برآورده‌ها نشان می‌دهد

رتبه "سل" از لحاظ بار بیماری ششم خواهد شد

برآورد‌ها نشان می‌دهد که درصورت ادامه روند کنونی آلودگی و ابتلا به سل، رتبه این بیماری شایع عفونی از لحاظ بار بیماری تا چند سال آینده، ششم یا هفتم خواهد شد.

صادق علیایی استادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: براساس برآورد‌ها، حدود یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده‌اند و در هر ثانیه یک نفر به شمار افراد آلوده اضافه می‌شود. 

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰ میلیون نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: درصد بالایی از افراد مبتلا به دلیل شدت بیماری جان خود را از دست می‌دهند و تعداد بیشتری نیز دچار ناتوانی یا مشکلات جدی می‌شوند. 

علیایی افزود: بروز و شیوع سل مقاوم به یک یا چند دارو یک نگرانی مهم بهداشتی و درمانی است و طول دوره بهبود بیماری را افزایش داده و خطر مرگ را نیز افزایش می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیماری سل جزء بیماری‌های با بار بیماری بالا و قابل ملاحظه است، تأکید کرد: برآورد‌ها نشان می‌دهند که درصورت ادامه روند کنونی آلودگی و ابتلا به سل، رتبه این بیماری شایع عفونی از لحاظ بار بیماری تا چند سال آینده، ششم یا هفتم خواهد شد. 

علیایی گفت: افزایش موارد سل فعال، افزایش موارد سل مقاوم به دارو و درمان و همزمانی ابتلا به سل با برخی از بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه ایدز و هپاتیت، از جمله نگرانی‌ها درخصوص بیماری سل است که در آینده نزدیک ممکن است بر نگرانی‌ها در این زمینه افزوده شود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: سل ، ریه ، عفوت ، ایدز ، هپاتیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار