وزیر امور خارجه مصر هشدار داد روابط مصر و آمریکا همچنین با دشواری هایی مواجه است و بازگشت این روابط به حالت عادی مستلزم برگزاری گفتگوهایی "صادقانه" است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه ،"نبیل فهمی" وزیر امور خارجه مصر  هشدار داد روابط مصر و آمریکا همچنین با دشواری هایی مواجه است و بازگشت این روابط به حالت عادی مستلزم برگزاری گفتگوهایی" صادقانه " است.

وزیر امور خارجه مصر در حالی این سخنان را مطرح کرد که کاخ سفید از صدور حکم اعدام دسته جمعی از سوی دادگاهی در مصر برای حامیان و اعضای اخوان المسلمین به شدت انتقاد کرد.

فهمی در آستانه برگزاری نشستی بلندپایه در واشنگتن اذعان کرد روابط قاهره و واشنگتن از زمان انقلاب مصر در سال 2011 و در پی آن برکناری محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری در سال گذشته، « زمان های پر تلاطمی » را تجربه کرده است.

فهمی در حالی که این سخنان را در مرکز مطالعات بین الملل و راهبردی بیان می کرد، کاخ سفید اعلام کرد از صدور حکم اعدام برای 683 تن از حامیان و اعضای اخوان المسلمین « به شدت متأثر » شده است.

کاخ سفید اعلام کرد:« صدور حکم اعدام همانند حکمی که در ماه گذشته صادر شد بر خلاف استانداردهای اساسی عدالت بین المللی است.»

کاخ سفید همچنین از این دادگاه خواست حکم خود را تغییر دهد.

"جن پساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت برگزاری محاکمه های دسته جمعی و صدور حکم « غیر معقول » است.

او افزود:« این گونه اقدامات بیش از پیش سبب بی ثباتی ، افراط گرایی و تندروی می شود.»

از زمان برکناری "محمد مرسی" در ماه ژوئیه - اقدامی که سبب تیره شدن روابط آمریکا و قاهره شد - ، نبیل فهمی بلندپایه ترین مقام مصری محسوب می شود که به واشنگتن سفر می کند.

فهمی قرار است روز سه شنبه با جان کری و چاک هیگل وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا دیدار و گفتگو کند. این نشست یک روز پس از آن برگزار می شود که دولت آمریکا بخشی از محدودیت های کمک یک میلیارد و 500 میلیون دلاری خود را به مصر لغو کرد.

آمریکا توافق کرد 10 بالگرد آپاچی را به منظور کمک به مبارزه با تروریسم در شبه جزیره سینا در اختیار مصر قرار دهد. آمریکا همچنین اعلام کرد حدود 650 میلیون دلار به ارتش مصر کمک خواهد کرد.

فهمی گفت :« کل جامعه در حال تغییر است زیرا ما در حال ساختن مصری مدرن هستیم و می‌خواهیم جامعه بازتر برای همگان ایجاد کنیم.»

او همچنین اعلام کرد احتمال تغییر حکم دادگاه مصر وجود دارد.

وزیر امور خارجه مصر گفت:« سریعا نباید این گونه نتیجه گیری کنیم که این پرونده و حکم قطعی است . اجازه دهید روند قانونی کاملا طی شود.»

سفارت مصر در آمریکا با صدور بیانیه ای در انتقاد از واکنش واشنگتن اعلام کرد دستگاه قضایی مصر مستقل است و روند درخواست استیناف در حال انجام است.

در این بیانیه آمده است:« این گونه تصمیم گیری ها تنها گام نخست در روند قانونی هستند که شامل مراحل مختلفی برای استیناف می شود.»

فهمی همچنین درباره رویدادهای مصر پس از برکناری مرسی گفت مصر تنها درگیر بحرانی سیاسی نبوده است بلکه « درگیری تلاش برای تعیین موجودیت و هویت مصر به عنوان یک ملت بوده است .»

وزیر امور خارجه مصر همچنین گفت کشورش از زمان برکناری محمد مرسی از سمت ریاست جمهوری مصر با موج « اقدامات تروریستی » مواجه بوده است.

فهمی گفت:« به نفع هر دو کشور است که در روابط مصر و آمریکا تجدید نظر کنند، روابطی که به نظر می رسد طی یک سال گذشته دستخوش مشکلاتی بوده است.»

او افزود:« برای انجام چنین اقدامی ، هر دو کشور باید واقعیات جدیدی را که ما با آنها مواجه هستیم، درک کنند. آمریکا باید این موضوع را درک کند که مصری جدید با ملتی قدرتمند و محکم شکل گرفته است ، مصری که می خواهد به تعامل با جهان ادامه دهد اما در مقابل فشارهای خارجی کنار نخواهد آمد.»

وزیر امور خارجه مصر همچنین گفت با این حال، « اصول این روابط در معرض آزمون قرار گرفته است و متعاقب آن اطمینان کاهش یافته است» اما مصر در پی ایجاد اطمینان بیشتر است.

فهمی گفت قبل از سرنگونی رژیم حسنی مبارک در پی قیام های مردمی در سال 2011، روابط مصر و آمریکا « دچار مشکلاتی بود و در برخی زمان ها دچار وقفه شده بود.»

 او افزود:« بازگشت این روابط به حالت عادی مستلزم برگزاری گفتگوهایی صادقانه، بی ریا بین دو طرف است. این مذاکرات طی این دیدار به نتیجه نخواهد رسید زیرا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات اقداماتی باید انجام شود.»

فهمی گفت پس از اعلام آمریکا درباره لغو برخی محدودیت ها در کمک به مصر باید گفتگوهای بیشتری انجام شود تا بتوان « به ابعاد دیگر این کمک ها نیز پرداخت .»

انتهای پیام/

برچسب ها: نبیل فهمی ، مصر ، آمریکا ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار