دارو ماده ای است که تنها برای یک بیماری و عارضه خاص استاندارد شده و می تواند برای بیماریهای دیگر و یا زمانیکه فرد عارضه خاصی ندارد، سم تلقی شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

یک روانپزشک معتقد است، جوانان و افراد میانسال بیشترین گروهی هستند که به مصرف خودسرانه داروهای آرام بخش روی می آورند.

دکترشاپور کریمی درخصوص سوءمصرف داروهای اعصاب و روان میگوید:این روزها زندگی مردم دچار استرس و تنش فراوانی است و برای کنترل این شرایط بیشتر به مصرف داروهای آرام بخش روی می آورند.

این پزشک متخصص بی خوابی را نیز از جمله دیگر موارد مصرف خودسرانه داروهای آرام بخش خواند و تاکید کرد: این داروها در عین سادگی  و در دسترس بودن برای مصرف، نیاز به تجویز پزشک دارند و توزیع بدون نسخه آن در داروخانه ها غیرقانونی است.

کریمی افزود: اولین عارضه این داروها این است که اگر فردی دچار بیماری باشد، مصرف داروهای آرام بخش بیماری او را می پوشاند و زمانی فرد به پزشک مراجعه می کند که بیماری او بسیار پیشرفته شده است.

وی با اشاره به کشنده بودن داروهای آرام بخش برای برخی از افراد، ادامه داد: مصرف خودسرانه این داروها برای افراد مسن، افراد با سن پایین، کسانی که بیماریهای زمینه ای قلبی و کلیوی دارند و زنان باردار بسیار خطرناک است.

به گفته این روانپزشک داروهای آرام بخش با بسیاری از داروهای دیگر، الکل و مواد مخدر تداخل دارند و مصرف همزمان آنها می تواند خطرناک باشد.

کریمی معتقد است، تجمع این داروها در منزل افراد بسیار خطرناک است و بسیاری از افرادی که خودکشی می کنند با داروهای آرام بخش این کار را انجام می دهند.

این پزشک متخصص داروهای خانواده "بنزودیازپین" را بیشترین داروهای مصرفی آرام بخش عنوان و خاطرنشان کرد: لورازپام، آلپرازولام، کلرودیازپوکساید و ... بیشترین داروهای آرام بخشی هستند که برای آرامش و خواب راحت خودسرانه مصرف می شوند.

برچسب ها: مصرف ، خودسرانه ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.