تهیه نقشه 1.25000 استان تهران در آخرین مرحله ای که انجام شد به مدت بیست و پنج سال طول کشید و اطلاعات این نقشه در حال حاضر قابل استفاده نیست چرا که تصاویر مربوط به 25 سال پیش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تولید جدیدترین نقشه تهران که قرار بود از اردیبهشت بروزرسانی شود با لغو پروازهای پوششی سطح تهران با مخالفت مقامات امنیتی و همچنین سازمان جغرافیایی کشور در ابتدای امر مواجه شده و متوقف شد.

 آخرین نقشه شهر تهران سال 88 و توسط شهرداری تهران تهیه شد اما برای بروز رسانی آنها باید پروازهای  پوششی در شهر تهران انجام شود که بهترین موعد زمانی با درنظر گرفتن شرایط تهران در ایام نوروز است ضمن آنکه این تصویربرداری‌ها باید برای بازنگری سریع استفاده شود و این هنر مدیریت و برنامه‌ریزی است.  

تهیه نقشه 25000/ 1 استان تهران در آخرین مرحله ای که انجام شد به مدت بیست و پنج سال طول کشید و اطلاعات این نقشه در حال حاضر قابل استفاده نیست چرا که تصاویر مربوط به 25 سال پیش است ضمن آنکه تهیه نقشه در مقیاس  25000/ 1 به دلیل پوششی بودن و شامل شدن اطلاعات کل کشور الزامی است.

به گفته علیرضا آزموده اردلان رییس سازمان نقشه برداری، لازمه تهیه این نقشه‌های پوششی حرکت هر 5 هواپیمای تصویربرداری است که الان فقط یک هواپیما قابلیت پرواز دارد ضمن آن‌که این هواپیماهای قدیمی با مصرف سوخت زیاد و گران پرواز می‌کنند در صورتی که مصرف سوخت هواپیماهای جدید  10/ 1 است.

این درحالیست که باوجود اهمیت اطلاعات مکانی نقشه های پوششی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور از توقف پروازهای پوششی سطح تهران در ابتدای انجام توسط مقامات امنیتی خبر داد.

علیرضا آزموده اردلان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بهترین زمان برای تهیه عکس‌های هوایی و پروازهای پوششی به منظور برو‌ز‌‌رسانی نقشه‌های تهران در تعطیلات نوروز است.

وی ادامه داد: متأسفانه بیشتر ایام سال هوای تهران آلوده و یا سطح شهر با برگ درختان پوشیده است که تهیه عکس‌های هوایی را با مشکل مواجه می‌کند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: برای بروزرسانی نقشه‌های تهران نیاز به انجام پروازهای پوششی بود که در نظر داشتیم با استفاده از هواپیماها و امکانات موجود در سازمان نقشه‌برداری این اقدام را انجام دهیم اما متأسفانه مقامات امنیتی در انجام این کار موافقت نکردند.

 وی تأکید کرد: با انجام پروازهای پوششی در ایام نوروز به دلیل شرایط محیطی می‌توانستیم اطلاعات مکانی خوبی را بدست بیاوریم اما متأسفانه با ممانعت مقامات امنیتی مواجه شدیم در صورتی که این اطلاعات مکانی هیچ مشکل امنیتی نداشت.

این درحالیست که پیش از این رییس سازمان نقشه‌برداری از به کارگیری راهکاری جدید برای حفظ امنیت ملی همگام با تکنولوژی روز خبر داده و گفت: حفظ امنیت ملی در نقشه باید متناسب با تکنولوژی روز باشد.

علیرضا آزموده اردلان در رابطه با حفظ ماهیت محرمانه نقشه‌ها اظهار داشت: نقشه خاصیت محرمانه‌ بودن ندارد زیرا حاوی اطلاعات موردنیاز فعالیت‌های عمرانی و برنامه‌ریزی است.

وی ادامه داد: نقشه راهنما است و می‌تواند راهنمای سوء استفاده کنندگان هم باشد اما برای حل این مشکل نباید اطلاعات آنرا حذف کنیم چرا که این اطلاعات با پیشرفت تکنولوژی توسط ماهواره‌ها و هواپیماهای رادار گریز قابل رویت است.

رییس سازمان نقشه‌برداری گفت: از طریق شورای امنیت ملی در تلاشیم تا برای راه‌حلهای جدید برای حفظ امنیت ملی از طریق تکنولوژی جدید راهکارهای مناسب و کارا ارائه دهیم.

آزموده اردلان تأکید کرد: حفظ امنیت ملی می‌بایست به طریقه علمی صورت گرفته چرا که رویکرد گذشته در دوره معاصر نمی‌تواند پاسخگو باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار