بازارشهرستان مهابادهرسال ازنیمه دوم فروردین،شاهدورودانواع گیاهان کوهی وخوراکی مناطق کوهستانی میشودکه امسال بازاراین نوع ازگیاهان،پررونق تروداغ ترازسالهای گذشته است

 

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران مهاباد ،هرسال درفصل بهاروپس ازآب شدن تدریجی برف هادر مناطق کوهستانی شهرستان مهاباد،انواع گیاهان کوهی وخوراکی شروع به رشدکرده وبتدریج صدها نفررا برای چیدن این گیاهان به مناطق کوهستانی گسیل می دارد.

درمناطق کوهستانی مهابادگیاهانی مانندپونه،کوزله،ترشوکاوقازیاغه بیشتردرکناررودخانه ها وجاهایی که آب باشدرویش داردوگیاهان دیگر ازجمله کنگر،گل آقا،اسفناج،شاتره، جاتره، بیزا،مندوک،ریواس،قارچ و نعناع نیزبیشتردرمناطق کوهستانی می رویند.

بعضی ازاین گیاهان خوراکی به صورت خام مصرف وبعضی دیگرنیز به صورت غذاهای مجزاو یا به همراه غذاهای دیگرمصرف می شود.

برخی ازاین گیاهان ازجمله بیزاومندوک پس ازخشک شدن مورداستفاده قرارمی گیرندو بعضی افرادکه تمایل بیشتری برای مصرف این نوع گیاهان دارندآنهارادرون یخچال و فریزکرده نگه میدارندتادرفصلهای دیگرسال مصرف کنند.

این گیاهان خوراکی برای بعضی افرادمنبع درآمدخوبی است به طوری که برداشت این گیاهان به راهی برای امرار معاش آنان تبدیل شده است.

دراین ایام درمناطق روستایی افرادبه صورت دسته جمعی ویا به تنهایی هرروزصبح راهی مناطق کوهستانی می شوندوچیدن این نوع گیاهان راشروع می کنندوتاغروب پس ازچندین نوبت استراحت وصرف نهاربه این کارادامه می دهند.

درهنگام غروب وپس ازمراجعه به روستا،گیاهان جمع آوری شده توسط افراددوره گرد به قیمتی توافقی خریداری و به شهرآورده می شود.

درمهابادیکی ازمیادین این شهربه خریدوفروش این نوع گیاهان اختصاص یافته وخریداران و فروشندگان زیادی دراین بازارهستندوگیاهانی که ازمناطق روستایی آورده می شودابتدا توسط این افرادخریداری می شودوپس ازپاک کردن وجداسازی ضایعات وقسمت های اضافه به قیمت بالاتری به مصرف کنندگان فروخته می شودودربرخی مواردسهم افرادواسطه از افرادی که برای کندن آن به کوهستان رفته اند بیشتر است.

برخی فروشندگان دوره گرد،گیاهان خریداری شده رابه سایرمناطق شهربرده وخریداران دیگری پیدا می کنندوبرخی دیگر،این گیاهان را به سایراستانهای همجواروحتی کشورعراق صادرمی کنند.

رئیس اداره آبخیزداری ومنابع طبیعی مهابادازشهروندان خواست هنگام چیدن این نوع گیاهان خوراکی ازتخریب و کندن ریشه های این گیاهان خوداری کرده وازکندن گیاهانی که به اندازه کافی رشد نکرده اندبپرهیزند.

پاتوگفت:لازم است برای چیدن این نوع گیاهان از ابزار مناسب استفاده شودتاازتخریب و کندن سایرگونه های گیاهی که درکناراین گیاهان خوراکی رشدکرده اندجلوگیری شود.

با وجوداینکه هر سال براثرچیدن وبرداشت بی رویه وخارج ازفصل این نوع گیاهان زیان های جبران ناپذیری به طبیعت واردمی شود،اما به دلیل خواص درمانی و فوایدآن،هرسال برتعداد مصرف کنندگان آن افزوده می شود.

به گفته کارشناسان هم اکنون460گونه انواع گیاهان دارویی وخوراکی درمناطق دشت و کوهستانی آذربایجان غربی شناسایی شده که آموزش صحیح درباره چگونگی وزمان چیدن این گیاهان،مؤثرترین راه جلوگیری ازانقراض این گیاهان خوراکی کوهی است./س

برچسب ها: گیاهان ، خوراکی ، مهاباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.