بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 85 و 86 سوره یونس
فَقَالُواْ عَلَی اللّهِ تَوَکلْنَا رَبَّنَا لاَ تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلْقَوْمِ الظَّلِمِینَ (85) وَ نَجِّنَا بِرَحْمَتِک مِنَ الْقَوْمِ الْکفِرِینَ (86)
پس آنان گفتند: تنها بر خداوند توکل کرده‌ایم، پروردگارا: ما را گرفتار سختی‌ها و آزمایش ستمگران قرار مده. (85) و ما را به رحمت خویش، از شرّ قوم کافر رهایی بخش. (86)

* ممکن است مراد از «ظالمین»، بزرگان بنی اسرائیل باشند که به خاطر منفعت و رفاه، مطیع فرعون شدند و مراد از «کافرین»، طرفداران فرعون باشند. پس درخواست ذریه‌ی مؤمن، حفاظت از شرّ مخالفان داخلی و خارجی است.
* کسی که به خدا توکل کند، هم خدا او را دوست می‌دارد، (انّ اللّه یحبّ المتوکلین)(آل عمران، 159) و هم او را تاءمین می‌کند. (ومن یتوکل علی اللّه فهو حسبه)(طلاق، 3)
* اوّل توکل، بعد دعا. (توکلنا، ربّنا)
* با ایمان، توکل ودعا، خود را از شرّ ظالمان نجات دهیم. (توکلنا، ربّنا، نجّنا)

* فرعونیان، هم مسرف‌اند، (با توجّه به آیه 83) هم ظالم و هم کافر. اسراف زمینه ساز ظلم و ظلم نیز زمینه‌ی کفر است. (المسرفین، الظالمین، الکافرین)
* ابتدا باید برای حفظ هویت مکتبی دعا کرد، (لاتجعلنا فتنة) وسپس برای سلامتی شخصی. (نجّنا) چون اگر ستمگران پیروز شوند، خطّ ظلم و کفر حاکم شده، مؤ منان تحقیر و مبتلا می‌شوند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار