موسسه دوستداران محیط زیست گنجینه سبز اراک با صدور بیانیه ای نسبت به آنچه که وضعیت نا بسامان تالاب میقان اراک نامیده شده هشدار داده و خواستار عزم جدی مسوولان در نجات این سرمایه ارزشمند محیطی از تهدیدات شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک  دراین بیانیه آمده است : تاکید مقام معظم رهبری بر حفاظت از منابع پایه محیط زیست و طبیعی کشور است و با توجه به ارتباط تنگاتنگ سلامت تالاب میقان با اقلیم شهر اراک ساماندهی مشکلات این حوزه باید در اولویت کار مسوولان استانی و ملی باشد.

بیانیه می افزاید: درحال حاضر مدیریت چندگانه تالاب کویری میقان اکولوژی طبیعی این منطقه و کلانشهر اراک را برهم زده و گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری آن در معرض تهدید و نابودی قرار داده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: شرکت املاح معدنی ایران اگرچه از کانونهای مهم تولید سولفات سدیم کشور است اما رعایت موازین زیست محیطی در بستر تالاب میقان برای آن الزامیست و به هیچ وجه ساده انگاری سازمان محیط زیست و منابع طبیعی استان در قبال برنامه های شرکت املاح معدنی ایران قابل توجیه نیست.

این موسسه زیست محیطی افزوده است: زمان آن رسیده که مسوولان ملی و استانی به این پرسش پاسخ دهند که آیا تولید به قیمت نابودی منابع زیستی و آسیب رسانی به حیات انسانی و طبیعی ارزش دارد و چطور می توان پاسخ این سووال را برای نسلهای آینده بصورت قانع کننده داشت.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت تدبیر و امید کار خود را با هم قسم شدن در مسایل زیست محیطی آغاز کرده و از استاندار بومی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود نبت به مباحث تالاب کویری میقان با ویژگیهای منحصر به فرد زیستی حساس باشند و ابهامات در رفتارهای چندگانه برخی مسوولان ذیربط را در مدیریت این تالاب پایان دهند.

استان مرکزی دارای 420 سازمان مردم نهاد است که از این تعداد 12 تشکل در حوزه محیط زیست فعالیت دارند.

تالاب کویری میقان اراک یکی از 10 تالاب مهم ایران و از زیستگاههای اصلی پرندگان مهاجر به ویژه درناهای خاکستری است که در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی شهر داودآباد واقع شده است.

این تالاب به عنوان بزرگترین ذخیرگاه ماده معدنی سولفات سدیم در خاورمیانه است که هم اینک شرکت املاح معدنی ایران از واحدهای تابعه تامین اجتماعی ایران کار استخراج و فرآوری این ماده معدنی را در آن انجام می دهد./س
 
برچسب ها: نجات ، تالاب ، میقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.