وزیر امور خارجه مصر تاکید کرد ایران باید در چارچوب راه حل ژئوپلیتیک برای بحران سوریه شرکت داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی بلومبرگ، "نبیل فهمی" در گفتگو با "چارلی رز" در شبکه بلومبرگ درباره بحران سوریه گفت به نظر من بحران سوریه کابوسی سیاسی است و دیگر این کشور به یک متروکه و ویرانه تبدیل شده است با وجود این ما نمی توانیم این کشور را برای مدتی طولانی به حال خود رها کنیم زیرا پیامدهای بحران سوریه برای همه کشورهای منطقه است. بحران سوریه مشکلی بزرگ برای همه ماست. بحران سوریه بر اردن و لبنان و ترکیه و مصر تاثیر گذاشته است. من درباره این مسئله با جان کری وزیر خارجه آمریکا و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفتگو کرده ام. بحران سوریه به راه حلی ژئوپلیتیک نیاز دارد. چنین راه حلی باید روسیه و آمریکا را در بر بگیرد که البته بر سر بحران اوکراین، دچار تنش شده اند. این راه حل باید کشورهای عربی و غیرعربی را در بربگیرد. 

وزیر خارجه مصر در ادامه در مورد نقش ایران در حل این بحران گفت: به نظر من سیاستها درباره سوریه باید به تکامل برسد. منظورم این است که باید راهی پیدا کنیم که بتوانیم آمریکا و روسیه را به نقطه شروع روند حل بحران سوریه بازگردانیم. همچنین ما باید راهی پیدا کنیم که عربها و ایرانیها بتوانند اختلافاتشان را با یکدیگر حل کنند تا بتوانیم با همکاری یکدیگر روی مسئله سوریه کار کنیم. بنابراین صرف برگزاری نشست و کنفرانس فایده ای ندارد بلکه سیاستهای باید بهبود پیدا کند. ما باید دیدی استراتژیک به مسئله داشته باشیم . باید ببینیم منافع ایران در خاورمیانه چیست. باید بدانیم منافع کشورهای خلیج فارس و مصر در خاورمیانه چیست. باید ببینیم روسیه و آمریکا چه منافعی در منطقه دارند. 

وزیر خارجه مصر درباره حضور تروریستها در سوریه گفت یکی از نگرانیهایی که وجود دارد این است که سوریه به پناهگاهی برای گروههای تروریستی تبدیل شده است و حتی نگران هستیم این گروهها در نهایت سوریه را تجزیه کنند و بعد از آن بحران به کشورهای دیگر و سراسر منطقه گسترش پیدا کند. هم اکنون این نگرانیها در سوریه و همچنین مشابه آن در بخشهایی از لیبی، خواب را از چشمان همه گرفته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار