دوازدهمين اجلاس سراسري فناوري رسانه با موضوع فرصت‌ها و چالش‌هاي فني، حركت به سوي ديجيتال‌سازي و رسانه‌هاي تعاملي امروز در مركز همايش‌هاي صدا و سيما آغاز به كار كرد.

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ آيين افتتاحيه اين اجلاس با حضور قائم مقام رئيس سازمان، معاون توسعه و فناوري و مهندسان فني معاونت‌ها و بخش‌هاي فني سازمان برگزار شد.مهندس علي‌عسكري در آيين اختتاميه اين اجلاس ضمن تشريح اقدامات صورت گرفته سال‌هاي اخير در معاونت توسعه و فناوري گفت: در سال 94 بالاترين سطح تحريم عليه كشور صورت گرفت. ما در سال 84 بر روي دو ماهواره سيگنال‌رساني داشتيم و در سال گذشته اين تعداد، به 29 ماهواره رسيد و وقتي دشمن اين همه توان صدا و سيما را ديد، دشمني‌ها نيز افزايش يافت و دشمن به سمت تحريم ماهواره‌هاي كشور آمد.
 
وي ادامه داد: سال گذشته دشمن يكي پس از ديگري ماهواره‌ها را تعطيل مي‌كرد و هدف اصلي از اين كار نيز قطع كردن شبكه‌هاي داخلي بود. همكاران فني اين حركت دشمن را رصد و تحليل كرده و متوجه شدند كه دشمن به دنبال قطع ماهواره‌هاست. براي مقابله با اين تحريم‌ها به صورت محرمانه شروع به سيگنال‌رساني زميني كرديم و روزي كه آن‌ها مي‌خواستند ضربه كاري را وارد كنند پيش‌دستي كرديم و سيگنال‌رساني خود را به صورت زميني آغاز كرديم و درست در زماني كه دشمن مي‌خواست ضربه امنيتي به كشور وارد كند موفق شديم يكي از بزرگ‌ترين دستاورد فني و امنيتي صدا و سيما را رقم بزنيم.
 
معاون توسعه و فناوري رسانه ملي با اشاره به محدوديت‌‌هاي مالي پيش روي سازمان بيان داشت: ما توانستيم با همت و تدبير و يافتن راه كارهايي خاص جريان انتشار تلويزيون ديجيتال را پيش بريم و امروز به ميزان 83 درصد سيگنال‌رساني زميني داشته باشيم.
 
دكتر علي‌عسكري در بخش ديگري از سخنان خود به ساخت و پرتاب ماهواره به نقطه 26 درجه شرقي اشاره كرد و افزود: با اين كار توانستيم هم نقطه مداري را حفظ كنيم و هم ماهواره مشاركتي را پيگيري كنيم كه اين ماهواره ساخته شود و در روز حادثه به كمك ما بيايد. البته فشارهايي آوردند كه آن را قطع كنند كه با مذاكره و رايزني توانستيم آن را حفظ كنيم.
 
معاون توسعه و فناوري با اشاره به اينكه در زمينه سيگنال‌رساني قرار گرفتن سازمان بر بستر فيبر نوري نيز كارهاي بزرگي صورت گرفته است، گفت: حدود 43 استوديو راديويي جديد ساخته و راه‌اندازي شده و 160 استوديو قبلي به ديجيتال تبديل شد. 43 استوديو ديجيتال با كيفيت تلويزيوني نيز در سال‌هاي اخير ساخته و تجهيز شد و 139 استوديو آنالوگ به  ديجيتال تبديل شده است.
 
وي با بيان اين كه طي سال‌هاي اخير 14 شبكه جديد راديويي راه‌اندازي شده است، خاطر نشان كرد: همه اين شبكه‌ها نياز به زيرساخت‌ فني داشتند كه از اين تعداد 11 شبكه راديويي فقط در تهران است كه به با احتساب آن‌ها امروزه 19 شبكه راديويي مستقل در تهران داريم كه حدود 18 شبكه آن فراملي، ملي و استاني راه‌اندازي شده است.
 
علي‌عسكري در ادامه  با اشاره به اينكه استرات‍ژي اول معاونت توسعه و فناوري گذر از آنالوگ به ديجيتال است، اظهار داشت: نكته‌اي كه امروز در بخش‌هاي مختلف سازمان اعم از ضبط استوديوهاي راديويي و تلويزيوني مهم است، نفوذ IT است. سيگنال‌رساني  زميني و تمام فرستنده‌ها ديجيتال شده است و اين امكان را فراهم كرده كه آن‌ها را از راه دو كنترل و هدايت كرد.
 
معاون توسعه و فناوري با تاكيد بر اينكه كار انجام شده در زمينه ديجيتال‌سازي  موج اول بوده است بيان داشت: يك پديده جديد ديگري ظهور كرده و آن  ظهور پهناي باند است كه ما آرام از حوزه برو دكست خارج و به حوزه برودبند وارد مي‌‌شويم.
 
علي‌عسكري در ادامه افزود: در موج اول، گذر از آنالوگ به ديجيتال را شاهد بوديم و امروز ظهور پهناي باند باعث ايجاد رسانه‌هاي تعاملي شده كه دنياي رسانه را عوض مي‌كند.  ما بايد در زمينه رسانه‌هاي تعاملي اقدام كنيم و رسانه‌هاي يك طرفه براي ما كافي نيست. پهناي  باند به شدت در بستر موبايل  فعال شده  به طوري كه  فضا را از رسانه خواهد گرفت و ما هم اكنون در حال حركت به آن سمت هستيم  و در زمينه راه‌اندازي شبكه تعاملي اقدام كرديم و خوشبختانه شبكه شيما به صورت آزمايشي راه اندازي شد و نتايج خوبي نيز به همراه داشت. همزمان با راه‌اندازي اين شبكه نيروهاي متخصص تربيت شده و آرام بايد اين بخش فراگير شده و دوره‌هاي آموزشي آن براي  فراگيري كشوري آماده شود.
 
 
* اقدامات فني ما را در مقابل تهديدات ماهواره‌اي بيمه مي‌كند
 
قائم مقام رئيس سازمان در افتتاحيه دوازدهمين اجلاس فناوري و رسانه  مجموعه فعاليت‌هاي معاونت توسعه و فناوري را بيمه‌اي در مقابل تهديدات ماهواره‌اي دانست.
 
در اين مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمين موسوي مقدم با اشاره به روايتي از حضرات معصومين(ع) مبني بر اهميت قصد قربت در پيشبرد اهداف در زندگي اظهار داشت: تجلي اين امر را در شرايط تحريم و كاري كه جوانان اين مرز و بوم انجام دادند مشاهده مي‌كنيم.
 
وي افزود: بايد با قصد قربت و بدون توقع داشتن‌هاي معمولي كه مانند كف روي آب هستند به كارمان ادامه دهيم؛ بخش عمده‌اي از آنچه از نظر فني در صدا و سيما مشاهده مي‌كنيم مرهون اين تفكر است.
 
قائم مقام سازمان با بيان اينكه خداوند بخشنده‌اي بسيار عظيم است گفت: بسياري از كارها در برخي مواقع انجام مي‌شوند و عليرغم ظاهر شكيل، پشتوانه معنوي و نيت خالصانه‌اي ندارند. اميدواريم از اين سرمايه‌هاي معنوي عظيم كه در اختيار ماست همواره بهره‌مند باشيم.
 
وي ضمن تشكر از مديران صدا و سيما به ويژه معاون فناوري و رسانه عنوان داشت: امروز توسعه فناوري رسانه بر تارك رسانه ملي به خوبي ديده مي‌شود و اين مهم با وجود مشكلات فراوان به دست آمده است.
 
قائم مقام صدا و سيما با بيان اينكه مديران و پرسنل صدا و سيما سرمايه‌اي ملي به شمار مي‌روند گفت: كاري كه در حوزه فناوري رسانه صورت گرفته واقعا بي بديل است و نمونه‌اي از آن در كشور ديده نمي‌شود.
 
وي اهميت سينگال‌رساني و حساسيت بالاي آن در شرايط كنوني را مورد توجه قرار داد و افزود: به لطف الهي با كوچك‌ترين اشكال و بي‌توجهي هم همراه نبوده‌ايم و اين امر نشان مي‌دهد وجدان كاري و اخلاص مورد نياز مديريت جهادي، بر مديريت فناوري و رسانه جاري است.
 
حجت‌الاسلام موسوي مقدم خاطرنشان كرد: امروز در جايگاه خوبي قرار داريم و اگر هر يك از اقدامات كنوني انجام نمي‌شد، متوجه اشكالات و كمبودها مي‌‌شديم؛ مجموعه فعاليت‌هاي سازمان ما را در مقابل تهديدات ماهواره‌اي و رسانه‌اي بيمه كرده است.
 
قائم مقام صدا و سيما با اشاره به اتفاق بزرگي كه در حوزه توليد محتوا صورت گرفته است گفت: اثرات فرهنگي اين امر و نيز ديجيتال‌سازي كه بيش از 80 درصد جمعيت كشور را زيرپوشش قرار داده است كاملاً مشهود است.
 
وي ادامه داد: 80 درصد تجهيزات فني مورد نياز سازمان در داخل كشور تأمين و به 30 كشور نيز خدمات فناوري صادر مي‌شود؛ اين موارد اقدامات بزرگي هستند كه به همت مديران و مهندسان سازمان صدا و سيما انجام شده‌اند و نشان مي‌دهد با وجود همه مشكلات و تحريم‌ها جزو كشورهاي پيشرفته از نظر تجهيزات فني رسانه‌اي قرار گرفته‌ايم.
 
موسوي مقدم با اشاره به افق 1404 و لزوم تحقق اهداف پيش‌بيني شده در اين سند چشم‌انداز گفت: جز رسانه ملي جمهوري اسلامي هيچ رسانه‌اي نمي‌تواند عطش مخاطبان را براي دسترسي به محتواي سالم تأمين كند بنابراين تعدد شبكه‌هاي خارجي نبايد ما را مفتون كند.
 
قائم مقام ريس سازمان افزود: امروز بسياري از باطل‌ها را لباس حقيقت مي‌پوشانند و به مردم ارائه مي‌دهند به عبارت ديگر از موارد مورد نياز مخاطبان به صورت كاذبانه سوء استفاده مي‌شود؛ در اين ميان به دنبال كارآمدترين توسعه رسانه‌اي با تكيه بر خلاقيت هستيم.
 
وي با بيان اينكه سالم‌ترين رسانه آموزشي و تفريحي با هدف ايجاد رسانه اثربخش براي سراسر جهان اسلام هدف عمده ماست گفت: رسانه ملي ما بايد به مرجعيت امور معنوي، اخلاقي و پاكي با گستره بشريت تبديل شود.
 
موسوي مقدم با تاكيد بر رسيدن به امين‌ترين، جذاب‌ترين و مورد اعتمادترين رسانه جهاني از سوي رسانه ملي خاطرنشان كرد: بايد حرفه‌ترين و گسترده‌ترين باشيم و اقدامات حوزه فناوري و رسانه هم در همين راستا بوده و بخشي از اين هدف مهم، به فناوري اطلاعات و تكنولوژي‌هاي روز باز مي‌گردد.
 
 موسوي‌مقدم با تاكيد بر تسريع در فعاليت‌هاي گوناگون گفت: تجربه نشان داده آينده ما بسيار درخشان‌تر از امروز خواهد بود زيرا بارها با وجود همه محدوديت‌ها توانسته‌ايم مزيت‌هايمان را نشان دهيم و به پيشرفت برسيم كه جايگاه كنوني ما گوياي اين حقيقت است چون سرمايه‌هاي خوبي در اختيار داريم.
 
وي با اشاره به رشد فزاينده مربوط به حوزه فناوري و رسانه در سازمان صدا و سيما خاطرنشان كرد: اين امر بايد همچنان ادامه يابد تا به همه ابعاد پيشرفت در حوزه رسانه دست يابيم؛ استقلال واقعي رسانه‌اي بايد در حوزه ماهواره‌ها و فضا پيگيري شود.
 
موسوي مقدم بر ضرورت هماهنگي ميان بخش‌هاي مختلف صدا و سيما به ويژه معاونت توسعه و فناوري گفت: پراكندگي يكي از آسيب‌هاي مهم است بنابراين بايد قوانيني براي هماهنگي‌هاي لازم از نظر حقوقي وجود داشته باشند.
 
قائم مقام ريس سازمان با اشاره اينكه هيچ خط قرمزي براي بخش توسعه و فناوري رسانه وجود ندارد تصريح كرد: هرچه جلوتر برويم به اهميت اين كار بيش‌تر پي مي‌بريم بنابراين نيازمند جديت و تلاش افزون‌تري هستيم؛ بايد از فرصت كنوني استفاده كنيم تا دانش فني رسانه را بومي كنيم و در اختيار بگيريم.
 
اين اجلاس طي دو روز و در 21 كميته تخصصي با موضوعات مختلف فني برگزار خواهد شد. اجلاس دوازدهم فني فردا شب (يكشنبه) با حضور رئيس رسانه ملي و قدرداني از برگزيدگان حوزه فني به كار خود پايان خواهد داد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار