پایگاه اینترنتی آسیا تایمز در گزارشی نوشت:سالهاست گروههای مختلف فلسطینی برای وحدت تلاش می کنند و سالهاست وحدت از این گروهها رخت بر بسته است اما آیا این امکان وجود دارد که گروههای فتح و حماس بعد از چندین تلاش ناموفق به این نتیجه رسیده باشند که با هم کنار بیایند؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،  آسیاتایمز در گزارشی به قلم "رمزی بارود" با عنوان "وحدت گروههای فلسطینی به موقع و بجاست" نوشت:  مقامات فتح و حماس بیست و سوم آوریل از جزئیات نهایی توافق بین دو طرف در اردوگاه ساحلی پناهجویان در غرب غزه بدون وساطت هیچ کشور عربی خبر دادند.
 
چنین به نظر می رسید که همه اختلافات و ایرادات عمده بی دو طرف کاهش یافته و خرده گیریها نیز نرم شده و بعلاوه دیگر مسائل حساس فیمابین نیز برای حل و فصل به یک کمیته ویژه ارجاع شده است. یکی از این کمیته ها مشترکا به حماس و جهاد اسلامی و تحت لوای سازمان آزادیبخش فلسطین، واگذار خواهد شد.
 
ظاهرا اختلافات بین این دو گروه که هفت سال طول کشیده شده است، کاهش یافته است. اسرائیلیها و رسانه های آنها بر سر این مسئله دچار انشقاق شده اند.
 
برخی از گروهها که به احزاب راست اسرائیل نزدیک هستند از خیانت محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در مسئله روند صلح خاورمیانه دم زده اند. برخی دیگر نیز که عمدتا از احزاب چپ هستند نیز انگشت اتهام را به سمت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نشانه رفته اند و وی را به هل دادن عباس در آغوش حماس متهم کرده اند.
 
این مطلب که اختلاف حماس و  فتح به انتخابات ژانویه 2006 باز می گردد، نادرست است. حماس در این انتخابات بیشتر کرسیهای شورای قانونگذاری فلسطین را از آن خود کرد و دولت مستقل فلسطینی تشکیل داد.
 
این اختلاف و دشمنی بین دو گروه از زمان تشکیل گروه حماس وجود داشته است.
 
به دنبال حمله اسرائیل به لبنان در سال 1982 که عمدتا گروههای سازمان آزادیبخش فلسطین را هدف قرار داد و در حال حاضر نیز در تونس، یمن، مصر و دیگر کشورهای عربی فعال  هستند، به تکاپو افتادند.
 
روند صلح خاورمیانه نیز همچنان بر سر جای خود باقی است و حتی ممکن است پس توافق بین فتح و  حماس نیز ادامه یابد. مارتین ایندیک سفیر سابق آمریکا در اسرائیل و نماینده این کشور در گفتگوهای صلح خاورمیانه در تلاشی نومیدانه به منطقه بازگشت تا دو طرف به سمت توافق سوق دهد. این در حالی است احتمال موفقیت کمی در این زمینه وجود  دارد چرا که نتانیاهو دلیلی برای ادامه این  مذاکرات نمی بیند حتی اگر تحت فشار کم با هیچ گونه فشاری به این کار مبادرت ورزد.
 
اما تنها امید محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان این است که اسرائیل تعداد کمی از هزاران زندانی فلسطینی را آزاد خواهد کرد. 
 
با توجه به شکست قریب الوقوع مذاکرات صلح که توسط جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پی ریزی شده است،‌ بنابراین عباس به راهی برای برون رفت از این مذاکرات نیاز دارد که توافق بین دو طرف در اردوگاه ساحلی پناهجویان در غرب غزه همان راه برون رفت برای وی است.
 
البته چنین توافقی در این موقعیت برای حماس نیز بسیار حساس بوده است.
 
نشریه اکونومیست در شماره بیست و ششم آوریل خود نوشت حماس به شدت توسط مصر و اسرائیل محصور شده است.
 
در عرصه منطقه ای نیز اوضاع حتی برای حماس بسیار پیچیده شده است گروهی که در بحران پدید آمد و تلاش می کند در تحولات پیچیده سیاسی راه خود را بیابد.
 
در اوضاع فعلی نیاز حماس به توافق با فتح بیشتر از نیاز این گروه به یافتن زمینه ای برای مبارزه با اسرائیل است.
 
با این توافق عباس نه تنها خواهد توانست به نقش خود در روند صلح ادامه بدهد بلکه در کانون توجه دولت آینده وحدت ملی فلسطینیها خواهد بود. این دولت قرار است طی چند هفته پس از امضای این توافق تشکیل شود.

حوادث غزه از امید و شادی بیشتر حکایت دارد اما تجربه توافقات گذشته که به شکست انجامیده، همچنان در حال تکرار است. این منطقه، مکان وقوع چندین درگیری بوده متحمل یک محاصره ادامه دار شده است. در میان این همه درد و رنج، اندک امیدی نمایان شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار