یک کارشناس مسائل هسته‌ای دلیل اصلی اینکه این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است را زیاده خواهی غرب دانست و افزود: غربی‌ها بر این گمانند که با اعمال فشار و استفاده از اهرم تحریم می‌‌توانند به خواسته‌هایشان برسند از این رو مطالبی را مطرح می‌کنند که اساسا هیچ ربطی به صنعت هسته‌ای ایران ندارد.

"حسن بهشتی‌پور" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با مذاکرات هسته‌ای وین چهار اظهار داشت: مهم‌ترین تفاوت این دوره مذاکرات با دوره‌های قبلی از این جهت بود که طرفین در تلاش بودند بحث‌های پیش‌آمده را حل و فصل کنند به همین دلیل اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

وی دلیل اصلی اینکه این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است را زیاده خواهی غرب دانست و افزود: غربی‌ها بر این گمانند که با اعمال فشار و استفاده از اهرم تحریم می‌‌توانند به خواسته‌هایشان برسند از این رو مطالبی را مطرح می‌کنند که اساسا هیچ ربطی به نگرانی تولید بمب هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران ندارد و اگر واقعا نگران این موضوع بودند با همکاری‌های زیادی که ایران با آژانس داشته است و تاییدیه آژانس مبنی بر اینکه کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است این نگرانی کاملا برطرف می‌شد و بهانه‌ای نمی‌ماند که آنها بخواهند زیاده‌خواهی کنند.

وی افزود: به هر حال آنها طبق روال خودشان مواردی را خارج از چارچوب بین‌‌المللی مطرح می‌کنند که بیشتر بهانه‌جویی است و در نهایت باید متقاعد شوند که این مسیری که می‌روند اشتباه است و باید روی مسیر درست و تفاهم دو جانبه برگردند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در رابطه با اختلاف نظرهای موجود و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای تصریح کرد: معمولا اختلاف نظرها رسانه‌‌ای نمی‌شود چون در صورت افشای آن، جوسازی‌ها و عملیات روانی زیادی به خصوص در غرب صورت می‌گیرد و فضای مناسب برای حل و فصل این اختلافات از بین می‌رود.

وی گفت: غربی‌ها در تلاشند که توان هسته‌ای و ذخایر غنی‌سازی ایران را کاهش دهند و اختلاف نظر دیگر مبنی بر طول مدت قرارداد و میزان تحریم‌ها است که تمام این‌ها گمانه‌زنی است و باید رسمی اعلام شود.

وی گفت: تجهیزات دفاعی ایران خط قرمز تیم مذاکره کننده هسته‌ای است از این رو اعلام اینگونه مسائل قبل، حین و بعد از مذاکرات جوسازی‌های رسانه‌ای است.

بهشتی‌پور در رابطه با جوسازی رسانه‌های عرب زبان بیان کرد: عربستان صحنه‌گردان جوسازی‌های رسانه‌ای عربی است زیرا احساس رقابت و خطر می‌کند و نگران است که اگر ایران روابطش با کشورهای غربی بهبود یابد قطعا موضع قوی‌تری در منطقه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ایران هم به دنبال این است که با نزدیک کردن روابط خود با کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمک کند که این تنش‌ها و تبلیغات منفی که بیشتر از سوی رسانه‌های وابسته به آنها از جمله العربیه صورت گرفته است را کاهش دهد و کشورهای منطقه با هم روابط بهتری داشته باشند زیرا ناامنی در منطقه به ضرر همه است.

وی در پایان تصریح کرد: کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه از دامن زدن به این اختلاف‌ها سود می‌برند و با ایجاد ایران‌هراسی در منطقه میلیاردها دلار در این سه سال گذشته به این کشورها اسلحه فروختند به همین دلیل کشورهای منطقه باید به دنبال بهبودی روابط باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکرات ، هسته ای ، آژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار