نشریه اکونومیست در تیتر اصلی خود این هفته نوشت : سوالی که تمامی هم پیمانان آمریکا می پرسنداین است که : آمریکا برای چه چیزی می جنگد ؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی آنتی وار ؛ در حالی که برخی معتقدند آمریکا برای دفاع از هم پیمانان خود و نیزمنافع حیاتی اش در شرایطی که آنها را در خطر ببیند ، مبارزه می کند اما این سوال که "به راستی آمریکا برای چه چیزی می جنگد ؟ " بیش از پیش درباره سکوت اوباما در قبال کریمه ، اوکراین و سوریه مطرح می شود . 

اوباما در پاسخ به سوالی در کنفرانس خبری در مانیلا که نظر وی درباره اینکه در حال حاضر سیاست خارجی دولت آمریکا یکی از ضعیف ترین سیاست ها در تاریخ این کشور بوده است ، اینگونه اظهار می کند :

" معمولا انتقادات از سیاست خارجی ما به این دلیل مطرح می شود که ما از نیروی نظامی استفاده نکرده ایم . و سوالی که من در اینجا دارم این است : چرا در حالی که یک دهه جنگ هزینه های سنگینی را بر دوش ارتش و بودجه کشورمان وارد کرده باز هم همه به استفاده از نیروهای نظامی اشتیاق دارند ؟ 

بسیاری از مفسران سیاست خارجی این سوال را دارند که چرا سیاست های ما در دسته ای از ماجراجویی های نظامی خلاصه شده که نه تنها مردم امریکا تمایلی به شرکت در آن را ندارند بلکه سود چندانی نیز برای منافع امنیتی اصلی ما ندارد . 

بسیاری از کسانی که از تصمیم دولت درباره عراق حمایت کردند همچنان خواستار تکرار آن هستند بدون توجه به یک دهه حوادثی که در این کشور رخ داد . " 

در ادامه این مقاله آمده است : اوباما بی شک لیندسی گراهام ، سناتور آمریکایی را به یاد می آورد که هفته گذشته اظهار داشت : من بخش "اقتصاد انرژی محور" و "بانکداری " روسیه را تحریم می کنم و تلاش می کنم اقتصاد این کشور را به زمین بکوبم . 

اما چنانچه بخش انرژی مسکو تحریم شود ، کرملین می تواند با قطع انتقال گاز به اروپا و اوکراین که منجر به سقوط و رکود شدید در اقتصاد تضعیف شده این کشورها می شود ، این تحریم ها را تلافی کند . بخشهایی از آن میلیاردها دلاری که آمریکا ، اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول به اوکراین داده است باید تقدیم " ولادیمیر پوتین " گردد تا مردم اوکراین از خطر یخ زدگی و مرگ حتمی بر اثر سرمای زمستان آینده نجات پیدا کنند . 

فراموش نکنیم که صندوق بین المللی پول روسیه را بعنوان هشتمین اقتصاد برتر دنیا رتبه بندی کرده در حالی که از دیدگاه "بانک جهانی" ، مسکو در رتبه پنجم قرار دارد . 

و آیا فلج کردن اقتصاد روسیه منجر به ایجاد تنفر از "پوتین " در میان مردم روسیه خواهد شد ؟ آیا چنین تحریم هایی می تواند نقشی در تغییر حکومت در کشورهایی مانند ایران ، کوبا یا کره شمالی داشته باشد ؟ سناتور گراهام همچنین اینگونه بیان داشت : من به مسلح کردن مردم اوکراین کمک خواهم کرد ... به دلیل اینکه آنها بتوانند از خود محافظت کنند . 

"وال استریت ژورنال " نیز اینگونه اظهارات گراهام را تکرار کرد : تسلیحات دفاعی اما مرگبار برای مردم اوکراین ... موشک ها و توپخانه های ضدتانک و اسلحه های مدرن که خطرات و هزینه های این مداخله را افزایش می دهد .  

بله ؛ چنین اقداماتی تعداد تلفات را از هر دوطرف افزایش میدهد اما آیا بر نتیجه اختلاف و تنشی که میان مسکو وکیف ایجاد شده ، نیز تاثیری دارد ؟ سوال دیگر اینکه آیا فرود آمدن هواپیماهای نظامی آمریکا در کیف و استقرار نظامیان مسلح ارتش در شهرهای اوکراین می تواند منجر به هراس " پوتین " و غقب نشینی وی از موضعش در شرق این کشور شود ؟ 

فرض کنید مسکو با ارسال تسلیحات دفاعی و موشک های زمین به هوای خود به دمشق یا تهران به این اقدام آمریکا پاسخ دهد . سوال دیگر اینکه آیا این صحیح است که برای مردم اوکراین تسلیحات نظامی ارسال کنیم و آنها را وادار به شروع جنگی نمائیم که پیروزی در آن حتمی نیست ؟ 


انتهای پیام /
برچسب ها: اوباما ، پوتین ، روسیه ، اورکاین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار