مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش:
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش:
به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ نادر منصورکیایی، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش اظهار داشت: دوره کودکی و نوجوانی، دوره شکلگیری شخصیت فرزندان است که یکی از ویژگیهای بارز آن، ویژگی همانندجویی و قهرمان سازی است و از سوی دیگر، رسانهها و کالاهای فرهنگی از قبیل فیلمها، بازیها، انیمیشنها، شبکههای مجازی، ظرفیتهای تربیتی بالایی در این زمینه دارند و هر کدام از آنها میتوانند به تنهایی یک رسانه باشد و به همین دلیل استفاده نادرست از آنها ممکن است زمینه خطرپذیری کودکان و نوجوانان را به همراه داشته باشد.
وی در تشریح ضرورت سواد رسانهای گفت: منظور از سواد رسانهای این است که خانوادهها بدانند که چه رسانهها و کالاهای فرهنگی را مورد استفاده قرار دهند، استفاده از هر رسانه و کالای فرهنگی چه تبعات تربیتی برای فرزندان آنها دارد و چگونه پیامها و محتواهای مربوط به هر رسانه و کالای فرهنگی را برای فرزندان خود تحلیل کنند.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: با توجه به حجم عظیم و روزافزون رسانهها و کالاهای فرهنگی، توجه ویژه به سواد رسانهای، به انتخاب و استفاده آگاهانه خانوادهها در مصرف رسانهها و کالاهای فرهنگی در محیط خانواده کمک میکند و موجب میشود که والدین هر فیلم، بازی، انیمیشن و یا رسانه مجازی را صرفاً بدلیل جذاب و سرگرم کننده بودن برای فرزندان خود خریداری و یا در منزل استفاده نکنند و در انتخاب هر رسانه و کالای فرهنگی هم به میزان سودمندی تربیتی آن و هم به ویژگیهای رشدی فرزندان خود توجه کنند.
وی تصریح کرد: سواد رسانهای صرفاً مربوط به والدین نیست و همه ما باید کوشش کنیم تا کودکان و نوجوانان، سواد رسانهای را بیاموزند تا قادر باشند، هم رسانه و کالای فرهنگی مناسبی را انتخاب کنند و هم اینکه پیامهای آنها را با تفکر انتقادی و فعالانه، بررسی و تحلیل کنند تا بتوانند از خود در برابر تبعات مخرب تربیتی و خطر رفتارهای مخاطره آمیز مراقبت کنند.
انتهای پیام/