دکتر زعفرانی از تدوین طرح ساماندهی زایمان طبیعی خبر داد و گفت: به منظور استقلال ماما‌ها دانشکدهٔ مامایی از پرستاری جدا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل فاطمه زعفرانی مشاور وزیر در امور مامایی امروز ۱۵ اردیبهشت در مراسم روز جهایی ماما گفت: اقدامات خوبی در سه سال اخیر برای حوزهٔ مامایی صورت گرفته که البته این اقدامات به خصوص در حوزه‌ی آموزش در خور زنان جامعهٔ ما نبوده است، اما باید توجه داشت که تا حدود زیادی با این اقدامات مسئولیت حرفه‌ای و جایگاه واقعی ماما‌ها را در جامعه احیا کردیم. 

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر یک سری از بخش‌ نامه‌هایی که به صورت مسکوت بودند را اجرایی کردیم، افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی را که دنبال کردیم، استقلال ماما‌ها بوده است. خوشبختانه زمینهٔ آن فراهم شده است و دستور آن نیز از طرف وزیر بهداشت داده شده که در آیندهٔ نزدیک شاهد جدایی دانشکدهٔ پرستاری از مامایی خواهیم بود. 

زعفرانی افزود: برای اینکه ماما‌ها را از وضعیت کنونی خارج کنیم و به جایگاه اصلی خودشان از نظام سلامت برسانیم، طرحی جامع را به نام ساماندهی زایمان طبیعی که به صورت یک بستهٔ کامل است، ارائه دادیم. 

طبق این طرح، در هر بیمارستان دولتی باید مامایی که عضو هیات علمی است، مقیم باشد، همچنین مسئولیت آموزش زایمان طبیعی به اینترن، رزیدنت بر عهده‌ی ماما باشد چرا که مهارت ماما‌ها در زایمان طبیعی بهتر است و باعث ترویج زایمان طبیعی و تسهیل آن می‌شود. 

زعفرانی با بیان اینکه در حال تصویب این طرح هستیم، تصریح کرد: از مفاد دیگر این طرح عقد قرارداد سازمان‌های بیمه گر با ماما‌ها است که اگر این امر عملی نشود، این طرح اصلا اجرا نخواهد شد. بنابراین لازمهٔ اجرایی شدن این طرح قرارداد بیمه‌ها با ماما‌ها است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای اینکه ماما‌ها نیز جزء قانون سختی کار قرار گیرد، از لحاظ وزارت بهداشت هیچ نوع مشکلی وجود ندارد که این موضوع سال گذشته به معاونت توسعهٔ ریاست جمهوری ارسال شد منتها با تغییرات و تحولاتی که در حوزهٔ ریاست جمهوری شاهد بودیم و الان این حوزه به یک ثبات رسیده است، این مسئله دوباره مطرح شده و تلاش می‌کنیم که این امر عملیاتی شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار