انتخابات عراق چند روز پیش برگزار شد و نتایج اولیه آن نیز حاکی از پیشتازی مالکی و احتمال ادامه حضور وی در پست نخست‌وزیری برای سومین دوره متوالی است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، پایگاه خبری المانیتور در گزارشی در این‌باره می‌نویسد: روابط ایران و عراق در طول تاریخ از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده و سیاست،‌ جنگ، مذهب و از همه مهم‌تر و حیاتی‌تر عمق استراتژی ایران در رابطه با بحران سوریه و تنش‌ها با عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس بر روی آن تاثیر گذار بوده است.

یک مقام مطلع که خواست نامش فاش نشود، در این‌باره به المانیتور گفته است: درک ایران از شرایط عراق متاثر از حضور آمریکا در منطقه است. 

المانیتور می‌نویسد: این امکان وجود دارد که در پی خروج نیروهای آمریکایی از عراق، نفوذ این کشور در بغداد کاهش یافته و در عوض نفوذ ایران در کشور همسایه خود در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دولت بغداد گسترش یافته باشد.

این مقام مطلع در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ایران و عراق فاکتورها و منافع مشترک بسیاری با یکدیگر دارند، حضور صدها هزار آواره عراقی در ایران در طول جنگ میان دو کشور نیز در این میان حائز اهمیت است. در واقع همه کشورهای منطقه از پشت به عراق خنجر زده‌اند، اما تصمیم ایران مبتنی بر کمک به عراق و تامین خواسته‌های دولت این کشور بود و اکنون دلیل گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور به میزان 12 میلیارد دلار کاملا مشخص می‌شود، روابطی که در چند سال آینده به 30 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

المانیتور ادامه می‌دهد: بنابراین امروز سوال این است که ایران در انتخابات اخیر عراق از چه کسی حمایت می‌کند؟ برخی بر این باورند که گزینه ایران مالکی است. این مقام مطلع در این‌باره می‌گوید: گزینه مورد نظر ایران مالکی نیست، بلکه هر کسی که از سوی مردم عراق به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شود، مورد حمایت ایران است. وی به این نکته اشاره می‌کند که بسیاری از بازیگران عرصه سیاسی عراق به مناسبت‌های مختلف به ایران سفر کرده‌اند و همه آنان دوستان ایران هستند. ما به فرد پیروز تبریک می‌گوییم و از همکاری با هر کسی که نخست‌وزیر جدید شود، خوشحال خواهیم بود.

تعدادی از افراد برجسته عرصه سیاسی عراق که اخیرا و در طول چند ماه اخیر به تهران سفر کرده‌اند، عبارتند از ابراهیم جعفری، نخست‌وزیر سابق و رئیس جنبش اصلاحات ملی عراق؛ عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، عادل عبدالمهدی، عضو مجلس اعلا و معاون رئیس‌جمهور سابق و چندین نفر دیگر. 

یک روز پس از انتخابات بود که وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که انتخابات در عراق به موج خشونت و اقدامات تروریستی در این کشور و منطقه پایان دهد. ایران امیدوار به گسترش دموکراسی و اتحاد در عراق و تشکیل دولتی فراگیر که نشانه اراده عموم باشد، است.

با اینحال، جنگ با داعش در عراق نیازمند تعهد کامل دولت بغداد به برداشتن گام‌های مهم برای ریشه‌کن کردن گروه تروریستی داعش در سوریه است. این مسئله مستلزم تداوم همکاری‌های اطلاعاتی دولت‌های عراق و سوریه و ایجاد شرایط برای انجام عملیات در مرز دو کشور است. ایجاد یک پیوند قوی میان دو کشور در این زمینه بر روی مرزهای هر دو طرف و همچنین بر مواضع عربستان در این زمینه، تاثیرگذار خواهد بود، و این چیزی است که برای ایران درباره دولت آینده عراق بسیار حائز اهمیت است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار