عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مسکن حق هر فرد است،گفت: دیدگاه‌های وزیر راه درباره ادامه پروژه مسکن مهر متفاوت است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، می‌مه و برخواردر مجلس در نشست علنی امروز سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت) مجلس، در خصوص سؤال خود از وزیر راه و شهرسازی درباره توقف طرح مسکن مهر اظهار داشت: حضرت امام خمینی (ره) در فرمانی که در ۵۸. ۱. ۲۱ تحت عنوان افتتاح حساب صد برای خانه سازی دادند می‌فرمایند حداقل حقوق هر فرد است که مسکن داشته باشد و مشکل زمین باید حل شود.

وی ادامه داد: همه بندگان محروم خدا باید از موهبت الهی مسکن استفاده کنند و هیچ کس نباید از داشتن خانه محروم باشد و بر دولت اسلامی است که برای این مسئله مهم چاره سازی کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر افزود: همچنین مقام معظم رهبری در تاریخ ۹۱. ۱. ۱ در حرم مطهر رضوی می‌فرمایند که ده‌ها هزار خانه ساخته شد و در اختیار مردم قرار گرفت که این‌ها طلیعه دهه پیشرفت و عدالت است.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در امور مسکن در تاریخ ۸۹. ۱۱. ۲۲ می‌فرمایند که دولت بایستی در جهت تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد برنامه‌ریزی کند و از تولید طرح انبوه مسکن در جهت بهبود مسکن روستاییان حمایت کند.

وی تصریح کرد: در بند ۱۲ اصل سوم قانون اساسی که میثاق ملی همه ماست، برطرف ساختن هر نوع محرومیت از جمله مسکن را تأکید کرده است و در اصل دهم قانون اساسی برنامه‌ریزی برای آسان شدن مشکل خانواده که امروز یکی از ارکان آن تأمین مسکن است را ذکر کرده، همچنین اصل ۳۱ قانون اساسی تصریح دارد داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده است و دولت موظف است زمینه آن را فراهم کند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس ادامه داد: بند یک اصل ۴۳ قانون اساسی اشاره می‌کند که اولین نیاز یعنی مسکن مهر باید تأمین شود اما به رغم تاکیدات مکرر تفاوت‌هایی در بیان دیدگاه‌های وزیر راه و شهرسازی در این باره وجود دارد.

حاجی دلیگانی خطاب به آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: شما در تاریخ ۹۲. ۸. ۱ در پایان جلسه هیأت دولت اشاره کردید که این خانه‌سازی‌ها در ظاهر به نفع مردم است اما در واقع دولت‌های آینده را گرفتار می‌کند، من نمی‌دانم این طرح قرار است تا کجا ادامه پیدا کند که می‌گویید دولت‌های آینده گرفتار می‌شوند و در جایی دیگر اشاره می‌کنید که مسکن مهر طرح چندان جالبی نبوده و باید متوقف شود.

وی اظهار داشت: هچنین وزیر راه و شهرسازی در جایی دیگر اشاره می‌کند که نحوه مسکن‌سازی مهر فاقد کارایی است و در تاریخ ۹۲. ۱۰. ۷ می‌گوید که بانک مسکن صد در صد ورشکسته شده است در حالی که وزیر امور اقتصاد و دارایی می‌گوید مسکن مهر با آنکه مسکن را سودآور‌تر کرده است باید ادامه پیدا کند و شما در تاریخ ۸/۶/۹۲ مجددا در یک مصاحبه اشاره می‌کنید که دولت به تمام تعهدات خود در این زمینه پایبند است اما باید سؤال کرد که جنابعالی در این ۸ ماه چه اقدامی را در این راستا انجام دادید.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی هر طرحی که برای مسکن مهر دارد اعلام کند چند وقت دیگر موقع نقل و انتقالات اجاره نشینان است که مردم مراجعه می‌کنند و از این وضع ابراز نگرانی می‌کنند که آقای آخوندی باید به این مورد نیز رسیدگی کند.

وی ادامه داد: آقای وزیر شخصا برای بازدید از پروژه‌های مسکن مهر در گلبهار مشهد، شهر هشتگرد، صدرا شیراز، پردیس تهران، پروژه شاهین شهر اصفهان و پروژه شهرکرد در چهارمحال و بختیاری بروید و ببینید چه میزان پیشرفت داشته‌اند و چه میزان بی‌مدیریتی در این پروژه‌ها حاکم است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دو نوع مالیات از متقاضیان مسکن مهر دریافت می‌شود گفت: یک مالیات در مورد عملکرد است و دیگری مالیات بر ارزش افزوده است که بالغ بر ۵ میلیون تومان می‌شود.

حاجی‌دلیگانی در پایان اظهار داشت: پروژه‌های مسکن مهر رو به اتمام هستند اما همچنان بحث بیمه کارگران ساختمانی که در این پروژه‌ها مشغول به کار هستند درست نشده است.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: چند ده هزار نفر هستند که پشت وام ۲۰ میلیونی که مدارکشان در بانک‌ها و دفترخانه‌ها مانده در جا می‌زنند و مشخص نشد وام ۱۲ میلیونی روستایی که قرار بود با سود ۴ درصد به مردم داده شود چه شد و آیا آقای آخوندی از بانک مسکن تاکنون پرسیده‌اند چرا وام ۲هزار میلیاردی که قرار به تزریق در این پروژه‌ها بود را عملیاتی نکرده است.

وی با بیان اینکه در کشور به دنبال اجرای سیستم افزایش جمعیت هستیم گفت: هر سال ۹۰۰ جوان ازدواج می‌کنند که نیاز به مسکن دارند اما وزارت راه و شهرسازی تنها طرح ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار دارد که این با سیاست ازدیاد نسل مغایرت دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: وام ۳۵ میلیونی یا ۵۰ میلیونی که تصویب شد آیا وزیر راه و شهرسازی می‌داند چه بر سر قیمت مسکن آورده و چه میزان باعث بالا رفتن قیمت مسکن در شرایط رکود شده است؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار