محمد اردکانی، روانشناس در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: مطلبی را که باید مدنظر قرار دهیم تحولات اخیر در نهاد خانواده و نوع تلقی این نهاد نسبت به کار تعلیم و تربیت اخلاقی و اجتماعی و دگرگونیهای فرهنگی که در اجتماع و اعمال نفوذ رسانههای جمعی به ویژه تلویزیون و ماهواره و تاثیر آنها در تربیت اجتماعی کودکان و تعارض آنها با نوع تربیت در خانواده و مدرسه است.
*اصل اول مراعات تفاوتها است وی در ادامه گفت: اولین اصل در تربیت اجتماعی اصل مراعات تفاوتهاست بنابراین اصل تربیت اجتماعی کودک در دوره دبستان مستلزم توجه به سابقه خانوادگی و آموختههای ناخودآگاه هر کودک است به عبارتی هر معلم باید بداند که هر کودک متعلق به چه طبقهای است و تلاش خود را برای کمک به طبقات پایینتر دو برابر کند.
*تصور کودک نسبت به مدرسه وی تصریح کرد: در تربیت اجتماعی کودکان این دوره باید به تصور وضع روانی که کودک نسبت به مدرسه و معلم دارد، توجه داشت و با مراعات این امر تجارب کودک را به یادگیری اجتماعی جدید سوق داد.
*عادت کودکان به نظم و رعایت مقررات این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید کودکان را به نظم و انضباط و مراعات مقررات عادت داد و این در حالی است که خود معلم و مربی خود در این کار الگو باشد و پیش قدم.
*تقد مربیان به رعایت قواعد و نظم و انضباط به عنوان الگو وی ادامه داد: مربیان و معلمان همگی باید رعایت هنجارها و مقررات هماهنگ و ثابت قدم باشند مراعات این اصل برای همه نهادها و ارگانهایی که به نحوی کودک تحت تاثیر و نفوذ آنهاست مانند رادیو، تلویزیون، خانواده،آموزش و پرورش، مدرسه ضروری است.
*اصل فعالیت یا عمل وی با تاکید بر مهم بودن اصل فعالیت تصریح کرد: منظور این است که آموزش در این دوره از جمله دادن آگاهیهای اجتماعی و ایجاد نهاد است باید از راه عمل و برای عمل باشد رعایت کردن این اصل در آموزش و پرورش اخلاقی و اجتماعی و دینی ضروری است.
*ایجاد احساس احترام نسبت به ارزشهای اخلاقی و عشقی به جامعه
این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: اصل ایجاد احساس و احترام و ارج گذاری نسبت به ارزشهای اخلاقی و دینی و فرهنگی و عشق و علاقه نسبت به جامعه و فرهنگی که کودک در آن پرورش مییابد.
این اصل در حقیقت نتیجه نهایی اجرای اصول دیگری است که در بالا اشاره کردیم و عمل به موارد فوق میتواند راهگشای بسیاری از مربیان باشد.
انتهای پیام /