مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این رقم معادل سه درصد درآمد حاصل از محصولات زمین زیر کشت و بسیار کمتر از ارزش آب مصرفی است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای استان کاظم طاهریان در نشست بررسی مشکلات کشاورزان پایاب سد شیرین‌دره با حضور فرماندار و نمایندگان کشاورزان منطقه،‌ گفت :‌ با اجرای شبکه آبیاری در زمین‌های پایاب سد شیرین‌دره، بخش عمده مشکلات کشاورزان منطقه حل شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون تثبیت آب‌بهای زراعی مصوب سال 1369 چگونگی آب بهای دریافتی از کشاورزان و زارعین را مشخص کرده است،‌ تصریح کرد: مالکانی که در اسناد رسمی، حقابه‌های آن‌ها مشخص شده است تنها از پرداخت حق اشتراک که سایر بهره‌برداران ملزم به پرداخت آن هستند معاف هستند.

طاهریان افزود: بر اساس مواد 33 و 34 قانون توزیع عادلانه آب و تبصره‌های آن و مفاد آیین نامه عملیاتی واگذاری اشتراک آب، وزارت نیرو مکلف به دریافت آب بهای مصرفی حقابه‌بران شده و حقابه‌بران را موظف به پرداخت بهای آب مصرفی کرده است.

وی همچنین به ارزش بسیار بالای آب اشاره کرد و گفت: خراسان شمالی استانی نیمه خشک است و کاهش 33 درصدی بارندگی در منطقه و به تبع آن کاهش جریان آب رودخانه‌های استان و از سویی افزایش مصرف آب،‌ موجب شده است حجم موجود ذخایر آب سدهای استان به شدت کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به نگرانی حقابه‌بران، اظهار کرد:در شرایط خشکسالی اولویت با حقابه‌داران است و بهره‌برداری مازاد بر آن منوط به وجود آب مازاد در پشت سدها می‌شود.

وی برای برون رفت از بحران آب در منطقه بر همکاری بیشتر کشاورزان و مسئولان تاکید کرد و گفت: با مدیریت صحیح مصرف آب کشاورزی می‌توان به اهداف راهبردی توسعه و افزایش راندمان کشاورزی رسید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.