در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران با تصویب طرح حفظ موقعیت و جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز در میادین وچهارراهها و معابر مهم هر گونه ساخت وساز در این مکانها ممنوع گردید.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در ادامه شصت وسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و در خصوص بررسی یک فوریتی طرح حفظ موقعیت و جلوگیری از هر گونه ساخت و ساز در میادین و چهارراهها و معابر مهم تهران اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورای شهر درباره اینکه در خصوص ساخت وسازهایی که در اطراف میادین مهم و چهارراهها صورت می‌گیرد اظهار داشت: این موضوع آینده میادین و چهارراهها را با خطر مواجه ساخته و با مذاکراتی که با شهرداری صورت گرفته باید شهرداری اولویت میادین وچهارراهیهای مهم را به شورا اعلام نماید تا از ایجاد ساخت و ساز در این میادین مهم جلوگیری شود.

صابری یکی دیگر از اعضای شورای شهر در خصوص این موضوع با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اولویت‌های شورای چهارم و کمیسیون شهرسازی ساماندهی منظر شهری است افزود: از جمله عناصر مهم شهری میادین و چهارراهها است که متاسفانه در طرح جامع شهر تهران به آن با همان دیدگاهی نگاه شده که در خصوص خیابانهای فرعی وسکونتگاهی اتخاذ گردیده .

وی با بیان اینکه در بهمن ماه سال 91 در خصوص نگاه متفاوت به میادین و چهارراهها و نقش آنها در سیمای بصری شهر تاکید شده است افزود: از آن جمله می‌توان به حدود برج  ساخته شده در میدان فردوسی و مجسمه فردوسی اشاره نمود که در واقع سبب از بین بردن هویت میدان شده است.

*سالاری :شهروندان را با بلاتکلیفی مواجه نکنیم

سالاری رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در ادامه با اشاره به ساماندهی میدان امام خمینی به هزینه 1.2 دهم میلیاردی منطقه 12 در خصوص پژوهشهایی در این زمینه اشاره نمود و افزود: سازمان زیبا سازی از مدتها پیش در ارتباط با میدان توپخانه و امام خمینی طرحهایی را انجام داده بود که به رد برخی از آنها انجامید و متاسفانه روزی که رد شد معاونت شهرسازی شهر تهران  به عنوان متولی از این موضوع هیچ اطلاعی نداشت و این خود یک معضل اساسی است.

وی ادامه داد: مهمتراز ساماندهی آن است که ماموریتهای حوزه شهرسازی ومعماری متمرکز شود و اینکه شهروندان را با بلاتکلیفلی مواجه نکنیم و کار کارشناسی انجام دهیم چرا که برخی از شهروندان در این میادین و چهارراهها املاک دارند و میخواهند در آن ساخت و ساز انجام دهند.

در ادامه‌ی این جلسه دوستی یکی دیگر از اعضای شورای شهر و به عنوان مخالف این طرح به وجود چندین هزار میدان در تهران اشاره نمود و افزود: به نظر بنده این امر وظیفه سازمان زیبا سازی نیست چراکه تنها وظیفه این سازمان نقاشی و معماری بوده و ساخت وساز مرتبط با معاونت شهرسازی است.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع در ساخت و ساز میادین سبب ایجاد سردرگمی شده و مردم را با مشکل مواجه خواهد ساخت اظهار داشت: چراکه بسیاری از شهروندان ممکن است تا پیش از این به دنبال دریافت پایان کار و صدور پروانه برای ساخت وساز باشند وا ین طرح سبب جلوگیری از ساخت وساز آنان و سردرگمی می شود.

*دوستی: جلوگیری از ساخت و ساز در میادین و چهارراهها سبب سردرگمی مردم می شود

دنیا مالی: پروژه بی آر تی ولیعصر سبب سقوط قیمت اماکن تجاری این محدوده به یک دهم ارزش واقعی آن گردید.

احمد دنیا مالی عضو کمیسیون حمل و نقل شواری اسلامی شهر تهران در ادامه مباحث با تاکید بر اینکه اجازه نداریم طرحهایی را ارائه دهیم که زندگی مردم را یک شبه به هم بریزیم اظهار داشت: عدم وجود هویت وطرح معماری مشخص یکی از موارد مهم در خصوص میادین است ضمن اینکه علی رغم آنکه به دنبال طرح جامع مطالعاتی هستیم هنوز زمان دقیقی جهت اجرای این پروژه ها وجود ندارد و این مسائل سبب سردرگمی برای مردم خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این طرحها نباید مقطعی باشد افزود: اجرای این طرح سبب ایجاد مشکلات برای افرادی خواهد شد که دو سه سال به دنبال پروانه ساخت وساز بوده و اکنون از ساخت وساز آنها جلوگیری می شود.

عضو کمیسیون حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر  اینکه عدم اعلام زمان دقیق سبب ایجاد ضررهای اقتصادی برای شهروندان خواهد شد خاطر نشان کرد: این مسائل در طرحهای ترافیکی نیز مطرح بوده واز آن جمله می‌توان به طرح بی آر تی ولیعصر اشاره نمود که این امر سبب سقوط قیمتهای اماکن تجاری در این محدوده به یک دهم ارزشی واقعی آن گردید.

کامیاب مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهر تهران که جهت ارائه گزارش در خصوص وضعیت میادین شهر تهران میهمان امروز شورای شهر بود در پاسخ به سوال نظرات مخالف و موافق این طرح با بیان اینکه میادین از مهمترین نقاط عطف و فضاهای شهری هستند به تغییرنگاه‌های به میادین از فضای جهت آرامش ،‌ مکث و تعاملات فرهنگی به گره ترافیکی و فلکه اشاره نمود و اظهار داشت: مسئله اصلی در واقع نوع نگاه ما به میادین است و محلی که می‌بایست محل کثرت و تعاملات اجتماعی باشد سبب اختلافات اجتماعی گردیده .

وی در ادامه به تشکیل کمیته ای با عنوان کمیته ساماندهی و ارتقاء کیفی به دستور شهرداری تهران در سازمان زیبا سازی اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به وجود سازمانهای دیگر نظیر  حمل و نقل، ‌فنی و عمران، اجتماعی و فرهنگی، مترو و نیز شهرداری هر منطقه در این کمیته تنها سازمان زیبا سازی مسئول تصمیم گیری نبوده بلکه بر اساس سیاستها و استراتژی‌های انجام شده تصمیم گیریها از طریق شورای تخصصی با حضور کارشناسان شهرسازی ، معماری و تاریخ در خصوص میادین انجام می‌شود.

*کامیاب: تاکید بر طراحی میادین با تاکید بر شهر پیاده مدار

مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهر تهران در ادامه از میادین امام خمینی بهارستان و حدت اسلامی  محمدیه شوش، خراسان ،‌ تجریش، میدان قدس، ‌منیریه،‌ راه آهن،‌ فردوسی، انقلاب، آزادی ، شهید شهریاری، کاج، اختیاریه، صادقیه، هفت تیر،‌ بهمن و شمشیری به عنوان 22 میدانی که باید از سوی سازمان زیبا سازی مورد توجه قرار گیرد یاد کرد و افزود: مطابق مذاکرات صورت گرفته در طراحی تمامی این میادین باید بهسازی‌ها و ضوابط لازم در خصوص معلولان و مسائل زیست محیطی رعایت شود.

محسن پیرهادی یکی دیگر از اعضای شورای شهر در ادامه این جلسه با بیان اینکه در ساخت میادین باید فرهنگ وارزشهای دینی لحاظ شود افزود: آنچه امروز مشاهده می شود متناسب با فرهنگ ما نبوده و برخی اوقات بسیاری از مسائل که مطرح می گردد برگرفته از یک اندیشه غربی است ومردم خود بهترین قاضی در این خصوص هستند.

درپایان این مذاکرات بررسی یک فوریتی طرح حفظ موقعیت وجلوگیری از هر گونه ساخت و ساز در میادین و چهارراهها و معابر مهم تهران با ارائه طرح جامع ساماندهی میادین ومعابر با رای اکثریت تصویب شد و بر اساس آن شهرداری تهران ملزم به ارائه لایحه طرح ساماندهی معابر،‌میادین و چهارراههای مهم با حفظ ملاحضات طرح تفصیلی ،‌جامع و مطابق با معماری ایرانی – اسلامی ظرف سه ماه گردید.

گفتنی است، تهیه پیوست فرهنگی برای این طرح یکی دیگر از الزاماتی بود که شورای اسلامی تهران به آن تاکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: میادین ، بهمن ، شهری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳
ببخشید این مطلب در مورد اینجا نیست .
از پل فتح خبر بگیرید چون هیچکی جرعت نمی کنه از روش بره همه از بقلش میرن لطفا تو صرفا جهت اطلاع بزارید این پیام درج نشود
آخرین اخبار