کارشناس مسائل ایران در موسسه روابط بین الملل و استراتژیک فرانسه بر عزم جدی تهران برای رسیدن به توافق نهایی با گروه 1+5 تأکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "تیری کوویل" درباره مسائل مهمی که در دور جدید مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در وین اتریش مطرح است گفت: می‌توان گفت که مذاکرات وارد دور نهایی شده است. ژوئیه 2014 به عنوان ضرب‌الاجل برای رسیدن به توافق نهایی تعیین شده است. به این ترتیب، این دور از مذاکرات آخرین مرحله و شاید مهمترین مرحله است که در آن گروه پنج بعلاوه یک و ایران تلاش خواهند کرد به توافقی دست یابند که مساله هسته ای ایران را به طور قطعی حل و فصل خواهد کرد.
 
"کوویل" در این باره که حسن روحانی چند روز پیش خاطرنشان کرد هدف برنامه هسته ای ایران ارتقای توانایی های ایران در زمینه انرژی و درمان سرطان است اما کشورهای غربی و بویژه آمریکا و اسرائیل همچنان ادعا دارند که هدف تهران دستیابی به سلاح هسته ای است، گفت: دقیقا به همین دلیل است که از بیش از ده سال پیش پیشرفتی (در مذاکرات) بدست نیامده است. این ادعای (غربی ها و اسرائیل) غیر قابل اثبات است و به این ترتیب می توان به بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه اهداف برنامه های هسته ای شان بدگمان بود. در نتیجه اگر به سوالات بی وقفه در زمینه اهداف کشورها پایان داده نشود نمی توان از این بحران خارج شد و به همین علت است که سطح اعتماد دو طرف به یکدیگر تا این حد پایین است.  در نهایت، مساله اصلی یافتن توافقی معتبر است که هدف از آن خارج شدن از این بحران با ایجاد اعتماد حداقلی بین دو طرف است. این همان چیزی است که هم اکنون در جریان است زیرا می بینیم که مذاکرات به پیش می رود چون ایران در گام اول غنی سازی بیش از پنج درصد را متوقف کرده است یعنی اینکه این کشور دیگر قصد نظامی ندارد زیرا اگر قصد نظامی داشت باید اورانیوم را در حد نود درصد غنی می کرد. در مقابل، کشورهای غربی برخی تحریم ها را لغو کرده اند. به این ترتیب در حال حاضر، ایران به تعهدات خود عمل کرده است و این نشان می دهد که می خواهد به توافقی در زمینه مساله هسته ای دست یابد. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار