معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان گفت: بر اساس انعقاد تفاهم نامه مشترک بین صنایع دستی و آموزش و پرورش استان، برای ارتقای کیفیت آموزشی و ترویج صنایع دستی استان، اقدام به ایجاد و راه اندازی هنرستان‌های صنایع دستی در سطح استان شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، محمد کیخا ، افزود: ایجاد هنرستان‌های صنایع دستی فرصت مناسبی برای ارتقای کیفیت آموزش و تحقق اهداف ترویج استفاده از صنایع دستی استان است.

وی با اشاره به اینکه اداره‌های کل آموزش و پرورش به صورت برون‌سازمانی در نقاطی که دبیرستان موجود است ولی هنرستان کار و دانش دایر نیست، هنرستان تک‌رشته‌ایی ایجاد می‌کند، ادامه داد: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی استان گلستان در سال 1392 برای آموزش رشته‌های مختلف صنایع دستی بومی و غیربومی با اداره‌کل آموزش و آموزش استان گلستان تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد تا در شهرهای کوچک و روستاهای پرجمعیت استان، هنرستان تک‌رشته‌ایی صنایع دستی تاسیس کند.

کیخا با اشاره به اینکه بر این اساس ظرفیت ایجاد هنرستان‌ها در سطح استان افزایش یافته است، افزود: فعالیت در کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، فعالیت در کارگاه نگارگری، کارگاه ساخت انواع ظروف سفال، مدیریت نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و کارگاه‌های هنری، بافت قالی‌ها، زیراندازها و پارچه‌های منقوش زربفت، فعالیت در کارگاه‌های تولید لعاب، طراحی نقوش سنتی برای زمینه‌های مختلف صنایع دستی، کارگاه ساخت انواع ظروف فلزکاری، قلمزنی و نقش روی آن از زمینه‌های ایجاد شغل در این هنرستان‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: علاقمندان می‌توانند از امکانات و ظرفیت‌های ایجاد شده جهت ایجاد این هنرستان‌ها بهره‌مند شوند.

وی، راهکارهای ارتقای سطح کیفی آموزش در این هنرستان‌ها را برشمرد و بیان کرد: بهره‌گیری از اساتید ماهر و فعال با سابقه، بهره گیری از فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های صنایع دستی، برگزاری دوره‌های آموزشی طراحی سنتی برای تربیت هنرجویان و هنرمندان مستقل و توانمند برای طراحی‌های جدید و مطابق سلیقه بازارهای هدف از جمله راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش این هنرستان‌هاست.

وی ادامه داد: از دیگر راهکارها، برگزاری دوره‌های آموزشی رنگرزی سنتی، همچنین برگزاری دوره‌های تکمیلی برای آموزش کاربردی کردن صنایع دستی و سهیم شدن مربیان و هنرجویان در سهم حاصل از فروش است. در این دوره‌های آموزشی، مربیان در تولیدات پایان دوره می‌توانند 20 درصد سهم ببرند و در آینده برنامه‌ریزی خواهد شد که هنرجویان نیز به همین طریق سهیم باشند تا انگیزه مربیان و هنرجویان برای ارتقای کیفیت تولیدات افزایش یابد.

کیخا اظهار امیدواری کرد، با ایجاد هنرستان‌های صنایع دستی در سطح استان، ضمن ارتقای کیفیت آموزشی در این هنرستان‌ها، صنایع دستی استان بیش از پیش رونق یافته و زمینه‌های لازم جهت توسعه و ترویج این هنر- صنعت اصیل و بومی و اشتغالزایی مناسب در استان فراهم می‌شود.

انتهای پیام/م


منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.