علی افشار گفت: حرفه صدابرداری خبر از حساسیت بالایی برخوردار است و یک اشتباه آخرین اشتباه فرد محسوب می‌شود.

"علی افشار" صدابردار شبکه خبر در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران در خصوص میزان تأثیر تعامل بین صدابردار و تصویربردار گفت: تعامل در کار به خصوص در حرفه خبر حساسیت بالایی را می‌طلبد به عنوان مثال آفیش‌های سیاسی از حساسیت خیلی بالایی برخوردار است.
 
وی ادامه داد: ورود به حریمی که شخصیت سیاسی برای آن تعریف شده سخت است و یک صدابردار در تعامل با تصویربردار قادر به کار گذاشتن میکروفن،‌ برداشت صدا و رساندن آن به دوربین است.
 
افشار عنوان کرد: در واقع صدابردار در کنار این حرفه هماهنگ‌کننده و دستیار تصویربردار هم است.
 
این صدابردار اظهار داشت: متأسفانه وسایل و تجهیزات صدابرداری مورد استفاده قرار گرفته است هر چند که همکاران تا حد امکان آنها را تمیز و نو نگه داشته‌اند ولی هر دستگاه الکتریکی یک مدت زمانی بازدهی دارد و بیشتر از آن نمی‌توان از آنها انتظار داشت.
 
افشار در خصوص تجهیزات لازم برای صدابرداری برنامه‌های زنده و تولیدی اظهار داشت: در کار صدابرداری یک مجموعه کامل صدا را در اختیار داریم که شامل یک کیف، دو عدد میکروفن با دو لوگو از نوع کابلی و بی‌سیمی، یک تعداد کابل و یک تعداد رابط‌های دیگر و باطری است.
 
وی در ادامه ضمن بیان این مطلب که برنامه زنده به مراتب سخت‌تر از برنامه تولیدی است افزود: زمانی که به عنوان صدابردار برنامه زنده‌ای را پوشش می‌دهیم در درجه اول باید وسایل را و سپس اتصالات واحد سیار با دستگاه‌های داخلی را بررسی کنیم؛ شخص صدابردار باید آشنایی کامل با این دستگاه‌ها داشته باشد.
 
این صدابردار بیان کرد: زمانی که در برنامه زنده حضور داریم حق هیچ‌گونه اشتباهی را نداریم و اگر صدا قطع شود باید پاسخ‌گو باشیم.
 
وی ادامه داد: در برنامه تولیدی آفیش را نگاه می‌کنیم و با توجه به برنامه موردنظر تجهیزات را انتخاب و همراه خود می‌بریم ولی در برنامه زنده مکان سوژه را ندیده‌ایم و یک سری اتفاقات غیرقابل پیش بینی است به عنوان مثال در مکانی که مستقر می‌شویم ممکن است تجهیزات را به طور کامل همراه خود نداشته باشیم.
 
وی ادامه داد: در برنامه زنده یک اشتباه مساوی با آخرین اشتباه است.
 
علی افشار در خصوص تأثیر صدا در کیفیت رساندن خبر به مخاطب گفت: صدا خیلی مهم است چون وقتی صدای محیط به صدای مصاحبه‌شونده غالب باشد به طور حتم مخاطب به طور کامل و جامع متوجه خبر نمی‌شود.

 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.