طی روزهای اخیر قیمت اوراق مشارکت مسکن روبه‌ افزایش قیمت گام بر می‌دارد اما دولتمردان افزایش عرضه را راه‌حل مناسبی برای جلوگیری از بالارفتن قیمت این اوراق می‌دانند.

عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در خصوص عرضه اوراق مشارکت مسکن به منظور جلوگیری از افزایش قیمت این اوراق گفت: مسکن از ضروریات هر دولتی است پس باید برای حل مشکل مسکن راه‌حلی بیابیم زیرا تقاضای مسکن زیاد و عرضه محدود است و انبوه‌سازان هم باتوجه به قوانین مالیاتی جدید انگیزه برای ساخت‌و‌ساز ندارند.
رجبی افزود: برای کنترل بازار مسکن راهی جز انتشار اوراق مشارکت نداریم و طی جلسه‌ای که با وزیر داشتیم دو راه‌حل برای کنترل بازار مسکن مورد بررسی قرار گرفت که یکی از راه‌حل‌ها افزایش میزان عرضه اوراق مشارکت مسکن برای جلوگیری از افزایش قیمت اوراق است وراه‌حل دیگری پرداخت وام مسکن در بانک مسکن است به شرطی که بانک مرکزی و بانک مسکن به عنوان بانک عمل همکاری لازم را داشته باشند.
 
وی در ادامه عنوان کرد: برای جلوگیری از افزایش قیمت اوراق مشارکت مسکن باید عرضه آن به بازار افزایش یابد و برای کنترل قیمت مسکن در بازار یک راهکار موقت و مناسب است.
 
اگر عرضه اوراق مشارکت در جهت کمک به تولید داخلی باشد می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها کمک کند.

در ادامه غلام‌حسین طاهری کارشناس اقتصادی در خصوص افزایش عرضه اوراق مشارکت مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اگر عرضه اوراق مشارکت در جهت کمک به تولید داخلی باشد می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها کمک کند اما مسلماً باید دید طبق تعریف و اصول ارائه شده از این منابع در جهت اصلاح پایه‌های اقتصادی در جهت اصلاح پایه‌های اقتصادی و در جهت اقتصاد مقاومتی استفاده می‌شود یا خیر.
 
وی افزود: انتشار چنین اوراقی موجب کنترل و ثبات تورم خواهد شد در غیر این صورت با هدایت این اوراق و اقلام مشابه دوباره به موقعیت اول بر می‌گردیم.
 
در همین راستا محمد‌حسین‌فاتحی دیگر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود: این راه‌حل کاملاً منطقی است که برای کاهش قیمت‌ها عرضه را افزایش دهیم زیرا یکی از شناخته‌ شده‌ترین راه‌ها در اقتصاد این است که با افزایش عرضه یا قیمت را تثبیت کنیم یا کاهش دهیم.
 
فاتحی در پایان افزود: از نظر اقتصادی کار منطقی است و می‌شود از طریق عرضه، قیمت‌ها را کنترل کرد یا کاهش داد مشروط به اینکه اوراق واقعی باشد و امکان تبدیل آنها به کالای موردنظر وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عرقان کریمی
۰۰:۱۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۳
سلام من اوراق مشارکت بانک مسکن سال گذشته خریدم وبه دلیل مشکلات شخصی موفق به خریدخاته نشدم وبه دلیل عدم آگاهی از داشتن اعتبار این اوراق الان اوراقم ازاعتبار افتاده وبه نوعی متضررشدم و مبلغش هم زیاده چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۳:۲۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
در شرایط اقتصاد مقاومتی دولت باید سرمایه داران را در جهت کسب و کار تولیدی هدایت کند نه اینکه سرمایه داران فقط بدنبال سود کاذب از طریق دلالی مسکن هدایت شوند ، دولت خود باید ساخت و ساز مسکن را زیر نظر بگیرد و از طریق تسهیلات آنرا هدایت کند و بیشتر به فکر تولید باشد فرهنگ ما ایرانیها غلط است که حتما باید مسکن به نام خود ما باشد در کشورهای صنعتی اصلا اینجور نیست ، برای تغییر مسکن هم نیاز به اسباب کشی پر دردسر نیست مسکن با تمام امکانات اجاره داده میشود دولت باید فرهنگ مسکن به عنوان سرمایه را تغییر دهد .
آخرین اخبار