دکتر گویا با بیان اینکه ایران توانسته به مرحله بیش از حذف سل برسد گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل این موفقیت و پیشگیری گسترده بهداشتی در کشور است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر مهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت امروز ۱۰ اردیبهشت در کارگاه بین المللی کنترل سل در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر آمار ابتلا به سل در ایران ۱۳ مبتلا به ازای هر ۱۰۰ نفر است که کمترین میزان بروز این بیماری در خاورمیانه در کشور ایران است. 

وی با بیان اینکه باید برای کنترل این بیماری ارتباط تنگاتنگی با کشورهای همسایه داشته باشیم افزود: هم اکنون ما به مرحله بیش از حذف سل رسیدیم و براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید تا سال ۲۰۵۰ سل حذف شود، بنابراین باید با کشورهای همسایه که تبادل اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم خدمات درمانی مناسب بهرای پیشگیری وضعیت ارائه دهیم. 

گویا با تاکید بر اینکه سل مقاوم به درمان مهم‌ترین معضل مهم در بیماری سل است، تاکید کرد: میزان آمار مبتلا به سل مقاوم به درمان در کشور کمتر از ۲۰۰ نفر است و سالانه هزینه‌های زیادی را باید بابت درمان این بیماری پرداخت کرد، بنابراین باید به اطلاع رسانی و پیگیری در مبتلایان به سل از تبدیل بیماری آنها به مرحله مقاوم پیشگیری کنیم. 

وی ادامه داد: دلیل موفقیت ایران در کنترل سل نسبت به کشورهای آسیای میانه و همسایه وجود شبکه‌های گسترده بهداشتی در کشور ارائه خدمات بهداشتی در سراسر کشور و ارائه آموزش مقدمات پیشگیری مناسب و پوشش بیش از ۹۵ درصد واکسیناسیون سل و امکان دسترسی به خدمات رایگان است. 

گویا در بخش دیگری از سخنان خود به راه اندازی چهار آزمایشگاه تشخیص سریع سل در ایران اشاره و تصریح کرد: چهار آزمایشگاه تشخیص سریع سل در چهار استان کشور راه اندازی شده و قرار است تا پایان سال ۴ آزمایشگاه دیگر در استانهای دیگر راه اندازی شود، باید توجه داشت که قبل از راه اندازی این آزمایشگاه مراحل تشخیص بیماری سل بیش از دو ماه به طول می‌انجامید اما با راه اندازی این آزمایشگاه‌ها زمان تشخیص به کمتر از ۱۰۰ دقیقه رسیده است. 

شایان ذکر است، در این کارگاه نماینده سازمان جهانی بهداشت و نمایندگانی از ترکیه، افغانستان و تاجیکستان، پاکستان به منظور بررسی و ارائه راهکارهایی برای کنترل و حرکت به سمت حذف سل حضور پیدا کرده‌اند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار