لاسجردی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دستیابی به یک توافق نهایی در اولین جلسه امری دور از انتظار بود/ اعتماد یکی از شروط اساسی در پیشبرد مذاکرات

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: رسیدن به یک متن مشترک با عنوان اقدام نهایی در اولین جلسه با وجود همه حساسیت‌ها کمی دور از واقعیت بود و یا حداقل از سوابق کسانی که تاکنون درباره مباحث مهمی همچون بحث هسته‌ای، مذاکره کرده‌اند امری دور از انتظار به شمار می‌رفت.

"حسن لاسجردی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دور اخیر مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در وین، اظهار داشت: رسیدن به یک متن مشترک با عنوان اقدام نهایی در اولین جلسه با وجود همه حساسیت‌ها کمی دور از واقعیت بود و یا حداقل از سوابق کسانی که تاکنون درباره مباحث مهمی همچون بحث هسته‌ای، مذاکره کرده‌اند امری دور از انتظار به شمار می‌رفت. 

وی ادامه داد: آنچه که مهم است آنکه مشخصا مذاکرات مهم، موثر و ریشه‌دار در یک و یا دو جلسه به نتیجه نمی‌رسد و معمولا مسائلی از این قبیل در چند جلسه مستمر سرانجام خواهد گرفت. 

لاسجردی با تاکید بر اینکه علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات پیچیدگی‌های مرتبط با این مسئله است، افزود: در بحث مهم و ساختاری امنیتی همچون بحث هسته‌ای که به موضوع امنیت در ساختار نظام و بین‌الملل مرتبط است باید مذاکرات با ظرایف و دقت پیش رود تا در زمان مقرر خودش به نتیجه برسد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: مباحث ما با غرب به دو عامل بستگی دارد اولین نکته بحث نگاه دو طرف به یکدیگر است مباحثی همچون اعتمادآفرینی، راست آزمایی در گفتار و کردار، همچنین تعهد و احترام گذاشتن به حقوق متقابل از عوامل مهم و مشخص کننده در روند مذاکرات بوده و حتی می‌توان گفت این موضوع، موضوع بسیار مهمتری از بحث‌های موشکی و... است.  

لاسجری با تاکید بر اینکه این مسئله می‌تواند یک سرمنشأ مناسب برای حل زود هنگام و یا دیر هنگام مذاکرات باشد، اظهار داشت: اگر طرفین یکدیگر را بپذیرند و در فضایی با اعتماد و اطمینان وارد مذاکره شوند مباحث سوری راحت‌تر حل می‌شود، بنابراین آنچه که در حال حاضر به نظر می‌رسد امری مهم باشد آن است که دو طرف تا چه اندازه‌ به یکدیگر اطمینان دارند. 

وی با بیان اینکه در طول مذاکرات ایران با طرف غربی باید دید که دو طرف تا چه اندازه‌ به یکدیگر اطمینان دارند و این اطمینان تا چه اندازه واقعی است، افزود:  طبق گفته هیئت ایرانی طرف مقابل مایل بوده تا بحث موشک‌های بالستیک را نیز وارد مذاکرات کند اما چون جمهوری اسلامی از پیش قاطعانه اعلام کرده بود که تنها در بحث هسته‌ای مذاکره می‌کند از این رو در مقابل این زیاده‌خواهی‌ها اعلام موضع کرد چرا که طرح موضوع موشک‌های بالستیک طرح کشاندن مذاکرات به حاشیه است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که مهتر از تمامی مسائل در روند مذاکرات بوده، نگاه و رویکرد طرفین به یکدیگر است این موضوع باید حل شود و چنانچه نگاهی منفی که در گذشته حاکم بود در طول مذاکرات وجود نداشته باشد تأثیر بسیار مثبتی بر مذاکرات خواهد داشت و چرخه زمان را به نفع هر دو طرف در حداقل زمان ممکن به حرکت درخواهد آورد. 

انتهای پیام/  
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار