کامران شرفشاهی گفت: "شاهنامه" دائرةالمعارف آداب، رسوم و فرهنگ ایرانیان و بیانگر دوراندیشی و اشراف نابغه بزرگی چون فردوسی است.

کامران شرفشاهی شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: هنگامی‌که سخن از شاهنامه فردوسی می آید به دیده تحسین و احترام به این اثر ادبی نگاه کنیم و تلاش ماندگار حکیم طوس را ارج نهیم.

وی افزود: یادی از دقیقی طوسی کنیم شاعری که اثری مانند اثر فردوسی خلق کرد و کارش الهام بخش فردوسی بزرگ در تدوین اثر جاودانه و بی‌دلیل ادب فارسی که بر تارک جهان می‌درخشد، بود. استقلال‌خواهی و روح حماسی مردم ایران ضرورت ایجاد ادبیاتی برانگیزاننده و تهیج کننده را به وجود آورد.

این شاعر ادامه داد: شاهنامه فردوسی روحیه سلحشوری را در مردم ایران پاینده نگاه داشت این کتاب دائرةالمعارف آداب، رسوم و فرهنگ ایرانیان و بیانگر دوراندیشی و اشراف نابغه بزرگی چون فردوسی است.

وی عنوان کرد: پس از وقوع جنگ تحمیلی، شاهد به میدان آمدن شاعران معاصر بودیم که اشعار حماسی فراوانی را خلق کردند و در روحیه رزمندگان و بالا بردن انگیزه مقاومت مردم ما نقش موثری را ایفا کردند و کماکان شاهد خلق گونه‌ای دیگر در ادبیات حماسی بنا بر اقتضای زمان هستیم.

شرفشاهی اظهار داشت: هر کدام از آثار حماسی امروز ما امتداد خط شاهنامه فردوسی به شمار می‌رود شاعران ما سعی کردند با اقتدا به حکیم طوس راه سرایش ادبیات حماسی و حرکت در این مسیر را ادامه دهند، انتظار خلق اثر ادبی دیگری چون شاهنامه فردوسی، انتظار دوری نیست و فرصت زیادی برای وصول به آن وجود دارد.

این شاعر تصریح کرد: زمان درباره خلق و ماندگاری آثار حماسی تصمیم نهایی خود را می‌گیرد لازم است متولیان فرهنگی پیرامون جهانی شدن آثار حماسی، به ترجمه و انتشار این آثار به دیگر زبان‌ها و سرزمین‌ها همت بیشتری نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرودن آثار حماسی زیبایی از دوران جنگ تحمیلی آغاز شده است در هر منظر با نگرشی تازه سعی می‌شود، جلوه‌های تازه ادبیات حماسی توسط شاعران خلق شود که نشان دهنده از جان گذشتگی‌ها و آرمان‌های بشری است و جامعه ما باید سعی کند با اینگونه آثار آشنا شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: شاهنامه ، نابغه ، انتشار ، آرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار