شیوع علایم آسم به دلیل آلودگی هوا، عدم آموزش جامعه و شیوع برنامه بهداشت کشور رو به افزایش است.

مصطفی معین، متخصص آسم و آلرژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: طبق مطالعاتی که در چند شهر ایران در 15 سال پیش انجام گرفت، متوسط شیوع علائم آسم در کودکان ایرانی حدود 10 درصد بوده است.

استاد آسم و ایمونولوژی اظهار داشت: در مطالعات جدیدی که در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی حدود 5 سال قبل انجام دادیم، مشاهده کردیم که روند شیوع علایم آسم در کشور ما رو به افزایش است و از حدود 10 درصد به 13.4 الی 14درصد افزایش پیدا کرده است.

رئیس انجمن آسم و‌ آلرژی ایران در ادامه افزود: این مطالعه که در تهران به صورت خاص انجام شد، مشخص شد که در کودکان مورد مطالعه، شروع علایم آسم با سرفه یا خس خس و تنگی نفس بالغ بر 35.4 درصد بوده است و این یک رقم خیلی تکان دهنده‌ای است که در این کلان شهر 10 میلیونی، بیش از 35 درصد کودکان علائم آسم را از خود نشان دهد.

معین با اشاره به علل این افزایش گفت: در شهرهای بزرگ مثل تهران و سایر کلان شهر‌ها که مشکل آلودگی هوا دارند، حرف اول را در این افزایش و شیوع آسم، آلودگی هوا می‌زند و دومین عاملی که مهمتر است، مسئله عدم آموزش لازم به خود بیماران و اگر کودک بیمار است، به خانواده آن و همچنین به عموم جامعه در ارتباط با اهمیت موضوع است.

وی در ادامه تصریح کرد: عامل سوم در برنامه نظام سلامت، سلامت کشور است، در سال‌های اخیر کمی اهمیت آسم، آن طور که باید به رسمیت شناخته نشده است.

طبق توصیه‌ "سازمان جهانی بهداشت"، 1 تا 2 درصد از بودجه بهداشت و درمان کشورها باید به کنترل آسم اختصاص یابد که در کشور ما مقدار بودجه‌ای که در این زمینه داده شده، بسیار پایین تر است و قابل مقایسه نیست.

این استاد آسم و آلرژی اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به پیگیری‌هایی که از پیش از 10 سال قبل در کمیته کشوری آسم و آلرژی انجام دادیم، اولین برنامه راهبردی کنترل آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی از سال قبل به اجرا در آمده است و قرار شده در شبکه بهداشت و درمان کشور ادغام شود.

وی در پایان گفت: اگر این برنامه راهبردی به اجرا درآید، اقدام موثری در جهت کنترل آسم خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا میرکیانی
۱۹:۲۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
قابل توجه عزیزان محیط زیست , واردات و تولید سوخت , انرژی , سلامت , شهرداری ها و رفتگر های محترم ......
نمیدانم به هر کسی که مربوط میشود ... بسیار مهم است با سلامت نوه هایمان سروکار دارد.....
وزیر و وکیل هم نمیشناسد ......
آخرین اخبار