خبرگـزاری رویترز در گزارشی نوشت: رسانه های ایران گزارش دادند این کشور اطلاعات درباره چاشنی‌ها را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است. این اقدام ایران در راستای موافقتنامه ایران با غرب درباره فعالیت های اتمی تهران صورت گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رویترز نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی، تا کنون هیچ اظهار نظری در خصوص این گزارش ها نکرده است. 

دیپلمات ها در وین که محل استقرار آژانس بین المللی انرژی اتمی است هفته گذشته به خبرگزاری رویترز اعلام کردند از این موضوع اطلاعی ندارند که آیا ایران تا کنون، اطلاعات درخواست شده درباره چاشنی های سیم اتصال انفجار را که از عملکردی سریع برخوردار هستند در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده است یا نه. 

رویترز ادامه داد: این اقدام ایران، یکی از هفت اقدامی بود که مقامات این کشور سه ماه پیش موافقت کردند تا تاریخ 15 مه انجام دهند. این توافق ها بر اساس طرح گام به گامی است که به واسطه آن، آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدگاه بهتری در خصوص فعالیت های هسته ای ایران به دست خواهد آورد.  بر اساس بخش دیگری از این موافقتنامه همکاری، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است طی هفته کنونی از معدن اورانیوم ساغند و تاسیسات استخراج اورانیوم اردکان بازدید کنند.

رویترز ادامه داد : رسانه های ایران روز یکشنبه گزارش دادند گزارش درباره چاشنی های سیم اتصال انفجار به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده است. در ادامه این گزارش آمده است علاوه بر گزارش فوق، اطلاعات به روز رسانی شده درباره طراحی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک به آژانس ارائه شده است. ارائه این اطلاعات نیز یکی دیگر از هفت گام مذکور است. اجرای هر هفت گام مورد توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی طی هفته کنونی نهایی خواهد شد.

مقامات کشورهای غربی اعلام کرده‌اند ایران باید به نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره آنچه که آژانس، ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای این کشور می نامد بپردازد.  بنا به گفته مقامات کشورهای غربی، ارائه اطلاعات ایران درباره این چاشنی ها مورد استقبال قرار خواهد گرفت. دو طرف قرار است در خصوص اقدامات جدیدی که باید به اجرا گذاشته شود، پس از تاریخ 15 ماه مه به توافق برسند.

یک دیپلمات در وین دراین باره گفت: دور بعدی موضوعاتی که برای گفتگو درباره آنها توافق شده است (ابعاد نظامی احتمالی)، از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. این موضوع آشکارا نشان دهنده آن بود که وی انتظار دارد مرحله آینده همکاری میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، شامل موضوعات بیشتری از این دست باشد.

یک فرستاده دیگر غربی اعلام کرد فعالیت ها با هدف رفع نگرانی ها باید سریع تر انجام شود. 

رویترز در پایان نوشت: گروه موسوم به پنج بعلاوه یک -شامل آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه- به دنبال دستیابی به یک موافقتنامه بلند مدت با ایران تا پیش از اواخر ماه ژوئیه هستند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار