خبرگزاری فرانسه در گزارشی به قلم "سیاوش قاضی" نوشت: نمایشگاه سالانه نفت و گاز ایران روز سه شنبه در تهران افتتاح می شود که در آن 600 شرکت خارجی در تلاشند جایگاهی برای خود در بازار وسیع ایران پس از کاهش تحریم‌ها بیابند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد صنعت نفت و گاز در ایران با داشتن یکی از بزرگ ترین ذخایر نفت و گاز جهان ،‌ نقطه قوت اقتصاد ایران است ولی به سبب تحریم‌های آمریکا و اروپا در بخش انرژی و بانکداری در سال 2012، آسیب دیده است. از آن زمان به بعد ، شرکت های بزرگ انرژی ، ایران را ترک کردند زیرا تحریم‌ها، مانع ادامه کار می شد. با این حال غول‌های نفتی آسیا تلاش کرده‌اند این خلاء را پر کنند.

"سیاوش قاضی" ادامه داد: از زمان توافق موقت بین ایران و گروه پنج به علاوه یک شامل انگلیس ، چین ، فرانسه ، روسیه ، آمریکا و آلمان در ماه ژانویه ، ایران اجازه یافته است صادرات نفت خود را روزانه به یک میلیون و 200 هزار بشکه برساند. حسن روحانی رئیس جمهور و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران در ماه های اخیر اعلام کرده اند این کشور از سرمایه گذاری و انتقال فناوری شرکت های بین المللی استفاده خواهد کرد.

بنابر اعلام خبرگزاری فرانسه، نمایندگان شرکت های توتال فرانسه و زیمنس آلمان در شمار 600 شرکت خارجی هستند که در نمایشگاه بین المللی نفت ، گاز و صنایع پتروشیمی ایران حضور خواهند داشت.

نعمت اللهی سخنگوی وزارت نفت ایران به خبرگزاری فرانسه گفت شمار شرکت کنندگان در این نمایشگاه ، سه برابر تعداد آنها در سال 2013 است و افزود هزار و 200 شرکت ایرانی نیز در این نمایشگاه شرکت دارند که بیش از 50 درصد نمایشگاه را تشکیل می دهند.

وی گفت : امسال نمایندگان منطقه‌ای شرکت های توتال و زیمنس و نیز شرکت های چینی در نمایشگاه حضور دارند.

براساس این گزارش، ایران و قدرت های جهانی خود را برای دور پنجم گفتگوها در وین در هفته آینده آماده می کنند که هدف آن، حصول توافق دائمی درباره فعالیت های هسته‌ای ایران است.

نعمت اللهی افزود : نزدیک به یک سال پس از انتخاب روحانی، حضور مناسب شرکت های خارجی به بازسازی روابط و عرضه پروژه ها کمک شایانی می‌کند.

یک تاجر خارجی مستقر در ایران که در صنایع مهندسی پتروشیمی فعال است به خبرگزاری فرانسه گفت امیدهای فراوانی برای بازگشت به عملیات اجرایی در سطح وسیع وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت او در صورت رفع تحریم ها آماده حضور در این عرصه در ایران است گفت: اطمینان دارد مقامات غربی بسیار خشنود باشند زیرا شرایط سیاسی در ایران ، مناسب است.

هاتف حائری یک کارشناس مستقر در تهران که با گروه مشاوره آی سی جی همکاری می‌کند گفت حضور قوی تر امسال شرکت های خارجی در نمایشگاه بین المللی نفت و گاز ایران ، نشان دهنده شرایط مناسب برای عقد قراردادها است.

وی افزود : بازار انرژی ایران ، وسیع است ؛ این بازار با زمینه سرمایه گذاری 150 میلیارد دلاری در پنج سال ، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی را جذب می کند. 

گفتنی است، ایران دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان و دومین ذخایر گاز جهان پس از روسیه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار