کارشناس ارشد سم شناسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: مدیریت تلفیفی در کشت و کنترل آفات و اشاعه کشاورزی ارگانیگ یکی از راههای مهم نجات تنوع زیستی است.

محمود کل نگر ی در گفتگو با خبر نگار باشگاه خبر نگاران اراک ،افزود: کشت با روش سنتی و گسیل گله های دام در عرصه های طبیعی دو عامل تهدید تنوع زیستی محسوب می شود که نیاز است در برنامه های توسعه ای استان نسبت به اصلاح آن اقدام شود.


وی گفت: دامپروری سنتی علاوه بر تهدیدهایی که چرای بی رویه دام در آسیب رسانی به گونه های گیاهی مراتع دارد دامنه تهدیدهای دیگری هم داردکه از جمله آن می توان به پخش فضولات دامی در محیط و تاثیر آن بر افزایش میزان نیترات آب و تلفات آبزیان و همچنین بیماریهای حیات وحش بر اثر میکروب های منتقله از فضولات اشاره کرد.


این فعال زیست محیطی بیان کرد: لگد شدن گونه های گیاهی و زمین در دامپروری سنتی همچنین فرسایش خاک و آسیب گونه ها را به همراه دارد.


کل نگری اضافه کرد: تکیه به روشهای سنتی کشت و باغبانی با آلودگی بالای کودهای شیمیایی، علف کش ها و آفت کش ها نیز یکی دیگر از تهدیدات تنوع زیستی و چرخه امنیت غذایی است 


وی توضیح داد: کودهای ازته اگرچه رشد گیاه را به همراه دارد اما منابع آب را آلوده کرده و مواد مضر آن از طریق آب در چرخه تنوع زیستی وارد می شود و امنیت غذایی را تهدید می کند.


این کارشناس ارشد سم شناسی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: کود ازته تهدیدی برای تنوع گیاهی است چرا که مواد موجود در این کود برخی گیاهان را در طبیعت نابود می کند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.