تحلیلگر نشریه "فیلادلفیا اینکوایرر" گفت: اقدامات اوباما در عرصه سیاست خارجی مشکلات جدی داشته است. من به اوباما در این زمینه نمره‌ای در حد کمی بالاتر از مرز قبولی می‌دهم زیرا در عملکرد او در عرصه سیاست خارجی، اشتباههای بزرگی بوده و او نتوانسته است برخی از مسائل را در کنار هم ببیند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران روزنامه نگار آمریکایی تصریح کرد  اوباما نگاه درستی درباره مسائل جهانی ندارد. 

"ترودی روبین" تحلیلگر نشریه فیلادلفیا اینکوایرر در گفتگو با شبکه تلویزیونی پی بی اس گفت: اقدامات اوباما در عرصه سیاست خارجی مشکلات جدی داشته است. من به اوباما در این زمینه نمره‌ای در حد کمی بالاتر از مرز قبولی می‌دهم زیرا در عملکرد او در عرصه سیاست خارجی، اشتباههای بزرگی بوده و او نتوانسته است برخی از مسائل را در کنار هم ببیند.

اوباما بر اساس این نگرش درعرصه سیاست خارجی وارد عمل شد که تصور می‌کرد جامعه جهانی، مبتنی بر قانون است اما نمی‌دانست هنوز بازیگران بزرگی در جهان وجود دارند که هنوز هم براساس قاعده گریزی و استفاده از قدرت سخت بجای قدرت نرم، عمل و بازی می‌کنند. پیش فرضهایی که اوباما درباره مسائل جهانی و قواعد بین الملل داشت ذهن او را محدود کرد. اقدامات اوباما درباره سوریه اشتباه بود.

او به واقعیتهای عینی توجه نداشت و اینکه وقتی در عرصه دیپلماسی گام بر می‌دارد و درعین حال می‌داند گزینه نظامی نمی‌تواند تحقق پیدا کند، لزومی ندارد گامهای دشواری بردارد تا بازیگران دیگر یعنی بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را متقاعد کند که بغیر از ورود به دیپلماسی چاره دیگری ندارند.

 وقتی جان کری رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بود با صراحت بیشتری در این خصوص سخن گفت و تاکید کرد باید تلاشهای بیشتری صورت پذیرد تا با مخالفان سوری هماهنگی شود و به آنها سازماندهی لازم داده شود و تسلیحات مرگبار در اختیار آنها قرار بگیرد.

 گروههایی در داخل سوریه وجود دارند که قابل اعتماد هستند و آمریکا می‌توانست از همان ابتدا به آنها تکیه کند. حالا شاهد شکل گیری تروریسم در داخل سوریه و مرز عراق هستیم اما اگر آن موقع اقدام می‌شد ، می‌توانستیم از قدرت گرفتن تروریستها در این مناطق جلوگیری کنیم.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار