لحظه به لحظه با بازتاب‌ها و گزارشات بین‌المللی مذاکرات وین

مقام عالی رتبه آمریکایی:فرصت برای ما در مذاکرات هسته ای نامحدود نیست/دیپلمات غربی:همچنان بین ایران و قدرت های بزرگ اختلافات زیادی وجود دارد

ایران و 1+5 از چهارشنبه مرحله سرنوشت‌ساز دیپلماسی درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران را طی گفتگوهای سه روزه خود در وین آغاز کردند و امروز روز سوم و پایانی این مذاکرات برگزار خواهد شد.



یک مقام عالی رتبه آمریکایی پس از پایان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 گفت: فرصت برای ما در مذاکرات هسته ای نامحدود نیست.

یک دیپلمات غربی پس از پایان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در شهر وین مدعی شد: اختلاف زیادی همچنان بین ایران و قدرت های بزرگ وجود دارد.

روسیه در بیانیه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در وین را مفید ارزیابی کرد.

نشست ظريف و اشتون در وين آغاز شد.

مذاکرات ایران و 1+5 وارد مرحله نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه هسته‌ای شده‌اند در همین حال خبرگزاری رویترز مدعی شد که سانتریفیوژها موضوع اختلاف در مذاکرات هسته ای و 1+5 مورد اختلاف واقع شده است.


سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد، گروه 1+5 برای هماهنگی بیشتر نشستی را برگزار کرده اند.


العربیه الحدث به نقل از مقامات آمرکایی مدعی شده است که مذاکرات دوجابن ایران و آمریکا در وین به شکست انجامیده است.


توافق ایران و 1+5 در زمینه سطح غنی‌سازی و میزان اورانیومی که تهران می‌تواند غنی‌سازی کند ضروری است.

پایگاه خبری آنتی وار در گزارشی اعلام کرد آمریکا در مذاکرات جامع درخواست‌هایی از جمله توقف جدی غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران مطرح کرده است که این درخواست می‌تواند به ایجاد بن‌بستی جدی در مذاکرات بیانجامد.

منابع دیپلماتیک به خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال گفته‌اند که مذاکرات ممکن است امروز به پایان نرسیده و فردا نیز ادامه پیدا کند. در همین حال یک دیپلمات آمریکایی از ادامه اختلاف نظر میان طرفین خبر داده است.

12:00   جروزالم پست: نباید به توافق هسته‌ای مناسب با ایران خوشبین بود/ باید سختگیرانه در مذاکرات حضور یافت
جروزالم پست در مقاله‌ای به گروه ۱+۵ هشدار داد عدم دستیابی به توافق هسته‌ای به با ایران به مراتب بهتر از دستیابی به یک توافق بد خواهد بود و به همین دلیل ۱+۵ باید بسیار سختگیرانه در مذاکرات حاضر شوند.
 
08:28  ریابکوف: مشاجرات کلامی بسیاری پیش آمده است/ پیشرفت چندانی نداشته‌ایم
معاون وزیر خارجه روسیه شب گذشته در خصوص روند مذاکرات اظهارنظر کرد.

08:07  فرافکنی در جریان مذاکرات ؛ رویترز: ایران برنامه موشک‌های بالستیک خود را توسعه داده است
رویترز در گزارش امروز خود با استناد به آنچه ادعا می‌کند گزارشی محرمانه از سازمان ملل است مدعی شده توسعه برنامه موشک های بالستیک ایران باعث پیچیده شدن مباحث در مذاکرات وین شده است.

05:19  کارشناس فرانسوی:  ایران نشان داده برنامه هسته‌ای‌اش اهداف نظامی ندارد
کارشناس مسائل ایران در موسسه روابط بین الملل و استراتژیک فرانسه بر عزم جدی تهران برای رسیدن به توافق نهایی با گروه 1+5 تأکید کرد.


02:31   سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:  قرار نیست مذاکرات هسته‌ای علنی برگزار شوند/ مسائل مانند "چک‌لیستی" یکی پس از دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شب گذشته خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران هم اظهاراتی را بیان کرد.


پنجشنبه 15 مه(24 اردیبهشت)
یک روزنامه روسی نوشت، بر اساس اعلام برخی منابع ایران و غرب می توانند تا 20 ژوئیه به توافق دست پیدا کنند.

یک وزیر صهیونیست مدعی شده است که رژِیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا باید جلوی برنامه هسته ای ایران را با هر ابزاری بگیرند.

"مایکل مان" اعلام کرد گفتگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران بعد از نشست مفید سه و نیم ساعته خانم اشتون و آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بعد از ظهر در چارچوبی متفاوت در هتل کوبورگ در وین ادامه می‌یابد.

فرانس پرس با بازتاب آغاز دومین روز مذاکرات درباره تدوین پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای با یک مقام بلندپایه آمریکایی مصاحبه‌ای داشت.

شبکه العربیه گزارش داد:هنوز نشانه ای از امکان شکست یا پیشرفت مذاکرات هسته ای در وین بین ایران و گروه 1+5 وجود ندارد.

اوالد ستادلر، عضو پارلمان اوپا، حق ایران را در استفاده از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای قابل‌احترام دانست.

به‌نظر می‌رسد دولت آمریکا سعی دارد خوش‌بینی‌های جهانی را در رابطه با دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران، به یاس بدل کند.

سخنگوی کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین، ابراز تردید درباره پایبندی ایران به تعهداتش در مذاکرات هسته ای را رد کرد.

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نوشت: ایران و شش قدرت جهانی روز چهارشنبه به طور رسمی یک تلاش دیپلماتیک دو ماهه برای تکمیل توافقنامه هسته ای نهایی با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به توانایی لازم برای تولید سلاح های هسته ای را آغاز کردند.

روزنامه "یواس‌ای‌تودی" به نقل از مشاور دولت آمریکا در خصوص تحریم‌ها نوشت: بعید به نظر می‌رسد توافقی که بین ایران و قدرت‌های جهانی در حال شکل‌گیری است، بتواند اعضای کنگره آمریکا را راضی کند.

مقام سابق وزارت خارجه آمریکا مدعی شد باید توافق هسته‌ای ایران نتیجه برد-برد داشته باشد تا دوام بیاورد.

سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هدایت کننده گروه 1+5، فضای گفتگوهای هسته ای وین را دوستانه و کاری ارزیابی کرد.


به گزارش خبرگزاری شین هوا، مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهان وارد مرحله جدیدی شده است و دو طرف کار نگارش متن پیش نویس توافق نهایی را آغاز کردند.

نخستین روز از دور چهارم مذاکرات هسته ای بین ایران و اعضای گروه 1+5 برگزار شد.

یک نشریه آمریکایی در گزارشینوشته است تحریم‌ها عامل آمدن ایران به پای میز مذاکرات هسنت ای نبوده‌اند.

پایگاه اینترنتی لوبلاگ نوشت: "کالین کال" استاد برجسته مرکز آمریکای نوین در میزگردی درباره توافق هسته‌ای ایران در واشنگتن گفت: ایران در توافقنامه هسته‌ای نهایی اجازه در اختیار داشتن یک برنامه غنی سازی محدود را خواهد داشت.

یک مقام غربی به خبرگزاری رویترز گفته مذاکرات هسته‌ای وین رو به پیشرفت است ولی هنوز توافقی صورت نگرقته است.


****  چهارشنبه 15 مه(24 اردیبهشت)


22:27 بی بی سی مدعی شد اختلافات بین ایران و گروه 1+5 زیاد است/مشورت بین طرفین ادامه دارد
شبکه بی بی سی در گزارشی مدعی شد اختلافات بین دو گروه مذاکره کننده در وین بسیار زیاد است.

یک پایگاه صهیونیستی مدعی شده است که برنام صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران، خطرناک است و از این رو رژیم صهیونیستی تبلغات خود را علیه آن آغاز کرده است.

وزیر سابق امور خارجه آمریکا در جمع یهودیان این کشور گفته است آمریکا باید در مذاکرات هسته ای با ایران سختگیر باشد.

پایگاه اینترنتی صدای روسیه نوشت، نمایندگان ایران و گروه 1+5، جزئیات توافق نامه نهایی مربوط به برنامه هسته ای را هماهنگ خواهند کرد.

"مایکل مان" سخنگوی اشتون گفت: ایران و گروه پنج بعلاوه یک تصمیم جدی برای رسیدن به توافق نهایی دارند

روزنامه آلمانی هندلز بلات در بازتاب نشست وین نوشت: در مذاکرات هسته‌ای با ایران به جای خوش‌بین بودن، باید واقع‌بین بود.

روزنامه آلمانی‌زبان "تاگس سایتونگ" با اشاره به نشست وین نوشت: اسرائیل باید در نگاه کینه‌توزانه خود نسبت به توافقنامه هسته‌ای ایران تجدیدنظر کند.


ایران و شش قدرت جهانی در حالی دور تازه ای از مذاکرات خود را در وین آغاز کردند که هدف آنها تحقق یک توافق جامع تا پیش از پایان مهلت 20 جولای است .

خبرگزاری آلمانی "دویچه وله" با بازتاب مذاکرات هسته‌ای وین، امروز را "شروعی دوباره برای آخرین تفاهم" نامید.

خبرگزاری ایتارتاس از وین گزارش داد: یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد نخستین دور از مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان - پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد بعلاوه آلمان - نشان داد احتمال پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای وجود دارد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نتایج دور اول مذاکرات 1+5 را مثبت ارزیابی کرد.

آسوشیتدپرس از وین گزارش داد با آغاز مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان در وین به منظور آغاز روند تدوین پیش‌نویس متن توافق‌‌نامه نهایی، وارد مرحله‌ای جدیدی شده است.

روزنامه اتریشی "دِر اشتاندارد" چاپ وین خبر برگزاری دور چهارم از مذاکرات هسته‌ای ایران با 5+1 را انعکاس داد.

روزنامه آلمانی "اشپیگل" دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در وین را بازتاب داد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با وزیر خارجه ژاپن ادعایی ر اعلیه ایران مطرح کرد.

روزنامه صهیونیستی "تایمز آو اسرائیل" به در آستانه نشست وین، به فرافکنی در مورد آن پرداخته و دستیابی به توافق هسته‌ای را کاری کارشکن دانست.

خبرگزاری فرانسه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت مذاکرات اتمی ایران وارد" مرحله جدیدخطرناکی"شده است.

معاون وزیر امور خارجه و رئیس هئیت نمایندگان روسیه در آژانس تاکید کرد که در این دور مذاکرات متن کامل توافق‌نامه تهیه نخواهد شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفتگو با یک روزنامه ژاپنی ادعاهایی را درباره ایران مطرح کرد.


خبرگزاری شین‌هوا از وین گزارش داد: ایران و آمریکا هر دو، روز سه‌شنبه دیدگاه‌های خود را در زمینه گفتگوهای هسته‌ای این هفته در وین محتاطانه‌ ابراز و با توجه به حل نشده باقی ماندن برخی اختلاف نظر‌ها، دشواری‌هایی را پیش‌بینی کردند.
 
"حسین امیر عبداللهیان " معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه ایران گفت دعوت کتبی از وزیر خارجه کشورمان برای سفر به عربستان سعودی هنوز دریافت نشده است.



شبکه تلویزیونی فرانس 24 اعلام کرد گفتگوهای هسته‌ای ایران در مسیر خوبی قرار دارد.


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از هرگونه گمانه زنی درباره گفتگوهای پنج بعلاوه یک خودداری کرد.

یک مقام ارشد در وزارت دفاع امریکا سه‌شنبه از تکامل توانمندی‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرد.


وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با همتای ایتالیایی خود گفت: عربستان نقشی در دعوت این کشور از وزیر خارجه ایران نداشته است.


شام کاری کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در وین پایان یافت. 


رئیس سابق تیم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با المانیتور در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و دیدارهای اخیر خود با مقامات ایرانی مصاحبه‌ای انجام داد.


خبرگـزاری رویترز در گزارشی نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی در خصوص خوش‌بینی بیش از حد درباره گفتگوهای هسته ای شش کشور قدرتمند جهان با ایران هشدار داد.


" اشتاینیتز" وزیر اطلاعات رژیم‌صهیونیستی که به آمریکا سفر کرده، روز سه‌شنبه برای بحث در مورد برنامه هسته‌ای ایران، با "فابیوس" وزیر خارجه فرانسه دیدار کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار