پایگاه اینترنتی وورلد سوسیالیست در گزارشی نوشت به دنبال تحریم های جدید بر ضد روسیه ، خشونت ها در شرق اوکراین علیه دولت دست نشانده آمریکا در کیف رو به افزایش گذاشته و این کشور در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وورلد سوسیالیست در گزارشی به قلم بری گری تحت این عنوان که « تحریم های جدید علیه روسیه، اوکراین را به سمت جنگ داخلی سوق می دهد » نوشت: به دنبال تحریم های جدید آمریکا و متحدانش در گروه هفت بر ضد روسیه ، خشونت ها در شرق اوکراین علیه دولت دست نشانده آمریکا در کیف رو به افزایش گذاشته و این کشور در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است. 

از سوی دیگر تحریم های جدید علیه روسیه خطر رویارویی نظامی بین قدرت های غربی و مسکو را افزایش داده است. 

در پی آنکه واشنگتن روز دوشنبه از تشدید تحریم ها علیه مقامات روسیه ، افراد نزدیک به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور این کشور و نیز گروه های مرتبط با محافل داخلی پوتین خبر داد ، هواداران دولت روسیه ساختمان شورای شهر و پست پلیس را در کونستانتینوکوف اشغال کردند و خواستار برگزاری همه پرسی درباره استقبال این منطقه از رژیم کیف شدند.

در همان روز ، تظاهرات ملی گرایان هوادار رژیم اوکراین با مداخله مخالفان دولت طرفدار غرب به خشونت کشیده شد و 14 تن روانه بیمارستان شدند.

اندکی بعد شهردار خارکیف هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و به بیمارستان  انتقاد داده شد. 

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد بر اثر انفجار در منطقه دونتسک نیز یک نظامی اوکراینی کشته و یک تن دیگر زخمی شده است. 

در این هفته همچنین ، جمعیتی که شمار آن‌ها بنا بر گزارش های مختلف بین 1000 تا هزاران نفر بود به ساختمانی دولتی در لوهانسک ، شهر صنعتی واقع در 25 کیلومتری غرب مرز روسیه و با جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر ، حمله کردند. 

هواداران روسیه سپس دفتر دادستانی لوهانسک و ساختمان تلویزیون محلی را اشغال کردند و حدود 20 فرد مسلح با تیراندازی به سوی مقر پلیس خواستار تحویل سلاح های آن‌ها شدند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با اعمال تحریم های جدید علیه روسیه ، به طور رسمی روسیه را به نقض توافقنامه ای محکوم کرد که 17 آوریل در چارچوب تلاش برای پایان دادن به بحران اوکراین در ژنو حاصل شد. 

این اتهام رویکرد دوگانه غرب را در قبال اوکراین پیش از کودتای 22 فوریه و پس از آن نشان می دهد که به برکناری دولت "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور اوکراین و روی کار آمدن رژیمی فراملی منجر شد ؛ رژیمی که به پیوستن به اتحادیه اروپا و اعمال تدابیر ریاضتی دیکته شده صندوق بین المللی پول بر طبقه کارگر اوکراین متعهد شده است. 

جناح راستگرای نئونازی و نیز حزب فاشیست اسوبودا که نمایندگانش اکنون سمت‌های مهم دولتی را در کیف بر عهده دارند با حمایت آمریکا از طراحان این کودتا بودند. 

واشنگتن مطلع بود که روی کار آمدن دولت مخالف روسیه در اوکراین ، یکی از جمهوری های شوروی سابق و مرکز فعلی استقرار پایگاه اصلی نیروی دریایی روسیه، واکنش مسکو را به دنبال خواهد داشت ؛ واکنشی که تاکنون به شکل حمایت از هواداران جدایی طلب روسیه در کریمه و الحاق این شبه جزیره به خاک این کشور نمایان شده است. 

نشست ژنو در پی آن برگزار شد که ارتش اوکراین نتوانست اعتراضات و اشغالگری ها در شرق این کشور را به دنبال سفر پنهانی "جان برنان "رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ، سیا ، به کیف سرکوب کند. 

سفر جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا به کیف و دومین حمله نظامی به مخالفان دولت هوادار غرب اوکراین نشان از عدم حسن نیت آمریکا در امضاء این توافقنامه داشت. 
در این حمله هشت تن کشته شدند. 

وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد دولت کیف 11 هزار نظامی در جنوب شرق اوکراین مستقر کرده است و این علاوه بر 160 دستگاه تانک ، 230 دستگاه نفربر زرهی و تعداد بسیار زیادی هواپیماست که در این منطقه حضور دارند. 

در همین حال آمریکا و ناتو در اقدامی غیرمنتظره نیروهای نظامی را در اوکراین و کشورهای عضو پیمان ورشو مستقر کرده و نیروهای نظامی غرب به مرزهای غرب روسیه نزدیک شده اند. 

شماری از جمهوری‌خواهان در آمریکا از دولت خواسته اند که برنامه ارسال تسلیحات نظامی به کیف را اعلام کند. 

"کاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه سابق آمریکا در گفتگو با روزنامه فایننشال تایمز در پکن ابراز امیدواری کرد شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی در شرق اروپا مستقر شوند. 

نتایج نظرسنجی روزنامه آمریکایی  USA Today و مرکز نظرسنجی پیو از مخالفت گسترده آمریکایی‌ها با سیاست جنگ افروزی این کشور حکایت دارد. 

این نظرسنجی نشان می دهد شمار اندکی از شهروندان آمریکایی از تشدید تحریم های اقتصادی علیه مسکو حمایت می کنند و 62 درصد آنها مخالف ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای دولت اوکراین هستند. 

نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز نیز از کاهش محبوبیت باراک اوباما از 46 درصد به 41 درصد در سه ماهه نخست امسال حکایت دارد که در دوره ریاست جمهوری وی بی سابقه بوده است. 

تنها 34 درصد از عملکرد اوباما در قبال بحران اوکراین رضایت دارند و 46 درصد مخالف سیاست های وی هستند. 

در حالی که دولت پوتین اعلام کرده است که خواهان کاهش تحریم‌ها و فراهم شدن زمینه‌ای برای توافق با غرب است هیچ نشانه ای از ابراز تمایل واشنگتن برای پایان دادن به این بحران مشاهده نمی شود. 

وزیر دفاع روسیه دوشنبه گذشته در گفتگوی تلفنی با چاک هیگل همتای آمریکایی خود بار دیگر تاکید کرد مسکو حمایت نیروهای این کشور را از گروه های مخالف دولت هوادار غرب در شرق اوکراین رد می کند.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد مسکو قصد حمله و یا الحاق شرق اوکراین را به خاک این کشور ندارد. 

پنتاگون گفتگوی تلفنی وزرای دفاع دو کشور را تایید و با بی اعتنایی نسبت به تمایل روسیه برای مصالحه اعلام کرد هیگل در این تماس تلفنی از مسکو خواسته است به تلاش ها برای ایجاد بی ثباتی در اوکراین پایان دهد و درباره ادامه تجاوزات هشدار داده است. 

در همین حال مقامات بلندپایه آمریکا و اتحادیه اروپا قرار بود روز چهارشنبه در نشستی در بروکسل درباره گام های بعدی در رویارویی با روسیه با یکدیگر گفتگو کنند. 

واشنگتن کشورهای اروپایی را برای اتخاذ موضعی سخت تر در قبال مسکو تحت فشار قرار داده است قرار است باراک اوباما و "آنگلا مرکل" صدر اعظم آلمان در کاخ سفید با یکدیگر دیدار کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار