مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در پایان گردهمایی دو روزه خود در شهر شیراز با صدور بیانیه ۱۶ ماده‌ای، خواسته‌هایی را مطرح کردند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست، مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در این بیانیه با اشاره به شرایط دشوار و بحرانی محیط زیست کشور و تأثیر گسترده شاخص‌های محیط زیستی بر کیفیت زندگی مردم، از مسئولان و برنامه‌ریزان کشور خواستند با توجه به رهنمودهای ارزشمند رهبری در باب محیط زیست و تأکید ویژه ایشان بر اولویت بخشی به حفظ محیط زیست در مباحث توسعه‌ای کشور، همچنین نگاه خاص رئیس‌جمهور به محیط زیست، با حمایت و همراهی و همکاری خود، مدیران محیط زیست کشور را برای خروج از این بحران ها یاری نمایند.

مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور در بخشی از این بیانیه با اشاره به سهم اندک محیط زیست از بودجه عمومی کشور (کم‌تر از 0/11 درصد در سال 1392 ) ضرورت افزایش سهم اعتبارات فصل محیط زیست حداقل به میزان نیم درصد را به دولت و مجلس یادآور و از آن‌ها خواستند در اجرایی شدن این امر اهتمام ورزند.

ایجاد شعبه تخصصی رسیدگی به جرائم زیست محیطی در دستگاه قضایی، اصلاح قانون معادن، توجه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی به مسائل محیط زیست و فرهنگ‌سازی در این خصوص، قرار گرفتن ملاحظات زیست محیطی در اولویت برنامه‌های توسعه شهری و روستایی از دیگر خواسته‌های مدیران کل حفاظت محیط زیست کشور است.

تسریع در اجرای مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست مبنی بر ایجاد دفاتر مستقل محیط زیست در کلیه دستگاه‌های اجرایی، درخواست حمایت ویژه از وزارت کشور برای فعالیت سمن‌های زیست محیطی، بازنگری در سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه کشور مبتنی بر نتایج حاصل از مطالعات آمایش سرزمین و توان اکولوژیکی و پایداری منابع طبیعی، تهیه و اجرای برنامه‌های سازگاری با شرایط جدید اقلیمی در سطوح مختلف ملی و منطقه ای از جمله خواسته‌های مدیران کل حفاظت محیط زیست در این بیانیه است.

همچنین اقدامات لازم به منظور کاهش تهدیدات رویشگاه ناحیه زاگرسی، جلوگیری از بهره برداری ناپایدار و مخرب جنگل‌های باستانی هیرکانی، بهره‌گیری از دیپلماسی محیط زیست و به کارگیری ظرفیت کنوانسیون‌های بین‌المللی برای رفع اثرات نامطلوب تحریم‌های ناعادلانه بر محیط زیست، تجدید نظر در تخصیص منابع آبی و تامین حقابه زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه‌ها و اکوسیستم‌های آبی کشور، ترویج آموزش و پژوهش زیست محیطی در کشور از دیگر خواسته‌های اعلام شده توسط مدیران کل حفاظت محیط زیست است.

بنا بر این گزارش، متن بیانیه به شرح ذیل است:

متأسفانه محیط زیست ایران امروزه در یکی از دشوارترین و آسیب‌پذیرترین شرایط خود قرار گرفته است. اغلب مؤلفه‌ها و شاخص‌های بوم‌شناختی در حوزه آب، خاک، هوا و تنوع زیستی با سیر نزولی مواجه شده به طوری که زیست بوم‌های طبیعی کشور با بحران ها و تهدیدهای متعددی روبه‌رو شده است. از این رو، برای خروج از این چالش‌های بی‌سابقه که تبعات آن کیفیت زندگی همه زیستمندان را تهدید می‌کند، ما مدیران کل حفاظت محیط زیست، توجه مسئولان و برنامه‌ریزان کشور و مردم شریف ایران را به موارد زیر جلب می‌کنیم.

1. ضمن سپاسگزاری از رهنمودهای ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند "مسئله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی برای ما مسئله تجملاتی و درجه دو نیست، یک مسئله حیاتی است. در تلاش ما برای توسعه کشور، اولویت باید در این بخش باشد" استمرار حمایت‌ها و تذکرات راهگشای معظم له را در توجه بخشیدن به مردم و مسئولان در امر حفاظت از محیط زیست خواستاریم.

2. از رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی بابت مواضع صریح و شفاف در خصوص ضرورت توجه به محیط زیست در همه ارکان دولت تشکر می‌‌کنیم و انتظار داریم هیئت محترم وزیران و استانداران سراسر کشور نیز این موضوع را در عمل مورد توجه قرار دهند.

3. با توجه به سهم اندک محیط زیست از بودجه عمومی کشور (کم‌تر از 0/11 درصد در سال 1392 ) ضرورت دارد تا دولت و مجلس محترم نسبت به افزایش سهم اعتبارات فصل محیط زیست حداقل به میزان 0/5 درصد اهتمام لازم را به عمل آورند.

4. ضمن تشکر و قدردانی از ریاست محترم قوه قضاییه، درخواست می‌شود تا از طریق ایجاد شعبه تخصصی رسیدگی به جرائم زیست محیطی، زمینه لازم برای برخورد با متجاوزان به عرصه‌های طبیعی و متخلفان در حوزه شکار و صید و دیگر جرایم محیط زیستی را فراهم کنند.

5. تسریع در اجرای مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست مبنی بر ایجاد دفاتر مستقل محیط زیست در کلیه دستگاه‌های اجرائی کشور مورد تأکید قرار می‌گیرد.

6. به منظور بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای مدنی، جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد غیردولتی در صیانت از محیط زیست، از وزارت محترم کشور و استانداری‌های سراسر کشور انتظار می‌رود تا ضمن حمایت از تشکل‌های زیست محیطی، شرایط لازم برای ثبت و فعالیت کارآمد آن‌ها را فراهم کنند.

7. لازم است تا سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه کشور مبتنی بر نتایج حاصل از مطالعات آمایش سرزمین و توان اکولوژیکی و پایداری منابع طبیعی مورد تجدید نظر و بازنگری جدی قرار گیرد.

8. با توجه به خشکسالی مستمر اخیر و ابعاد غیرقابل پیش‌بینی تغییرات اقلیمی، ضروری است تا تهیه و اجرای برنامه‌های سازگاری با شرایط جدید اقلیمی در سطوح مختلف ملی و منطقه‌ای در دستورکار برنامه‌ریزان و مجریان امور قرار گیرد.

9. با عنایت به اهمیت رویشگاه ناحیه زاگرسی در تامین بیش از 40 درصد منابع آبی کشور و تامین معیشت زیستمندان آن ناحیه، لازم است با بهره گیری از تمامی ظرفیت های ملی، منطقه ای و بین المللی در جهت کاهش تهدیدات، اقدامات جدی صورت گیرد.

10. به منظور حفاظت پایدار از جنگل های باستانی هیرکانی شمال کشور به عنوان میراث طبیعی جهانی، ضروری است از هرگونه بهره برداری ناپایدار و مخرب این زیست بوم با ارزش جلوگیری گردد.

11. با توجه به مشکلات ناشی از اجرای قانون اصلاح قانون معادن و تخریب های گسترده در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و زیست بوم های حساس ناشی از فعالیت های معدنی، درخواست می گردد تا مجلس محترم  شورای اسلامی نسبت به اصلاح قانون فوق اقدام نماید.

12. با توجه به تاکید رئیس جمهور محترم، از وزارت امورخارجه درخواست می گردد تا با استفاده مناسب از ابزار موسوم به دیپلماسی محیط زیست و بهره گیری از ظرفیت کنوانسیون های بین المللی، در رفع تحریم های ناعادلانه که اثرات نامطلوبی را بر عرصه های محیط زیست طبیعی  کشور داشته و می تواند بر ابعاد این ناپایداری های بوم شناختی بیافزاید، تلاش نماید.

13. ضمن تشکر از شفاف سازی های اخیر وزیر محترم نیرو از وضعیت بحرانی منابع آبی کشور، ضرورت دارد تا در تخصیص منابع آب کشور در بین بخش های مختلف تجدید نظر جدی به عمل آمده و ضمن تامین حقابه زیست محیطی تالاب ها و رودخانه ها و اکوسیستم های آبی کشور، از شروع هرگونه طرح سازه ای جدید اعم از سدسازی یا طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای ممانعت کند، مگر آنکه هیچ راه دیگری برای تامین نیاز شرب مردم وجود نداشته باشد.

14. با توجه به نقش و اهمیت آموزش و تحقیقات در صیانت از محیط زیست کشور،از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش و کلیه نهادها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور درخواست می گردد تا با استفاده از کلیه ظرفیت های فنی و علمی خویش در حفاظت از محیط زیست بطور موثرتری نقش آفرینی نمایند.

15. ضمن قدردانی از عملکرد مثبت رسانه ملی، انتظار می‌رود همچنان و با جدیت بیشتر روند تولید و پخش برنامه‌های محیط زیستی و روشنگرانه افزایش یابد. ضمنا "از سایر رسانه‌ها نیز درخواست می شود نسبت به مسائل محیط زیست و فرهنگ‌سازی در این خصوص توجه ویژه مبذول دارند".

16. از اعضای محترم شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداران و دهیاران سراسرکشور می‌خواهیم تا حفظ محیط‌ها و مناظر طبیعی و رعایت ملاحظات زیست محیطی را در اولویت برنامه‌های توسعه شهری و روستایی خویش قرار دهند.

انتهای پیام/
برچسب ها: محیط زیست ، مدیران ، حفاظت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار