کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان جلسات علنی خود را برای رسیدگی به شکایت‌ها با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و رسانه‌ها آغاز کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی بی سی، کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان جلسات علنی خود را برای رسیدگی به شکایت‌ها با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و رسانه‌ها آغاز کرده است.

این کمیسیون اعلام کرده که به دنبال انتشار نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری ۱۲۱ مورد شکایت دریافت کرده که قرار است در شش جلسه علنی بررسی شوند.

جلسه نخست این کمیسیون به بررسی شکایت‌های مربوط به آرایی اختصاص دارد که باطل اعلام شده است.

تا حال ۵۲۵ محل که هر کدام یک صندوق رای دارد، باطل اعلام شده است.

یک عضو کمیسیون گفت که در یکی از صندوق‌هایی که بی‌اعتبار شناخته شده، برگه‌های رای بدون طی روند قانونی به صندوق ریخته شده و بیشتر آن‌ها به صورت مشابهی نشان شده است.

"نادر محسنی" سخنگوی این کمیسیون گفته که بیشتر شکایت‌های ثبت شده از جانب ستاد عبدالله عبدالله مطرح شده است. تعداد شکایت های ستاد عبدالله عبدالله به ۱۱۵ می‌رسد در حالیکه شمار شکایت‌های ستاد اشرف غنی احمدزی به چهار مورد می‌رسد.

دو شکایت دیگر از سوی "داوود سلطان‌زوی" و "محمدشفیق گل آغا شیرزی" در این کمیسیون ثبت شده است.

شماری از شکایت‌های ستاد عبدالله که در جلسه امروز بررسی شد، مربوط به ابطال حدود صد هزار رای در ولایت هرات می‌شد که گفته شده بیشتر این آرا به نفع آقای او به صندوق‌ها ریخته شده بوده است.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی گفته است که ناظران انتخاباتی و احزاب سیاسی می‌توانند از این روند نظارت کنند.

خبرنگاران هم اجازه دارند که در این جلسات حضور داشته باشند و برخی از رسانه‌ها جریان کار این جلسات را به صورت مستقیم پخش می‌کنند.
 
اعضای کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته اند که شکایات را به دقت بررسی می کنند جلسه علنی پیش از ظهر امروز به پایان رسید و تا حال هیچ تصمیمی درباره شکایت‌های مطرح شده اتخاذ نشده است.

براساس نتایج مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری، هیچ یک از نامزدها به حد نصاب ۵۰ درصد آرا دست نیافت. عبدالله عبدالله که نامزد پیشتاز است ۴۴.۹ درصد و اشرف غنی احمدزی ۳۱.۵ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

احمدیوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی گفته که برگزاری دور دوم انتخابات محتمل است، اما آقای عبدالله گفته که اگر به شکایت‌های او به درستی رسیدگی شود، او به حد نصاب آرا دست یافته و برنده انتخابات است و به برگزاری دور دوم احتیاجی نخواهد بود.

در مقابل،  احمدزی گفته که اگر نهادهای انتخاباتی کار خود را به درستی انجام می‌دادند، فاصله بین او و آقای عبدالله کمتر از آن بود که اعلام شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار