رییس اداره حفظ محیط زیست شهرستان فیروزکوه از مشاهده یک قلاده پلنگ دیگر ایرانی در ارتفاعات منطقه شکارممنوع گاو ده خبر داد.

ˈرضا کرمیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: محیط بانان این نهاد روز گذشته در حدود ساعت 13 و 30 دقیقه به هنگام گشت زنی در منطقه شکار ممنوع گاو ده یک قلاده پلنگ ایرانی را در ارتفاعات این منطقه مشاهده کردند که با توجه به جثه نسبتاً درشت آن از جنسیت نر به نظر می رسید.

وی گفت: پلنگ ایرانی از گونه های کمیاب حیات وحش ایران است که به دلیل کم شدن منبع غذایی آن و شکار شدن توسط سوداگران طبیعت در حال انقراض است.

کرمی افزود: مشاهده پلنگ در طول روز بسیار سخت است، اما بحمدالله با توجه به همکاری های خوب مردم بخصوص در اطلاع رسانی حضور شکارچیان غیرمجاز و تلاش بی وقفه و شبانه روزی محیط بانان، این مهم میسر شد.

وی گراز، قوچ، میش، کل و بز را عمده غذای این حیوان کمیاب معرفی کرد و ادامه داد: به رغم وسیع بودن قلمر پلنگ، در سنوات گذشته نیز این حیوان در مناطق مختلف از سوی مردم و محیط بانان مشاهده شده و حتی سال گذشته صحنه شکارکردن این حیوان در ارتفاعات کاوه ده ثبت و ضبط و از طریق رسانه ها به نمایش گذاشته شد.

این مقام مسؤول با اشاره به وجود چشمه سارها، انواع گیاهان دارویی، دوری منطقه از پایتخت و تنوع طبیعی و حیات وحش منطقه، خاطرنشان کرد: منطقه شکارممنوع گاو ده قابلیت ارتقاء به منطقه حفاظت شده را دارا است که در این صورت، اعتبار و در نتیجه حفاظت از حیات وحش آن را افزایش می دهد.

گفتنی است تصاویر پلنگ ایرانی از سوی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فیروزکوه شکار شد.

وجود تنوع زیست محیطی و انواع و اقسام گونه های گیاهی و جانوری از جمله قوچ، میش، کل، بز، کبک، پلنگ و انواع پرندگان شکاری با تعداد مناسب، این منطقه را به نگین حیات وحش شهرستان مبدل کرده است.

منطقه شکارممنوع گاو ده با یبش از 74 هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه هایی نظیر خرس قهوه ای، قوچ، پلنگ، کبک دری، گربه وحشی و گربه "پالاس” است./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.