رئیس موسسه جهاد استقلال گفت: با واردات ماده ژنتیکی دام های اصلاح شده دنیا و تلقیح دام های بومی به یک دام با صفات ژنتیکی بهره ور و مقاوم به بیماری و شرایط نامساعد می رسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا شافعی نیا امروز چهارشنبه 17 اردیبهشت‌ماه در حاشیه همایش صنعت دام و طیور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا محققان کشور نمی توانند به جای واردات مواد ژنومیک ارقام بومی را اصلاح کنند و یا لاین مرغی که همه تولید کنندگان کشور از آن استفاده کنند، گفت: اصلاح نژاد ارقام داخلی نیاز به یک نقشه ژنتیکی دارد که طی سال های گذشته محققان کشور آن را انجام نداده اند.
 
وی افزود: اگر محققان کارهای زیربنایی تحقیقات را به حدی برسانند که بتوان ارقام داخلی را اصلاح کرد، این کار حتما صورت می گیرد، اما کارهای تحقیقاتی کشور نسبت به کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد.
 
وی گفت: با واردات ماده ژنتیکی دام های اصلاح شده دنیا و تلقیح دام های بومی به یک دام به صفات ژنتیکی بهره ور و مقاوم به بیماری و شرایط نامساعد می رسیم.
 
به گفته شافعی نیا، باید در مورد لاین مرغ نیز روی لاین آرین ایرانی کار می شود تا تولید کنندگان کشور از آن استفاده کنند.
 
وی به واردات ماده ژنتیکی گاوهای ژنومیک اشاره کرد و گفت: قبلا ماده ژنتیکی گاوها وارد کشور می شد، اما اکنون خود گاوها وارد می شوند که تاکنون 38 راس گاو ژنومیک وارد کشور شده و طبق برنامه تا 46 راس وارد کشور خواهد شد.
 
وی با بیان این که، 700 هزار دز ماده ژنتیکی از این گاوها استحصال شده و به 200 هزار راس گاو تلقیح شده است گفت: این گاوها 48 لیتر شیر تولید می کنند و نسبت به گاوهای دیگر مقاوم به بیماری در شرایط نامساعد هستند.
 
به گفته شافعی نیا، گاوهای دو منظوره گوشتی و شیری نیز با نام سمینتال از آلمان وارد شده است که 30 درصد چربی دارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار