در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

اسداللهی: اختلاف گروه‌های تروریستی بر سر غنائم و قدرت‌طلبی است/ دولت سوریه به دنبال راه حل سیاسی است + فیلم

"پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی استقرار دولت مبتنی بر رای مردم در سوریه" شب گذشته (20 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "مسعود اسداللهی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی استقرار دولت مبتنی بر رای مردم در سوریه" شب گذشته (20 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "مسعود اسداللهی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"مسعود اسداللهی" کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا آزادسازی حمص نوعی پیروزی استراتژیک برای دولت سوریه به حساب می‌آید، گفت: از دید مخالفان شهر حمص به عنوان پایتخت انقلاب به حساب می‌آمد.

وی با اشاره به اینکه حوادث سوریه از منطقه درعا شروع شده است افزود: آن چیزی که باعث فراگیر شدن آزادسازی شده است از حمس آغاز شد این در حالی بود که در دو سال پیش وضعیت سوریه به صورت بحرانی بود و همگان فکر می‌کردند که نظام سوریه سقوط خواهد کرد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اهمیت حمص اظهار داشت: از ابتدای سال 92 تاکنون تحولات بسیار زیادی در صحنه نظامی سوریه اتفاق افتاده است.

اسداللهی با اشاره به آزادسازی القصیر به عنوان پیروزی بسیار بزرگ ادامه داد: در همان زمان مطرح شد که القصیر مانند استالین گراد در جنگ جهانی دوم به حساب می‌آید به طوری که شکست‌های آلمان نازی از استالین گراد شروع شد.

وی با اشاره به شکست مخالفین در القصیر گفت: این مسئله همانند شکست استالینگراد است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه شکست مخالفین از القصیر آغاز شده است، خاطرنشان کرد: مخالفین در قوطه شرقیه، قوطه غربی و منطقه حرم حضرت زینب(س) با شکست مواجه شدند به طوری که نظام این مناطق را یکی پس از دیگری آزاد و پاکسازی کرد.

اسداللهی با اشاره به اینکه خطر سقوط دمشق دیگر منتفی شده است، بیان کرد: منطقه حلب به پیروزی‌های زیادی دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه نظام سوریه به پیروزی‌های بزرگی در منطقه قلمون دست یافته است، گفت: خوشبختانه این مناطق هم مورد پاکسازی قرار گرفته است.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه قلمون منطقه‌ای در مرز لبنان و دمشق است، گفت: مخالفین در این مناطق قلعه‌هایی را برای خود احداث کرده بودند که فکر می‌کردند نظام سوریه ساقط خواهد شد.

اسداللهی با اشاره به اینکه خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد موفقیت‌های زیادی در حلب هستیم، ادامه داد: آزادسازی حمص به صورت کامل اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ترکیب جمعیتی حمص از اهل سنت، علوی‌ها، مسیحی‌ها و شیعیان تشکیل شده است، افزود: خوشبختانه کل شهر حمص به دست مخالفین نیفتاده بود به گونه‌ای که محله‌های علوی‌نشین و شیعه‌نشین تا حدی توانستند در مقابل اشغال مسلحین مقاومت کنند و نظام موفق شد این مناطق را در مرحله‌ای امن نگاه دارد.

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه نظام موفق شد تا مناطقی از اهل سنت را مورد آزادسازی قرار دهد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه شاهد هستیم مخالفین سلاح‌های سنگین خود را بر زمین گذاشته است و سوار بر اتوبوس شده و از شهر حمص خارج شدند بنابراین این موضوع از نظر نظامی پیروزی بزرگ برای نظام به حساب می‌آید.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا دولت فضا را برای عبور مخالفین باز کرد، افزود: مخالفین منطقه حمص را تبدیل به قلعه نظامی کرده بودند به طوری که تونل‌های بسیار زیادی را میان ساختمان‌های مختلف ساخته بودند.

اسداللهی با اشاره به اینکه این منطقه به گونه‌ای بود که عملیات نظامی در آن سبب ایجاد تلفات بسیار سنگین برای دولت و غیر نظامیان می‌شد، گفت: تحولاتی که در منطقه قلمون اتفاق افتاده بود این زمینه را ایجاد کرد تا این منطقه بدون عملیات آزادسازی شود.

وی افزود: مخالفان در قوطه غربیه زمانی که در محاصره قرار گرفته بودند پیغام تسلیم شدن را صادر کردند به طوری که نظام سلاح‌های آنها را تحویل گرفت و مخالفین را رها کردند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه گروه‌های داعش و النصره دچار اختلاف‌های شدیدی شده‌اند، افزود: گروه‌های تروریستی در این مناطق با نیروهای سوری درگیر شدند.

اسداللهی با اشاره به اینکه افراد سوری به دلیل تعصبات ملی به اشتباهات خود پی بردند، اظهار داشت: این افراد تسلیم شدند اما گروه‌های خارجی به دلیل اینکه چیزی برای از دست دادن نداشتند نابود کردن سوریه برایشان اهمیتی نداشت.

*عربستان متوجه سیاست‌های اشتباه بندر بن سلطان شده است

وی با اشاره به گفته سفیر آمریکا در لبنان مبنی براینکه میان عربستان و سوریه توافقی صورت گرفته است، ادامه داد: اگر این موضوع صحت داشته باشد به این معنا است که عربستان متوجه سیاست‌های اشتباه بندر بن سلطان شده است.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه این موضوع به این معنا نیست که سیاست عربستان نسبت به بشاراسد عوض شده است، ادامه داد: این موضوع نشان دهنده این است که سیاست‌های بندر بن سلطان دیگر قابل ادامه نیست.

اسداللهی با بیان اینکه نظام سوریه در مواجه با مخالفان بسیار مسئولانه برخورد کرد، گفت: نظام سوریه جان سربازانش را خرید.

وی با اشاره به اینکه در طی یک سال ونیم گذشته شاهد پیروزی‌های پی در پی نیروهای دولت مرکزی در راه‌های مختلف بودیم، ادامه داد: متاسفانه شهرهای مختلف توسط تروریست‌ها مورد اشغال قرار گرفته بود به طوری که خوشبختانه اکنون شاهد آزادسازی این مناطق هستیم.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ترویست‌ها با مردم رفتار بسیار بدی داشته‌اند، افزود: همه دنیا پشت سر مخالفین بودند به طوری که دلارهای نفتی برخی از کشورهای عرب زبان و سیستم اطلاعاتی کشورهای غربی پشت سر مخالفین بود.

اسداللهی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا دولت سوریه از مرحله کنونی عبور کرده است، اظهار داشت: دیدگاه کلاسیک نظامیان سوریه نسبت به جنگ تغییر پیدا کرده است به گونه‌ای که نظامیان ارتش سوریه همچون هر ارتش کلاسیک دیگر دنیا در چارچوب نظامی آموزش دیده است و می‌خواهند با همان چارچوب‌ها بجنگند.

وی با اشاره به اینکه ماهیت جنگ سوریه بسیار متفاوت از سایر جنگ‌ها بود، ادامه داد: جنگ در سوریه کلاسیک نبود بلکه جنگی بود که با تاکتیک جنگ شهری و چریکی اداره می‌شد.

*مسئولان نظامی سوریه با تاخیر واقعیت‌های موجود را پذیرفتند

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه ارتش سوریه فقط آموزش کلاسیک دیده بود، گفت: متاسفانه مسئولان نظامی سوریه با تاخیر واقعیت‌های موجود را پذیرفتند.

اسداللهی با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال 91 نظام سوریه در حال سقوط بود، اظهار داشت: در آن مقطع ارتش سوریه دیدگاه کلاسیک خود را کنار گذاشت به گونه‌ای که سرنوشت جنگ در سوریه با تغییر نیروها عوض شد.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های مسلح در اوج قدرت خود احساس کردند که زمان تقسیم غنائم فرا رسیده است، اظهار داشت: هریک از این گروه‌ها سعی می‌کردند تا بیشترین سهم را برای خود بردارند تا اینکه اختلافات میان آنها آغاز شد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جبهه‌النصره اولین شاخه القاعده به حساب می‌آید، افزود: حجم اختلافات میان داعش و النصره افزایش یافته است به گونه‌ای که شاهد افزایش اختلافات در صحنه میدان و در صحنه سیاست هستیم.

اسداللهی با اشاره به اینکه میان دو شاخه القاعده جنگ در راه است، گفت: تحول بزرگی در سوریه اتفاق خواهد افتاد که فراتر از این نظام تاثیرگذار خواهد بود.

*اختلاف گروه‌های تروریستی بر سر غنائم و قدرت‌طلبی است

وی با اشاره به اینکه تفکر تکفیری برای اولین بار از ناحیه داخل با چالش عقیدتی روبرو شده است، خاطرنشان کرد: دعوایی که میان داعش و النصره به وجود آمده بخشی از آن به تقسیم غنائم برمی‌گردد و بخشی دیگر بر سر قدرت‌طلبی است.

*حمص برای سوریه اثر استراتژیک دارد

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه شکاف عقیدتی میان النصره و داعش سبب برباد رفتن بنیاد آنها خواهد شد، ادامه داد: آمریکایی‌ها این تعبیر را برای نظام سوریه به کار بردند که پیروزی قطعی شده اما نهایی نشده است.

وی گفت: نظام سوریه پیروز خواهد شد چون حمص از تاثیر استراتژیک برای این کشور برخوردار است.

اسداللهی با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل سبب پیروزی کنونی نظام شده است، اضافه کرد: پیش از این شاهد گروه‌های مقاومت همچون گروه مقاومت حزب‌الله در لبنان، حماص و جهاد اسلامی در فلسطین بودیم اما اکنون شاهد ایجاد دولت مقاومت در شامات هستیم.

وی با اشاره به سخنان معاون وزیر امور خارجه روسیه مبنی براینکه جنگ در سوریه سبب ایجاد نظام جدید بین‌المللی خواهد شد، افزود: تمام قدرت‌های موجود همچون آمریکا، اسرائیل، انگلیس، فرانسه، عربستان، قطر و ترکیه در صحنه مبارزات سوریه حضور یافتند به طوری که آنها کنفرانس‌هایی را تحت عنوان دوستان سوریه تشکیل داده بودند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عربستان و قطر دچار جهل سیاسی و اجتماعی شده‌اند، ادامه داد: دغدغه این کشورها پرورش تروریسم در سوریه است.

اسداللهی با اشاره به تحولات داعش و النصره افزود: تحولات این دو گروه چالش‌های بزرگی را برای اروپا و غرب ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه جبهه مقابل نظام سوریه در مقابل دولت از هم پاشیده شده است، اظهار داشت: اگر لجاجت‌های اردوغان در ترکیه و جهالت عربستان و امیر قطر نبود بحران سوریه به اتمام رسیده بود.

* آینده درخشانی را برای سوریه متصور هستیم

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه نظام سوریه به خوبی درک کرده است که بازگشت به وضعیت سابق دیگر امکانپذیر نیست، اظهار داشت: نظام سوریه قوی‌تر از گذشته شده به گونه‌ای که آینده درخشانی را برای کشور متصور هستیم اما این آینده به زودی به دست نخواهد آ‌مد.

اسداللهی با اشاره به اینکه در منطقه حمص به پیروزی‌های بزرگی دست یافته‌ایم، گفت: اکنون جنگ در منطقه حلب ادامه دارد زیرا پشت جبهه مخالفین در حلب باز است به گونه‌ای که از آنجا پول و امکانات به سوریه برای گروه‌های ترویستی سرازیر می‌شود.

وی با بیان اینکه پیروزی‌ها نباید سبب خوش‌بینی و ساده‌انگاری دولت سوریه شود، ادامه داد: ممکن است ارتش سوریه از این پیروزی‌ها دچار غرور شود به طوری که ممکن است این غرور نتیجه مناسبی نداشته باشد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه امیدواریم آن چیزی که به عنوان محور مقاومت شکل گرفته بار دیگر با قدرت بیشتر به صحنه آید، اضافه کرد: حزب‌الله لبنان فراتر از معادلات داخلی جایگاه پیدا کرده است.

اسداللهی با بیان اینکه کشورهای غربی احساس می‌کنند که تمام هیبت و جایگاه خود را از دست داده‌اند، افزود: در گذشته آمریکا هرچقدر اراده می‌کرد می‌توانست در نظام بین‌الملل بدست آورد اما اینک این گونه نیست. دولت سوریه در کنفرانس ژنو 2 شرکت کرد به طوری که هرگز در مواضع سیاسی خود عقب‌نشینی نکرد.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به نظرسنجی‌های به عمل آمده پیرامون انتخابات سوریه افزود: نظرسنجی‌ها حاکی از این است که بشاراسد بین 60 الی 70 درصد آرا را کسب خواهد کرد و برنده میدان خواهد شد.

اسداللهی با اشاره به اینکه بشاراسد حامیان خود را دارند اظهار داشت: عملکرد بسیار بد مخالفین سبب شد تا بخش عمده‌ای از مخالفین به سمت نظام بازگردند و این مسئله از دید غربی‌ها پنهان نیست.

* پیروزی بشاراسد در انتخابات به معنای پایان روند ژنو 2 خواهد بود

وی با اشاره به اینکه اگر انتخابات در سوریه برگزار شود بشاراسد پیروز خواهد شد، گفت: پیروزی بشاراسد در انتخابات به معنای پایان روند ژنو 2 خواهد بود.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه مخالفین در ژنو 2 خواستار تشکیل دولت انتقالی بودند، اظهار داشت: با تشکیل دولت انتقالی قرار بر این بود که اختیار بشار اسد گرفته و به نخست‌وزیر انتقال داده شود.

اسداللهی با بیان اینکه آمریکا، فرانسه و انگلیس پیرامون موضوع سوریه با شکست مطلق مواجه شدند، افزود: عربستان و قطر خواهان عدم برگزاری در سوریه هستند.

وی با بیان اینکه عربستان با برگزاری انتخابات به طور کلی مخالف است، بیان کرد: عربستان به انتخابات به عنوان نوعی مرض نگاه می‌کند. اگر در کشورهای عربی انتخابات برگزار شود این موضوع سبب خواهد شد تا انتخابات به عربستان هم نیز سرایت پیدا کند.

*عربستان، انتخابات و دموکراسی را کفر می‌داند

اسداللهی با اشاره به اینکه عربستان نه تنها در داخل کشور خود بلکه در هر کجای جهان عرب با برگزاری انتخابات مخالف است، افزود: علمای سلفی عربستان فتوا دادند که دموکراسی و انتخابات کفر به حساب می‌آید و آنها چیزی به نام انتخابات را نمی‌شناسند.

اسداللهی با اشاره به این که تمام برنامه‌های سیاسی و نظامی آمریکا با انتخابات سوریه از بین خواهد رفت، گفت: در جریان رقابت‌های انتخاباتی سوریه سه نفر حضور یافتند که یکی از آن‌ها بشار اسد است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا "آل نوری" و "ماهر عبدال حفیظ حجار" برای بشار اسد رقیب به حساب می‌آیند؟ ادامه داد: بشار اسد با درصد بسیار بالایی پیشتاز خواهد بود.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که یکی از این نامزدها نماینده پارلمان سوریه است و نفر دوم که النوری است قبلا دارای سابقه نمایندگی بوده و اکنون هم جزو اپوزسیون داخلی به حساب می‌آید، ادامه داد: با توجه به وضعیت فعلی انتخابات در سوریه برگزار خواهد شد.  

*مخالفان انتخابات سوریه را تحریم خواهند کرد
 
اسداللهی با اشاره به این که مخالفان انتخابات سوریه را تحریم خواهند کرد، گفت: اگر مردم علیه بشار اسد رای بدهند آن‌ها انتخابات را تحریم نمی‌کنند بلکه مردم را تشویق به رای دادن خواهند کرد.
 
وی با اشاره به این که در این انتخابات قطعا بشار اسد پیروز خواهد شد، خاطر نشان کرد: وضعیت حلب بسیار تعیین کننده خواهد بود به گونه‌ای که در سوریه حلب شهر دوم این کشور به حساب می آید اما از نظر اقتصادی و فرهنگی شهر اول است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که اهمیت حلب بیشتر از دمشق است، اظهار داشت: انتخابات سیزده خرداد در سوریه برگزار خواهد شد این در حالی است که 7 خرداد برای سوریان خارج از کشور انتخابات برگزار می‌شود.  
 
اسداللهی با اشاره به این که در میان تمام مرکزهای استان سوریه فقط رقه است که در دست مخالفین قرار دارد ادامه داد: بخش عمده‌ای از حلب در دست مخالفین است و بخش دیگر در دست دولت قرار دارد.
 
وی ادامه داد: مخالفین در روز انتخابات سعی خواهند کرد با خمپاره کردن دمشق و حلب مانع از برگزاری انتخابات شوند.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که غربی‌ها کنار آمدن با بشار اسد را پذیرفته‌اند افزود: غربی‌ها منافقانه برخورد می‌کنند به گونه‌ای که از یک طرف علیه نظام جهت می‌گیرند.
 
اسداللهی با بیان این که مسئولان کشورهای دیگر متوجه حوادث نیستند و با عقل عشایری و قبیله‌ای با مسائل برخورد می‌کنند، افزود: دولت سوریه به دنبال راه حل سیاسی است تا با برگزاری انتخابات بتواند به این مهم جامعه عمل بپوشاند. 

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار