گزیده‌ای از اخبار فضای مجازی روز؛

آیا عکاسی از ظریف جاسوسی بود؟/ "گشت ارشاد" به سبک اندونزی/ شیء پرنده ناشناس در ارومیه!/ عاقبت دوستی پلنگ و آهو

آیا عکاسی از ظریف جاسوسی بود؟، یاران احمدی‌نژاد به جردن می‌روند، وقتی "آیت‌الله بهجت" دعوت شهید مطهری را رد کرد، تحلیل کیهان از رفتار ژیل ژاکوب با لیلا حاتمی، عکس فارغ التحصیلی دختر سید حسن خمینی و ... از جمله اخبار جذاب بسته خبری 31 اردیبهشت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار سياسی سال 92 را در قالب يك بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

آیا عکاسی از ظریف جاسوسی بود؟
چند روز پیش عکس‌هایی از لحظات سرو شام "محمدجواد ظریف"، وزیر امور خارجه، در هتل کوبورگ وین منتشر شد که واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. برخی معتقد بودند چون این کار را یک خبرگزاری منتقد دولت انجام داده، نیات سیاسی خاص را پیگیری می‌کرده است. یکی از جنجالی‌ترین واکنش‌ها خبری بود که در رادیو بین‌المللی چین منتشر شد. این رسانه با تیتر "تصویر جاسوسی عکاس ایرانی از ظریف در وین"، به کار عکاس ایرانی جهت داد. بنا بر متنی که ایرنا منتشر کرد، این رادیو گفته بود: از آنجایی که مقامات و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در سفرهای خارجی در صورت چیده شدن مشروبات الکلی روی میز اجازه ندارند پشت میز بنشینند و می‌بایست بلافاصله ضیافت را ترک کنند یا به پیام دعوت پاسخ منفی دهند، به نظر می‌رسد عکاس ایرانی نیز با هدف یافتن نشانی از نوشیدنی‌های حرام، به هنگام صرف شام، ظریف را تعقیب کرده است.



"افشین شاهرودی"، عکاس و منتقد هنری، درباره انتشار این عکس به ایسنا گفت: ما در عکاسی حوزه‌ای داریم به اسم عکاسی "پاپاراتزی". در این نوع از عکاسی، عکاس در لحظات خاص از چهره‌های مشهور سیاسی، ورزشی و هنرپیشه‌ها عکس‌های خاص می‌گیرد. عکاسی پاپاراتزی در دنیا مرسوم است و خیلی از اوقات هم باعث به وجود آمدن سوء‌تفاهم‌هایی شده است.
او افزود: عکاسان پاپاراتزی در کارشان نوعی شیطنت هست و به نظر من نباید نگاه خیلی منفی‌ای به آن داشته باشیم. چون این جریان وجود دارد و به خود مخاطب بستگی دارد که چه برداشت و تحلیلی از این عکس‌ها داشته باشد. چون شاید آن چیزی که در عکس به نمایش گذاشته می‌شود بیان کننده تمام واقعیت نباشد.

شاهرودی همچنین عنوان کرد:‌ در کشورهای دیگر و بنا بر اصول عکاسی حرفه‌ای، عکس گرفتن از هیچ فردی در فضاهای عمومی ممنوعیت و محدودیت ندارد، ولی فکر می‌کنم اخلاق حکم می‌کند به حریم خصوصی افراد احترام بگذاریم. در یک عکس، خواه پنهانی گرفته شده باشد و خواه آشکار، باید قوانین عکاسی و اصول اخلاقی رعایت شده باشد. عکاس تنها حق دارد در صورت فعالیت حرفه‌ای با رعایت اصول و اخلاق عکس بگیرد و در نهایت برداشت مخاطب و تحلیل او از عکس مهم است.


پلیس شریعت؛ "گشت ارشاد" اندونزی 
اندونزی آئین نامه‌هایی در مورد حجاب اسلامی شهروندان دارد و پلیس شریعت در این کشور و به خصوص در مناطق مذهبی‌تر، بر پوشش افراد و "جدا بودن" زوج‌های ازدواج نکرده نظارت می‌کند.

در مواقعی که احتمال حضور پلیس شریعت کمتر است، زوج‌ها جرات می‌کنند که کنار هم بنشینند و دست هم را بگیرند. پلیس شریعت در ایستگاه‌های مشخصی نیز مستقر است و افرادی که قوانین حجاب را رعایت نمی‌کنند را "نصیحت" می‌کنند. داشتن روسری اجباری است و پوشیدن شلوار یا پیراهن تنگ ممنوع است و مردان نیز نباید شلوارک بپوشند.

به گزارش فرارو به نقل از ایندیپندنت، لئونی از احساس بدی که به دلیل مواخذه شدن توسط پلیس شریعت در ملاعام و اینکه والدینش باید برای بردنش می‌آمدند، می‌گوید. با این حال این دختر 20 ساله درس خود را به خوبی یاد نگرفته و باز هم از پوشاندن موهایش اجتناب می‌کند. آچه تنها استان اندونزی است که با کثریت مسلمان اجازه اجرای قوانین شریعت را دارد و در این راستا بر پوشش شهروندان نیز نظارت می‌کند. حضور پلیس شریعت در هتل‌ها و کافه‌ها زیاد و گشت‌زنی آنها عادی شده است. گشت آچه در طول شب به هتل‌ها سر می‌زنند و اگر مشکوک شوند که زوج حاضر در اتاق‌ها با هم ازدواج نکرده‌اند، اتاق و مدارک شناسایی‌شان را چک می‌کنند.

زمانی که با مردم این منطقه صحبت می‌کنید آنها از اینکه به دلیل پوشیدن لباس تنگ یا راه رفتن با دوستان جنس مخالف خود قدم زده‌اند، دستگیر شده‌اند، می‌گویند که این فشارها بالا است در صورتی که آنها کار اشتباهی نمی‌کنند و تنها با هم وقت می‌گذرانند. پلیس شریعت اندونزی پیش از این هم خبرساز بوده است. طی سال 2011 بود که پلیس شریعت در برنامه‌ای تحت عنوان "بازسازی اخلاقی" با جوانانی که ظاهر مناسبی نداشتند، برخورد می‌کرد و موی سر آنان را می‌تراشید.

یاران احمدی‌نژاد به جردن می‌روند
نزدیکان محمود احمدی‌نژاد برای اداره امور دانشگاه ایرانیان در خیابان جردن تهران ساکن می‌شوند. به گزارش امید، شنیده شده است نزدیکان "محمود احمد‌ی‌نژاد" بدلیل اینکه ساختمان ولنجک که دفتر شخصی رئیس جمهور سابق است را محل مناسبی برای اداره امور دانشگاه  ایرانیان نمی‌دانند مکان دیگری در خیابان جردن تهران برای این کار در نظر گرفتند و قرار است در آینده‌ای نزدیک در این مکان استقرار پیدا کنند.
 
جایی که معلمان را پلیس انتخاب می‌کند
روزنامه گاردین نوشت: قانونی در انگلیس در آستانه تصویب است که به موجب آن سوابق همه معلمان و مسئولان مدارس اسلامی در این کشور، توسط پلیس و نیروهای امنیتی رصد و بازرسی شده و نهایتاً تایید و یا رد می‌شوند. پس از حملات مکرری که توسط اعضای دولت و احزاب افراطی انگلیسی به مدارس اسلامی شد، پیش‌بینی می‌شد که دولت این کشور برای محدود کردن فعالیت این مدارس دست به اقداماتی بزند.

به گزارش روزگار نو، حالا "مایکل گووو" وزیر آموزش انگلیس پیش قدم شده و از تصویب طرحی در ماه آینده میلادی برای رصد سوابق معلمان مدارس اسلامی در این کشور توسط پلیس خبر داده است. هم اکنون بیش از دو هزار مدرسه اسلامی در سرتاسر انگلیس وجود دارند که برای همه مقامات محلی شناخته شده‌اند و همه مراحل اداری و امنیتی را گذرانده و به فعالیت ادامه می‌دهند. اما قانون جدید این مدارس را مجبور خواهد کرد از معلمانی استفاده کنند که پلیس انگلستان آنها را تایید کرده باشد.

وقتی "آیت‌الله بهجت" دعوت شهید مطهری را رد کرد
"حجت‌الاسلام و المسلمین علی بهجت" امروز در جمع مردم شهر یاسوج در محل مسجد صاحب‌الزمان این شهر با بیان این که امروزه دنیا در دست کسانی است که اختیار عقل خود را در دست هوس گذاشته‌اند و دانشمندان هم اختیار خود را در دست این عده قرار داده‌اند، اظهار داشت: آیت‌الله بهجت از سال 24 شمسی تا روزی که وفات کرد روزانه دو ساعت در حرم حضرت معصومه یک ساعت نشسته و یک ساعت ایستاده با ادب و احترام خاص مشغول زیارت بود. آن حضرت همواره به ما می‌فرمود در هنگام زیارت رعایت ادب را داشته باشید و با صدای بلند صحبت نکنید و به غیر از زیارت و ذکر حرف دیگری نزنید چرا که ملائکه و فرشتگان هم حضور دارند.



به گزارش فارس، حجت‌الاسلام بهجت در همین خصوص به رد دعوت شهید مطهری توسط آیت‌الله بهجت در سفری که به مشهد مقدس داشت اشاره کرد و گفت: شهید مطهری و آیت‌الله بهجت سابقه دوستی دیرینه‌ای با هم داشتند که در یکی از سفرهای آیت‌الله بهجت شهید مطهری از پدرم می‌خواهد که به فریمان محل زندگی آن شهید سفر کند تا به همراه علامه طباطبایی دو سه روزی را کنار هم باشند اما آیت‌الله بهجت آن دعوت را رد کرد.

بهجت افزود: شاید 30 سال از آن روزها گذشت و در واپسین روزهای عمر و در روزگاری که آیت‌الله بهجت توانایی حضور در حرم امام رضا را نداشت روبروی صحن آزادی در خودرو در حال زیارت بود که رو به من کرد و گفت ما هم روزگاری دعوت شهید مطهری را برای حضور در فریمان رد کردیم و علت این بود که اگر در آن روزها دعوت شهید مطهری را قبول می‌کردم مجبور بودم سه روز از زیارت بارگاه اما رضا را از دست بدهم به همین دلیل روی شهید مطهری را زمین گذاشتم.  آیت‌الله برای این که در زمان حضور در مشهد مقدس از همه لحظات برای زیارت بارگاه حضرت رضا استفاده کند دعوت بهترین دوست خود را رد کرد و این نشانه ارادت وی به ائمه اطهار بود.

تحلیل کیهان از رفتار ژیل ژاکوب با لیلا حاتمی
روزنامه کیهان که دو روز پیش نوشته بود "لیلاحاتمی" در جشنواره کن شان ایرانی خود را حفظ نکرده است، نوشت: از چند روز قبل که تصاویر دور از شأن وی از فرهنگ انقلاب با ژیل ژاکوب رئیس جشنواره کن در فضای مجازی منتشر شد، واکنش‌های انتقادی به این اتفاق نیز آغاز شد. اما "ژیل ژاکوب"، رئیس جشنواره کن روز گذشته با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی، واکنش تأمل‌برانگیزی نشان داد. او در این یادداشت نوشت که با لیلا حاتمی به عنوان نماینده سینمای ایران مصافحه کرده است.

با توجه به اینکه رئیس جشنواره کن نسبت به حساسیت‌های داخلی و آداب و رسوم ایرانیان آشنا بوده، یادداشت او نشان می‌دهد که رفتار وی شیطنت‌آمیز بوده و در پی کاهش محبوبیت لیلا حاتمی در ایران بوده است. در واقع، هدف ژیل ژاکوب -رئیس جشنواره صهیونیستی کن- از مصافحه با بازیگر زن سینمای ایران، مشابه همان طرحی است که درباره گلشیفته فراهانی انجام داده تا رفته رفته شأن هنری او را از بین برده و حاتمی را غرق در سینمای غرب کنند.

عکس فارغ التحصیلی دختر سید حسن خمینی
"سید احمد خمینی"، فرزند سید حسن خمینی با انتشار این عکس نوشت" خواهرم فرشته در جشن فارغ‌التحصیلى پیش دبستانى‌اش"



جزئیاتی از باج‌خواهی غیرمنتظره آمریکا در مذاکرات وین4
برخی منابع می‌گویند با شروع چانه‌زنی درباره نگارش متن توافق نهایی در وین، گروه 1+5 در برخی مواضع خود عقب‌گرد جدی کرده و در پاره‌ای از موضوعات، پیشنهادهایی روی میز گذاشته که به معنی بازگشت به نقطه صفر یا حتی چیزی بدتر از آن است. با وجود اینکه حدس زده می‌شد با فرا رسیدن موعد نگارش متن توافق جامع آمریکایی‌ها مواضع سرسختانه‌تری اتخاذ خواهند کرد، ولی میزان پس رفتی که در مواضع آنها رخ داده بسیار بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

به گزارش ایران هسته‌ای، به عنوان نمونه، این منابع می‌گویند در حالی که موضوع راکتور اراک تقریبا حل شده بود و دو طرف درباره اصول یک راه‌حل که ماهیت آب سنگین راکتور را حفظ ولی پلوتونیوم خروجی آن را کاهش می‌داد، توافق کرده بودند که در مذاکرات وین 4 آمریکایی‌ها دوباره مسئله تبدیل شدن این راکتور به یک راکتور آب سبک را مطرح کرده‌اند. جالب است که دولت آمریکا چندی پیش خود برای بازطراحی قلب راکتور به منظور کاهش ظرفیت تولید پلوتونیوم آن پیش قدم شده و طرحی به ایران ارائه کرده بود. مسئله دوم، ظرفیت غنی‌سازی در ایران است. باز هم با وجود اینکه تصور می‌شد که آمریکا خود را برای پذیرش حداقل 5000 ماشین نسل اول در ایران آماده کرده، موضعی که آمریکایی‌ها در این دور از مذاکرات اتخاذ کرده‌اند این بوده که فقط می‌توانند وجود 500 ماشین سانتریفیوژ را در ایران بپذیرند.

به رغم اینکه برخی شواهد ازجمله اظهارات "رابرت آینهورن" در نشست بروکینگز نشان می‌داد احتمالا آمریکایی‌ها در این‌باره دیدگاه‌های معتدل‌تری اتخاذ خواهند کرد، منابع مطلع می‌گویند آمریکا در مذاکرات وین 4 بر ضرورت بحث درباره برد و ظرفیت موشکی ایران اصراری متفاوت از گذشته کرده است.  اطلاعات منابع دیگر حکایت از آن دارد که آمریکا در مذاکرات وین 4 به طور محسوسی از نقش چین و روسیه کم کرده و آنها را به حاشیه رانده بوده است. با وجود اینکه برخی تحلیلگران می‌گویند آنچه در مذاکرات وین 4 رخ داده طبیعی بوده و سخت‌تر شدن مواضع آمریکا دلیلی جز افزایش قدرت چانه زنی اش نداشته، ولی جمع بزرگ تری معتقدند این تغییر موضع بیش از آنکه یک تاکتیک مذاکراتی باشد محصول دو عامل است:

1- برآوردآمریکا از اینکه دولت درایران، به محض مشاهده دورنمای از دست رفتن شانس حصو توافق جامع، آماده هر نوع امتیازدهی خواهد بود. 2- زد و بند پنهان آمریکا با اسراییل برای گرفتن حداکثر مقدار امتیاز از ایران. این شواهد در مجموع ناامیدکننده به نظر می‌رسد و نشانه‌هایی هست که دولت نیز گزینه "عدم توافق" را در برآوردهای خود وارد کرده است.

سقوط مرموز پرنده ناشناس در ارومیه
سایت عصر ایران در ساعات پایانی سه‌شنبه‌شب گزارش داد که سقوط یک شیء پرنده در شمال ارومیه،‌ نگرانی مردم منطقه را باعث شد. شاهدان عینی ساعتی پیش از مخابره خبر یک شیء پرنده را در آسمان ارومیه مشاهده کردند که شعله‌ور شد و در منطقه‌ای خارج از شهر سقوط کرد. در پی این حادثه،‌ شایعه شد که یک فروند هواپیمای مسافری سقوط کرده است اما پیگیری‌های عصر ایران در ارومیه و تهران حاکی از آن بود که خوشبختانه این شایعه صحت ندارد و هیچ گونه هواپیمای مسافری در این شهر دچار سانحه نشده است. تا لحظه مخابره این خبر،‌ هنوز هویت شی‌ء پرنده سرنگون‌شده مشخص نیست و گمانه‌زنی‌هایی درباره بالن یا هواپیمایی کوچک وجود دارد که البته هیچ کدام به تایید مقامات رسمی نرسیده است.
 


عصر ایران در خبر تکمیلی افزوده است: گزارش خبرنگار ما حاکیست منطقه سقوط در حوالی روستای "انگنه" در جاده ارومیه - سلماس ،‌ توسط نیروهای مسلح تحت کنترل درآمده و تحقیقات درباره ماهیت پرنده ناشناس ادامه دارد اما پس از ساعتی این منطقه از نیروهای مسلح خالی شده و اوضاع به حالت عادی برگشته است. با این حال هیچ کدام از مسوولان استان،‌ در این باره توضیح نداده‌اند و فقط به این نکته که هیچ "هواپیما"ایی سقوط نکرده است بسنده کرده‌اند. همچنین "علیرضا رادفر" معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی حوالی ساعت یک بامداد در گفتگو با سایت محلی "جوان پرس" با تکذیب سقوط هواپیما گفت که خوشبختانه و الحمدالله هیچ مشکلی در استان نیست و هیچ هواپیمایی سقوط نکرده است.

دکتر یحیی زینالپور مدیر عامل جمعیت هلال احمر هم در گفتگو با این سایت اعلام کرد به محض اطلاع به منطقه رفتیم و خوشبختانه هیچ گونه مورد مشکوکی مشاهده نشد. با این حال هیچ کدام از این دو مقام مسوول درباره ماهیت شی‌ء نورانی که باعث نگرانی مردم منطقه شد توضیحی ندادند و تا لحظه مخابره این خبر که حدود دو ساعت از نیمه شب گذشته،‌ همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این شی ء نورانی که در آسمان ارومیه دچار حریق شد،‌ در همه نقاط شهر دیده شده است. نکته قابل توجه این که در پی انتشار این خبر ،‌ هموطنانی از زنجان، تبریز و میانه به عصرایران اطلاع داده‌اند که یک شی‌ء نورانی را در آسمان شهرهای خود دیده‌اند.

چقدر ثروت برای شاد بودن کفایت می کند؟
تحقیقی که توسط محققان دانشگاه پرینستون آمریکا انجام شده نشان می‌دهد که میزان درآمد و میزان شادی افراد تا سقف مشخصی از درآمد رابطه‌ای مثبت دارند و پس از آن کسب درآمد بیشتر چندان باعث افزایش خوشحالی فرد نمی‌شود و عوامل دیگری نقش پررنگ‌تری در شادی افراد بازی می‌کنند. بنابر نتایج این تحقیق که در آن 450 هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته‌اند، افرادی که درآمدی کمتر از 75 هزار دلار در سال دارند اگر درآمد آن‌ها افزایش یابد به میزان قابل توجهی در زندگی روزمره احساس بهتری خواهند یافت، اما برای مثال اگر درآمد فردی از 75 هزار دلار در سال به 150 هزار دلار در سال افزایش پیدا کند، اگرچه این فرد احساس بهتری نسبت به عملکرد خود پیدا خواهد کرد اما میزان شادتر بودن او در زندگی روزمره تغییر محسوسی نخواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، دو اقتصاددان به نام‌های "دانیل کاهنمن"، برنده نوبل اقتصاد سال 2002، و "آنگوس دیتون" این تحقیق را انجام داده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که پول زمانی به میزان قابل توجهی باعث افزایش سطح خوشحالی افراد می‌شود که نیازهای ضروری زندگی مانند مسکن را برطرف کند. در واقع بنابر ادعای این اقتصاددانان دانشگاه پرینستون، افرادی که درآمد پایینی دارند در زندگی احساس "فلاکت" بیشتری می کنند در حالی که با افزایش سطح درآمد این احساس ناخوشایند برطرف شده و سطح شادی فرد افزایش می یابد. گفتنی است که این تحقیق تنها در مورد اقتصاد آمریکا انجام شده است، اقتصادی که درآمد سرانه در آن معادل 53 هزار دلار در سال است.

ماجرای شیعه شدن یک جوان وهابی
به گزارش خبرگزاری تسنیم، "حمید شیرانی" وهابی شیعه شده در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با چگونه شیعه شدن، گفت: وهابیت معتقد است تا زمانی که شیعه در اسلام است یک ناپاکی بر روی اسلام قرار دارد، آن‌ها زاویه دید ما را نسبت به بحث امامت، زیارت قبور ائمه و شهادت تغییر می‌دادند و با روش‌های روانشناسی خود به ما مسلط می‌شدند. اکثر وهابی‌ها سطح سوادشان پایین است اما آن‌ها که تحصیل‌‌کرده هستند و مطالعه‌ای می‌کنند، متوجه می‌شوند که در اطرافشان چه خبر است. هدف وهابیت این است که جمعیت را به سمت خودشان بکشند و بیشتر افراد مستعدی که به سمت وهابیت کشیده می‌شوند اهل سنت هستند برای همین است که وهابیون اهل سنت را به ظاهر برادر خود می‌دانند تا جمعیت عظیمی را با خود متحد کنند درحالی که در باطن نسبت به اهل سنت کینه‌ی زیادی دارند و خون آن ها را مباح می‌دانند، حتی وهابیت زن‌های اهل سنت را حلال می‌دانستند.

این جوان تازه شیعه شده جریان ایمان آوردنش به مکتب تشیع را این چنین بیان کرد: به منطقه کرمان سفری داشتم یک شیعه در محل کارش چند روایت به نقل از کتاب وهابیت نوشته و در بالای سرش چسبانده بود یکی از این احادیث به نقل از رسول‌الله بود که فرموده بود اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد مرگش با جهالت است و یکی دیگر حدیث ثقلین بود. وقتی این‌ها راخواندم با خودم گفتم شیعه‌ها دروغ می‌گویند. چه کسی می‌آید کتاب وهابیت را ورق بزند و درستی این احادیث را پیگیر شود. بعد ازآن مصمم شدم تا ببینم این احادیث واقعا در کتب اهل سنت و وهابی هم هست یا نه؟ به سراغ منابع وهابیت و اهل سنت رفتم و دیدم واقعا چنین احادیثی وجود دارد و دریافتم تنها شیعیان هستند که به این احادیث چنگ می‌زنند تا گمراه نشوند. بعد از این دائما در شک به سر می‌بردم و سر نماز با خودم می‌گفتم نکند که من اشتباه می‌کنم که به شکل وهابی‌ها نماز می‌خوانم  بنابراین به خود جرأت دادم که به سمت کتاب‌های شیعه بروم و با گروه تبلیغی شیعه شروع به مطالعه کردم. آن‌ها ابتدا در مورد اختلافات با من صحبت نکردند بلکه بحث عقل و امامت را با من مطرح نمودند.

وی تأکید کرد: کتاب‌هایی که در شیعه شدنم بسیار موثر بودند کتاب "الغدیر" علامه امینی رحمة‌الله‌علیه، "نهج البلاغه"، کتاب دکتر تیجانی و شب‌های پیشاور بود. یک شب که داشتم دعای سی و سوم صحیفه سجادیه را می‌خواندم خوابم برد این دعا مضمونش این است که خدایا پای مرا به سمت خوبی‌ها ببر. صبح روز بعد خواب دیدم در شهر شیعه‌نشینی هستم فردی به نام علی مرا بیدار کرد و گفت حمید بلند شو وضو بگیر و نماز بخوان. پس از آن که بلند شدم تا وضو بگیرم در خواب دیدم دو تن از دوستانم در حال مشاجره هستند پس از آن دیدم که نماز جماعت شیعه برپاست. می‌خواستم به شکل وهابی‌ها نماز بخوانم که فردی به من گفت دیگر نیازی نیست و مثل شیعیان نماز بخوان. آن جا ایستادم و مثل شیعیان نماز خواندم. آن‌جا در تشویش به سر می‌بردم. دیدم که یک روحانی شیعه به من نگاه کرد و لبخند زد و این لبخند مانند آبی بر روی آتش بود. جالب این جاست که دقیقا آن لحظه با صدای دوستم از خواب بیدار شدم و تمامی اتفاقاتی که در خواب برایم افتاده بود یک به یک اتفاق افتاد.

وی گفت: پس از شیعه شدنم وهابی‌ها با کتک زدن و تهدید کردن من و خانواده‌ام را تحت فشار گذاشتند اما بعد از اینکه متوجه شدند تهدید کارساز نیست به من پیشنهاد پول دادند و گفتند هرچه قدر شیعه‌ها به تو پول داده‌اند ما دو برابر آن را به تو می‌دهیم تا از این بازی‌ها دست برداری. من گفتم این بازی نیست حقیقت است. زمانی که من شیعه شدم هرچند وهابی‌ها اهل سنت منطقه را بر ضد من تحریک می‌کردند اما از برادران اهل سنت بلوچستان تشکر می‌کنم زیرا تحت تأثیر بازی آن‌ها قرار نمی‌گرفتند و همه دوستان و همکاران اهل سنتم از من حمایت می‌کردند و این باعث دلگرمی من می‌شد.

عاقبت دوستی!



فاتحه خوانی آزاده بر مزار خودش!
آزاده "اسماعیل یکتایی لنگرودی" از آزادگان سرفراز کشورمان است. او سال‌های اسارت خود را در اردوگاه تکریت۱۱ گذراند و از آنجا که تکریت۱۱ از مجموعه اردوگاه‌هایی است که اسرای ایرانی در آن بدون ثبت صلیب سرخ حضور داشتند و به اردوگاه مفقودان مشهور است، خانواده وی تصور می‌کردند او شهید شده است.

به گزارش انقلاب نیوز،  اسماعیل یکتایی لنگرودی پس از اسارت و بازگشت به میهن متوجه می‌شود خانواده، با تصور شهادتش در غیاب وی برای او مراسم تشییع گرفته و سنگ قبری نیز بر مزار او گذاشته اند؛ این عکس زمانی گرفته شده که اسماعیل برای دیدن و احتمالا فاتحه خوانی به مزار خود حاضر شده است.



خداحافظ روحانی
مراسم بدرقه رسمی "حسن روحانی" در سفر به چین





روایت روانچی از گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی
بعضی موضوعات آنقدر مهم است که با گذشتن چندین ماه از آن هم، می‌توان روایت جالبی از آن را شنید. "مجید تخت روانچی"، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه، معتقد است مکالمه کوتاه تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیش از حد بزرگ شده است. سمت روانچی در وزارت خارجه او را در مورد تنظیم رابطه با آمریکا و اروپا مسوول می‌کند، اما خود او تاکید دارد که مسایل ایران و آمریکا باید با صلاحدید مقامات عالی کشور تنظیم شود.

مجید تخت روانچی، معاون محمدجواد ظریف در گفتگو  با شرق، در پاسخ به این سوال که گفتگوی تلفنی آقای اوباما و آقای روحانی پیشنهاد وزارت خارجه بود یا نهاد ریاست جمهوری؟ گفت: در این زمینه خیلی اطلاع‌رسانی شده. طرف آمریکایی علاقه‌مند گفتگوی تلفنی و حتی علاقه‌مند دیدار بود. البته انجام دیدار به مصلحت تشخیص داده نشد و نهایتا گفتگوی تلفنی انجام شد.

- بالاخره از سوی طرف ایرانی به آقای روحانی مشورت داده می‌شد که آیا این گفت وگو را بپذیرند یا نه. در مورد انجام دادن این گفت وگو وزارت خارجه موافق بود یا نهاد ریاست جمهوری؟

وی اظهار داشت: این جور چیزها معمولا اینطور نیست که یک لحظه مطرح و بعد مشخص شود که پیشنهاد کدام ارگان است. معمولا وقتی چنین موضوعی مطرح می‌شود، اتخاذ تصمیم به طور جمعی انجام می‌شود، ممکن است یک مورد خاص، ابتدا از طرف وزارت خارجه یا نهاد دیگری مطرح شود اما معمولا به طور جمعی در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. البته با توجه به اینکه چندماه از این ماجرا می‌گذرد، فکر می‌کنم که به صورت جمعی در این مورد تصمیم‌گیری شد.

* بیش از هشت ماه از ماجرا گذشته، به نظر شما آنقدر که انتظار می‌رفت، آن گفت وگو، برای ما آورده سیاسی داشت؟

تخت‌روانچی بیان داشت:  بحث ایران و آمریکا، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، وقتی در این مورد صحبت می‌کنیم، طبیعتا سابقه‌ای وجود دارد که این سابقه را نمی‌توان کنار گذاشت. نمی‌خواهم وارد جزییات آن شوم، شما و مردم، سابقه آن را می‌دانید، چه قبل و چه بعد از انقلاب. اگر بخواهیم به یک تجزیه و تحلیل درست برسیم، بالاخره باید این سوابق را مدنظر قرار دهیم. این گفت وگوی تلفنی هم با توجه به پیشنهاد ملاقاتی که انجام شد و مورد توجه ما قرار نگرفت، نهایتا تصمیم گرفته شد که این کار انجام شود.

* انتظار می‌رفت که با این گفت وگو رابطه ایران و آمریکا، استارت بخورد یا نه؟

معاون محمدجواد ظریف گفت: نه، اصلا به این شکل نبود که به این گفت وگو به عنوان حرکتی نگاه کنیم که به عنوان یک پازل و در کنار یک سری حرکت‌های دیگر، به جای بزرگی برسد. نظر شخصی من این است که این موضوع بیش از حد بزرگ شد. واقعا برخی فکر می‌کنند، شاید این کار به عنوان یک حرکت کوچک شروع شد تا قدم‌های بعدی برداشته شود، در حالی که اینطور نیست، مشخص است که مسایل ما و آمریکا در چارچوب خاصی است و تصمیم‌گیری در مورد آن هم در چارچوب خاصی انجام می‌گیرد. مقامات عالی نظام باید نظر دهند و نظر دولت هم همین است که تصمیم‌گیری در این مورد باید در چارچوب خاصی انجام شود. به نظر من آن موضوع بیش از حد بزرگ شد. هدفش هم این نبود که به عنوان قدمی در جهت قدم‌های بزرگ‌تر انجام شود.

* قضیه راه اندازی پرواز ایران و آمریکا هم از همان زمان مطرح شد، آن هم یک سنگ بزرگ و علامت نزدن نبود؟

وی اظهار داشت: هیچ وقت بحث پرواز مستقیم ایران و آمریکا به این شکل نبود که بخواهیم پیشنهاد خاصی را به دنبال آن مطرح کنیم. تعداد ایرانیان مقیم آمریکا، زیاد و قابل توجه است و در شهرهای مختلف و طبیعتا برای رفت و آمد به کشور، نیازمند تسهیل در رفت و آمد هستند. برای ایرانی‌های مقیم، اگر امکان پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا وجود داشته باشد، خیلی از مشکلاتشان حل می‌شود.

* یعنی بحث عدم روابط دیپلماتیک نیست که روی این موضوع تاثیر می گذارد؟

تخت روانچی گفت: ممکن است که تاثیر بگذارد، کمااینکه اگر دو کشور نه به دلیل خصومت یا سابقه بد تاریخی، با هم رابطه‌ای نداشته باشند اما ممکن است به دلایلی توافق کنند که پرواز مستقیم داشته باشند. الان اگر شرایط تحریمی وجود نداشت، شاید می‌شد، فکر کرد که در زمانی امکان پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا وجود داشته باشد ولی الان موضوع منتفی است و موضوعیت ندارد.

پشت‌پرده تلاش‌انیمیشنی اسرائیل علیه مذاکرات هسته‌ای‌
به تازگی رژیم اسرائیل انیمیشنی درباره برنامه هسته‌ای ایران که در آن مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نمایش داده است. این انیمیشن که مذاکرات هسته‌ای را بی‌نتیجه نشان داده، توجه مطبوعات رژیم اسرائیل را به سوی خود جلب کرده است. با این حال پرسشی که در این جا مطرح می‌شود آن است که چه فرد و یا جریانی پشت پرده ساخت این انیمیشن قرار دارد؟

به گزارش تدبیر، رسانه‌های اسرائیلی از روز سه‌شنبه به طور گسترده به انتشار مطالبی درباره انیمیشنی پرداخته‌اند که در آن ادعای رژیم اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شده و اعضای گروه 1+5 به سخره گرفته شده‌اند. این انیمیشن با پیروی از ادعاهای پیشین "بینامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل ادعا می‌کند که ایران فاصله چندانی تا ساخت سلاح هسته ای ندارد و از توافق میان طرفین مذاکره‌کننده با ایران به عنوان "معامله‌ای بد" یاد می‌‌کند. این انیمیشن همچنین سعی دارد القا کند که حسن روحانی تنها بنا دارد قطار هسته‌ای ایران را جلو ببرد و مذاکرات تنها یک نمایش است.

روزنامه اسرائیلی "آروتز شوا" با انتشار گزارشی در این باره اشاره کرده که وزارت امور مهاجرت اسرائیل به ریاست "نفتالی بنت" رهبر حزب "بیتی یهودی" (خانه یهودی) فیلم مذکور را منتشر کرده است. "بنت" یکی از دست راستی‌ترین و تندروترین اعضای کابینه "نتانیاهو" می‌باشد. او علاوه بر آن که مخالف ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌باشد در زمینه مذاکرات صلح فلسطینی – اسرائیلی نیز همواره تیم مذاکره کننده دولت نتانیاهو را به سازش با فلسطینیان متهم کرده است. او هم چنین خط قرمز کابینه را عدم عقب‌نشینی دولت از طرح شهرک‌سازی‌های اسرائیلی نشین ذکر کرده است.

فاسدترین منطقه جهان کجاست؟
سازمان بین‌المللی شفافیت طی گزارشی اعلام کرد که جنوب آسیا در صدر مناطقی قرار دارد که بیشترین فساد در آن دیده می‌شود. این ناحیه بدترین امتیاز از لحاظ شاخص فساد در میان دیگر بخش‌های جهان را از آن خود کرده است. به نوشته این گزارش، در سال ۲۰۱۲، از هر ۳ فرد در جنوب آسیا یک نفر زمانی‌که با خدمات عمومی سرو کار داشته، رشوه پرداخت کرده است. وجود شکاف‌هایی در ۶ کشور بنگلادش، هند، مالدیوز، نپال، پاکستان و سریلانکا سبب وقوع فساد در این کشورها می‌شود.

به گزارش فارس،‌ این گزارش نهادهایی نظیر نهادهای قضایی، جامعه تجاری، رسانه‌ها، احزاب سیاسی و شعبات اجرایی دولت را از نظر شفافیت و آسیب‌پذیری به فساد مورد بررسی قرار داده است.

ساعت گران‌قیمت بابک زنجانی
در شرایط فعلی اخباری مبنی بر ساعت 500 میلیونی ، انگشتر الماس و خودکار طلای بابک زنجانی به گوش می‌رسد که در دادگاه همراه او بوده و به مامور زندان تحویل داده است. "بابک زنجانی"، به عنوان یک متهم، صاحب بزرگ‌ترین پرونده مفاسد اقتصادی است بطوری که برآوردهای اولیه نشان می‌دهند حجم فساد مالی مربوط به او حداقل 10 برابر پرونده سه هزار میلیارد تومانی اختلاس از بانک‌ها یعنی بیش از 30 هزار میلیارد تومان است، جعفری دولت آبادی-دادستان تهران-پرونده مربوط به زنجانی را بزرگترین پرونده در حوزه اقتصاد در طول تاریخ انقلاب می‌داند.



بعد از بازداشت بابک زنجانی اما شایعات بسیاری در خصوص ثروت افسانه‌ای وی مطرح شد که البته تا به حال بررسی‌های اموال او در داخل کشور توسط مجلس ثابت کرده، دارایی‌های او حتی کفاف بدهی‌هایش به وزارت نفت را که به خاطر انها بازداشت شده، نمی‌دهد. در هر حال، نمی‌توان منکر این شد که بابک زنجانی به تجملات شخصی بسیار علاقه‌مند بوده چرا که روزنامه انگلیسی زبان "نشنال" چاپ دبی و سایر رسانه‌ها حتی رسانه‌های خارج از ایران از ساعت میلیونی و بنز ۵۰۰ اس‌ال زنجانی، که بیش از 600 میلیون قیمت دارد، سخن می‌گفتند. در شرایط فعلی اخباری مبنی بر ساعت 500 میلیونی، انگشتر الماس و خودکار طلای بابک زنجانی به گوش می‌رسد که در دادگاه همراه او بوده و به مامور زندان تحویل داده است.



اما مارک ساعت معروف بابک زنجانی، ساعت گران قیمت "پتک فیلیپ 511" است. ساعتی که به روایت سایتش 200 هزار فرانک سوییس یعنی در حال حاضر بیش از 500 میلیون قیمت دارد. این ساعت که محصول سال 1984 شرکت معروف پتک فیلیپ سوییس است، در ایران بسیار کمیاب است، این نوع از ساعت‌ها که صرفا با سفارش مستقیم سفارش‌دهنده امکان ساخت و تولد دارد، به مانند انسان دارای شناسنامه بوده و برخی از قطعات آن دست‌ساز می‌باشد. این شرکت به دلیل ساخت ساعت‌های بسیار گران قیمت و پیچیده به عنوان پادشاه ساعت شناخته می‌شود، جواهر‌های به کار رفته در ساعت‌های مچی این شرکت، دلیل اصلی قیمت بالای آن می‌باشد. گرانترین ساعت جهان نیز از آن این شرکت می‌باشد.

همراهان رئیس‌جمهور در چین



هدیه عجیب پادشاه بحرین به پاپ
درحالیکه از آغاز خیزش مسالمت آمیز مردم بحرین تا کنون 38 مسجد شیعیان در این کشور به بهانه‌های مختلف ویران شده است، پادشاه بحرین ماکت بزرگترین کلیسایی را که قرار است در این کشور ساخته شود، به پاپ فرانسیس تقدیم کرد. این بزرگترین کلیسایی است که تا کنون در کشورهای عربی ساخته شده است.



به گزارش جام، بر اساس این گزارش، پادشاه بحرین طی 30 دقیقه ملاقات با پاپ، درباره مسائلی مانند صلح در خاورمیانه، همزیستی بین ادیان و مقابله با افراطی‌گری دینی گفتگو کرد.
پادشاه بحرین همچنین با تأکید بر تمایل کشورش برای افزایش روابط دوستانه و همکاری با واتیکان، از پاپ دعوت کرد به این کشور سفر کند.به گفته مخالفان بحرینی، سفر پادشاه این کشور به واتیکان اقدامی تبلیغاتی به هدف بهبود چهره رژیم آل‌خلیفه است، زیرا وجهه این رژیم به دلیل سرکوب گسترده شهروندان و به ویژه شیعیان بحرین و تخریب مساجد، به شدت در سطح جهان خدشه دار شده است؛ و مراکز و سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر بارها گزارشهایی را در اعتراض به سرکوب خشونتبار مردم بحرین منتشر کرده اند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
msg13
۲۳:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
همه خبر ها به كنار اين كليسا تو بحرين ديگه اخرش بود
Iran (Islamic Republic of)
سرمدی از عجبشیر
۲۰:۰۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام
بنده هم این شی رو دیدم
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۱۹:۳۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
لطفا در مورد شی پرنده اخبار بیشتری بذاریدما خودمون هم در تبریز مشاهده کردیم
آخرین اخبار