ماموریت بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به پژوهشگاه مواد و انرژی واگذار شد، با نظر سنجی اعضای هیات علمی مراکز و موسسات پژوهشی کشور انجام و به آن وزارتخانه ارسال شد.

سعید حصارکی رییس پژوهشکده نانو مواد این پژوهشگاه و دبیر کمیته بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: این بازنگری در دو بخش دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و پژوهشگاه‌ها  دیده شده است که وزارت علوم در دی ماه سال گذشته ماموریت بازنگری این آیین نامه را از حیث بررسی و نظر سنجی از تمامی مراکز و موسسات پژوهشی کشور به منظور پیدا کردن نقاط قوت، ضعف و مبهم، به پژوهشگاه مواد و انرژی واگذار کرد.  

وی افزود: پژوهشگاه در اولین جلسه از تمامی مراکز و موسسات پژوهشی کشور دعوت کرد تا  نمایندگانی را برای شورای سیاستگذاری جهت شروع کار تعیین کنند.  

حصارکی تصزیح کرد: در این شورا چند کارگروه شامل فنی مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی و یک کارگروه جداگانه تحت عنوان کارگروه ماده یک در بحث فرهنگی و تربیتی تشکیل شد. همچنین در ادامه روند کار، فرم نظرسنجی تهیه و از کلیه اعضای هیات علمی نظر سنجی شد و در کارگروه‌ها مطرح شد.  

وی اظهار داشت: جمع بندی جلسات کارگروه‌ها در کمیته تجمیع آرا مطرح و آخرین جلسه آن در مشهد برگزار شد.  

حصارکی با بیان اینکه این آیین نامه که تهیه شده است پیشنهادی است، گفت: در آیین نامه پیشنهادی ما اگر چه یک عضو هیات علمی باید حداقل توانمندی‌های لازم را در زمینه تحقیقات، آموزش و فناوری دارا باشد ولی چنانچه بتواند در یکی از شاخه‌های فوق عملکرد مناسبی داشته باشد، باید بتواند ارتقاء بگیرد.  

وی اظهار داشت: درحالیکه در آیین نامه حاضر فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مبتنی بر مقالات، از وزن بالایی برخوردار است که در آئین نامه پیشنهادی فناوری و تجاری سازی مبتنی بر پژوهش نیز مورد توجه قرار گرفته است.  

حصارکی  با تاکید بر اینکه سیاست‌های آموزش عالی باید با آیین نامه ارتقاء هماهنگی داشته باشد، گفت: این آیین نامه با ایجاد انگیزه در پژوهشگران، نقش مهمی در حرکت کشور به سمت تحقیقات و تجاری سازی دارد.  

وی افزود: بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، اغلب اعضای هیات علمی موسسات پژوهشی بر این باورند که ارتقاء علمی در موسسات آموزشی به مراتب آسانتر از موسسات پژوهشی است به طوریکه مدت زمان ارتقاء یک عضو هیات علمی آموزشی در دانشگاه‌ها بر اساس فعالیت‌های متعارف وی در زمان حدود 4 سال فراهم است در حالیکه این زمان در مورد موسسات پژوهشی حداقل 7سال به طول می انجامد.  

وز خاطرنشان کرد: گر چه با انجام این ماموریت و ان شاالله توجه وزارت علوم به پیشنهادهای ارائه شده از سوی پژوهشگاه‌ها در تدوین نهایی آیین نامه ارتقاء، مشکلات و ابهامات موجود در ارتقاء اعضای هیات علمی موسسات پژوهشی تا حد زیادی برطرف خواهد شد اما در مورد سازمان‌های غیر وابسته به این وزارتخانه که نحوه عملکرد و نوع فعالیت آنها با مراکز وابسته به وزارت علوم تفاوت دارد هنوز مشکلات زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: نانو ، هیات علمی ، مواد ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار