تعداد مبتلایان به مالاریا طی 4 سال گذشته در کشور به 400 نفر رسید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری،رئیس مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در همایش ملی مبارزه با مالاریا در سالن همایش متل بانک ملی بابلسر با اشاره به کاهش تعداد مبتلایان به مالاریا در کشور گفت:با اقدامات درمانی انجام شده درچهار سال گذشته توانسیتم تعداد مبتلایان به این بیماری را از 18 هزار نفر به 400 نفر کاهش دهیم.

گویا  با اشاره به اینکه اگر در 15 سال گذشته در رابطه به بیماری‌های مالاریا در کشور صحبت می‌کردیم حذف این بیماری یک رویای دست نیافتی بود،افزود:اما امروز بادعوت ازبرجسته‌ترین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت برای حذف این بیماری اقدامات انجام شد که توانسیتم این بیماری را از 18 هزار فرد مبتلا در چهار سال گذشته به 400 نفر برسانیم.

وی با بیان اینکه حذف این بیماری با تلاش شبانه‌روزی محقق شد،تصریح کرد:حذف مالاریا هدفی است که اگر حمایت سیاسی پشتیبانش نباشد امکان‌پذیر نیست.

گویا با اشاره به اینکه این حمایت سیاسی در کشور ما در دولت قبلی وجود داشت و در دولت جدید با شدت بیشتری دنبال می‌شود، گفت: در حذف بیماری مالاریا اگر کوچک‌ترین غفلت صورت گیرد، موجب آسیب می‌شود.

وی با اعلام اینکه مراقبت داروهای‌مان باشیم و از آن استفاده کنیم و نباید در استفاده از آن اشتباه شود، تصریح کرد: برخی از انواع مالاریا فقط یک ترکیب درمانی برای آن وجود دارد که باید در این زمینه حساسیت ویژه‌ای اعمال شود.

رئیس مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برنامه کنترل حشرات یکی از راه‌های حذف مالاریا است،گفت:مبارزه با این مسئله کار پیچیده و سختی است و یک اشتباه کوچک موجب بروز مقاومت می‌شود.

گویا با بیان اینکه در همه جای دنیا نگران بروز مقاومت در برابر حشره‌کش هستند، گفت: باید در این زمینه پایش انجام شود.

وی درمان سریع و به موقع را از دیگر ستون‌های اصلی مقابله به این بیماری دانست و افزود:اجازه ندادن از انتقال بیماری به افراد دیگر لازم و ضروری است و برای این کار نیاز به تشخیص است.

رئیس مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماری که دچار گزش مالاریا شد باید قبل از 24 ساعت درمان شود،خاطر نشان کرد:یکی از ستون‌های درمان مالاریا مسئله نظام مراقبت است.

وی با تاکید بر اینکه نظام مراقبت یعنی فکر نکنیم که تعداد مالاریا کم شده و کار را رها کنیم بلکه باید بیشتر ازگذشته به این موضوع نگاه کنیم،گفت:مسئله کنترل ناقل بیماری در مناطق مرکزی مهم‌ترین مسئله برای حذف این بیماری درکشور است وباید سعی کنیم برای حذف مالاریا باهماهنگی کشورهای همسایه،اقدامات مشترک وتبادل تجربیات را انجام دهیم.

انتهای پیام ////س

برچسب ها: کاهش ، مبتلا ، مالاریا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.