"چاک هیگل"،‌ وزیر دفاع آمریکا، روز سه شنبه درباره خطر انزوای آمریکا در پی رشد انزوا طلبی در میان مردم این کشور هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه؛  بر اساس یک نظرسنجی که در ماه مارس توسط وال استریت ژورنال و شبکه ان بی سی نیوز انجام گرفت، بعد از 13 سال جنگ در عراق و افغانستان، جان باختن هزاران نفر و هزینه شدن صدها میلیارد ، دلار نزدیک به نیمی از مردم آمریکا (47 درصد) فکر می کنند آمریکا باید در بحران هایی که جهان را به لرزه انداخته است، کم تر مداخله کند.
وزیر دفاع آمریکا در یک سخنرانی در شیکاگو هشدار داد « خود را منزوی کردن همان گونه که تاریخ به ما آموخته است، ما را از مشکلات جهان در امان نمی دارد».
هیگل اعلام کرد همیشه چنین رفتاری ، دیر یا زود باعث خواهد شد تا ما با هزینه مالی و تلفات جانی بیشتر ( در امور جهان ) متعهد شویم .
هیگل انزوا طلبی را مغایر منافع ملی آمریکا ارزیابی و اعلام کرد « اگر چه آمریکایی ها امروز بیش از پیش درباره مداخله آمریکا در امور جهان تردید دارند، اما نباید این گونه مداخله ها را تحمیل هزینه و اقدام خیر خواهانه
تلقی کرد».
منتقدان رئیس جمهور آمریکا می گویند این حس انزوا طلبی ممکن است از خودداری باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از وارد شدن کامل در بحران لیبی در سال 2011، امتناع از بمباران سوریه در آخرین لحظه در تابستان سال 2013 یا کمک بیشتر به شورشیان میانه رو سوریه ناشی شده باشد.
در حال حاضر حدود 400 هزار نظامی آمریکایی در پایگاه هایی در حدود 100 کشور دنیا مستقر هستند.
بودجه دفاعی آمریکا از 600 میلیارد دلار فراتر رفته است که معادل بودجه دفاعی 14 کشوری است که بیشترین بودجه دفاعی را دارند. اما از ارتش آمریکا خواسته شده است برای مدتی طولانی صرفه جویی کند که وزیر دفاع آمریکا آن را پدیده ای عادی و قابل پیش بینی ارزیابی می کند.
اما هیگل میزان و آهنگ کاهش بودجه دفاعی را که به ویژه به علت کاهش خودکار غیر مسئولانه بودجه توسط کنگره آمریکا به وجود آمده است، بسیار تند ارزیابی کرد.
هیگل با درخواست از نمایندگان برای در نظر گرفتن منافع ملی به جای در نظر گرفتن منافع منطقه ای خود، اعلام کرد « اگر چه کنگره بودجه ما را کاهش داده است، اما برای جلوگیری از هزینه های شخصی و حذف زیر ساخت های غیر ضروری که وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون خواستار است، تاکنون مردد بوده است ».

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار