با چرای بی‌رویه دام، توسعه راهها و مراکز تفریحی و گردشگری، آلودگی دیگر مرز نمی‌شناسد و حتی به چشمه سارهای کوهستان نیز نفوذ کرده است.

علیرضا نادری کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: بیشتر مردم تصور می‌کنند آب چشمه‌ها عاری از هرگونه آلودگی است ولی غافل از اینکه هم اکنون کمتر چشمه‌ای پیدا می‌شود که بدون آلودگی میکروبی یا انگلی باشد که دلیل آن فعالیت‌های انسان در سالیان اخیر است. 

وی افزود: در گذشته اغلب چشمه‌ها در نقاط دور افتاده و بکر قرار داشتند و دسترسی به بسیاری از آنها به راحتی امکان پذیر نیست.
 
با توسعه راهها و مراکز تفریحی و گردشگری این دسترسی به مراتب آسانتر شده است. از طرفی آلودگی خاکهای سطحی در اثر چرای بی‌رویه دامها، ورود فاضلابها و سایر فعالیتهای انسانی موجب آلودگی آبهای زیر سطحی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه چرای بی‌رویه دام پوشش گیاهی مراتع را فقیر و خاک سطحی رفته رفته شسته شده و صخره‌ها نمایان می‌شود اظهار داشت: این موضوع موجب نفوذ سریع آب به لایه‌های زیرین شده که این عمل زمان کافی برای تصفیه آب در اثر عبور از لایه‌های خاک را نمی‌دهد. 

همچنین در برخی نقاط که بستر سنگی زیر لایه‌های مرغوب خاک شسته شده نمایان و موجب جلوگیری از نفوذ ملایم آب به لایه‌های زیرین شده و آب به صورت روان آب سطحی همواره با فضولات دامها به حرکت ادامه می‌دهد تا در محلی مناسب وارد لایه‌های زیرین شود که این دوباره باعث آلودگی آبهای زیر سطحی می‌شود. 

وی ادامه داد: افزایش فضولات دامی و سگهای گله در مراتع بالا دست و استفاده از آب سرچشمه‌ها و سرشاخه‌های رودخانه‌ها می‌تواند منجر به انتقال بیماری‌های انگلی یا میکروبی شود که گاه درمان آنها ماه‌ها به طول می‌انجامد. از این رو به گردشگران و افرادی که مایل به استفاده از آب چشمه‌ها هستند توصیه می‌شود با در نظرگرفتن محل چشمه و اینکه آیا در اطراف آن چرای دام صورت گرفته است و همچنین اینکه چشمه در چه عمقی از زمین می‌جوشد با احتیاط کامل از آب آن استفاده کرده و در صورت بروز علائم بیماری از قرصهای ضدعفونی کننده آب استفاده کنند. 

وی خاطر نشان کرد: جلوگیری از آلودگی آبهای سطحی و زیر سطحی مخصوصا سرچشمه‌ها نیازمند توجه جدی است در غیر این صورت در چند سال نزدیک آینده شاهد آلودگی اغلب چشمه‌های کوهستانی خواهیم بود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: کوهستان ، چشمه ، الودگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار