یک کارشناس انرژی گفت: احداث دست کم 40 الی 50 پالایشگاه کوچک در شمال کشور علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی زیاد، کشور را تا حد زیادی از فروش نفت‌خام رهایی می‌بخشد.

محمدعلی کریمیان، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: کشور قطر روزانه نزدیک به 150 هزار بشکه تولید نفت دارد اما صادرکننده 550 هزار بشکه نفت‌خام و 127 هزار بشکه فرآورده‌های نفتی است.
 
وی ادامه داد: این کشور را مابه‌التفاوت نفت تولید شده و صادر شده خود را از طریق خرید نفت‌خام کشورهای منطقه مانند عراق، عربستان و ایران و پالایش آن تأمین می‌کند و از این طریق سود سرشاری کسب می‌کند.
 
کریمیان تصریح کرد: این شیوه برای کشور ما به مراتب سهل‌تر و مقرون‌ به صرفه‌تر خواهد بود به این ترتیب که اگر بخش خصوصی نفت شمال و همچنین نفت‌خام کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و حوزه‌ی دریای خزر را خریداری کرده و به وسیله احداث پالایشگاه‌های مینی ریفاینری تبدیل به فرآورده‌های نفتی کند و به صادرات فرآورده‌های نفتی بپردازد و فروش نفت به شکل خام و عمده را تنها از جنوب کشور انجام دهد.
 
وی در ادامه عنوان کرد: به این شکل بازاری را که نفت کشورهای حوزه‌ی دریای‌خزر در جهان ایجاد کرده‌اند ایران با خرید این نفت برای پالایشگاه‌های مینی ریفاینری بگیرد و در حقیقت آنها جبران کسری نفت ایران را کرده باشند و این ترتیب دست کم به احداث 40 الی 50 پالایشگاه کوچک در شمال کشور بپردازد که هم فرصتهای شغلی زیادی را ایجاد خواهد کرد و هم کشور را تا حد زیادی از خام فروشی نجات خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار