رئیس جدید سازمان زندان‌های کل کشور گفت: بازرسی‌های دوره‌ای باید با قدرت ادامه پیدا کند به طوری که ما باید کاری کنیم که بازرسی برای زندانی یک پدیده اتفاقی تلقی نشود و به صورت مستمر صورت بگیرد تا شاهد هیچ گونه فعالیت غیرقانونی در زندان‌ها نباشیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "علی‌اصغر جهانگیر" رئیس جدید سازمان زندان‌های کل کشور در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان زندان‌های کل کشور که صبح امروز 10 اردیبهشت در حوزه ریاست قوه قضاییه برگزار شد، اظهار داشت: برخود مسلم می‌دانم که از ریاست محترم قوه قضاییه تشکر کنم که این فرصت را در اختیار بنده داد تا به عنوان یک عضو کوچک دستگاه قضایی در گوشه‌ای از نظام جمهوری اسلامی بتوانم خدمتگذار باشم.
 
وی ادامه داد: همان گونه که حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی بیان کردند، زندان از جایگاه رفیعی برخوردار است و اگر این سازمان نتواند به وظیفه خود عمل کند فرآیند دادرسی دست‌خوش معضلات و کاستی‌هایی خواهد شد.  
 
رئیس جدید سازمان زندان‌های کل کشور افزود: زندان به عنوان یک واقعیت انکار ناپذیر در همه جوامع مورد پذیرش قرار گرفته و به عنوان یک واقعیت در کنار تشکیلات حکومتی امر اجرای احکام کیفری را به دوش می‌کشد.
 
وی افزود: نگاه اولیه به زندان نباید یک نگاه خوش‌بینانه باشد چرا که زندان با ورود افراد زندانی به دلیل بزهکار بودن در درجه اول نیازمند اجرای عدالت است بنابراین باید به بزهکاران با نگاه بدبینانه نگریست چرا که این نگاه نگاه واقع بینانه‌ای است و می‌تواند سرلوحه برنامه‌ها برای اصلاح و تربیت باشد.
 
وی افزود: در روزهای اخیر به دنبال جابه جایی رئیس سازمان زندان‌های کل کشور برخی از عوامل ضد انقلاب و رسانه‌های بیگانه تلاش کردند این جابه جایی‌ها را مبتنی بر اتفاقاتی که در زندان اوین افتاد گره بزنند که این تعبیر ناصوابی است اما باید توجه داشت که برای پاسخ به بیگانگان و افراد ضد انقلاب باید مراقب باشیم که ارزش‌ها و شان و منزلت دستگاه‌های دیگر را خدای ناکرده خدشه دار نکنیم البته من همین جا اعلام می‌کنم که عزیزانی که در این خصوص اظهار نظر کردند قصد این کار را نداشتند.

رئیس جدید سازمان زندان‌های کل کشور گفت: بازرسی‌های دوره‌ای باید با قدرت ادامه پیدا کند به طوری که ما باید کاری کنیم که بازرسی برای زندانی یک پدیده اتفاقی تلقی نشود و به صورت مستمر صورت بگیرد تا شاهد هیچ گونه فعالیت غیرقانونی در زندان‌ها نباشیم.

رئیس جدید سازمان زندان‌های کشور تصریح کرد: زندان یک مرکز آموزشی، مراقبتی و درمانی و یک نظام فرهنگساز است و این در حالی است که امروز آموزش، نظارت، انضباط و تولید امنیت در مجموعه زندان با هم ارتباط متقابل دارند.

جهانگیر ادامه داد: اولویت‌بندی براساس سیاست‌های کلی نظام با تاکید بر مدیریت علمی، نگاه علمی به مدیریت زندان در تمام سطوح و بهره‌مندی از دستاوردهای علمی به ویژه در حوزه‌‌های انسان‌شناسی، روانشناسی اجتماعی و جرم‌شناسی از مواردی است که مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هدف از زندان نقش بازدارندگی، اصلاح و جامعه‌پذیر شدن محکومین است، تصریح کرد: ارتقای بهداشت شخصی و عمومی زندانیان، پیگیری و حل اختلاف قضایی زندانیان و همینطور تفکیک مجرمین براساس شخصیت و نوع جرم از عوامل بسیاری است که باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه با کمبود جا این امر یعنی تفکیک مجرمین به درستی صورت نگرفته است.

رئیس جدید سازمان زندان‌های کشور با اشاره به ضرورت حمایت از خانواده‌های محکومین اظهار داشت: پاسخگویی شفاف و روشن به خانواده‌های زندانیان در درجه اول اهمیت قرار دارد و همینطور با همکاری بنیادهای خیریه باید تلاش کنیم حمایت بیشتری از خانواده‌های زندانیان داشته باشیم.

جهانگیر افزود: نظام نیمه‌آزادی که در قانون جدید احصا شده است موجب شده که برای برخی خانواده‌ها مشکلاتی ایجاد شود چراکه ما زندانیان را با پابندهای الکترونیکی به خانواده می‌فرستیم و برخی از آنها موجب دردسرهایی برای خانواده‌های خود می‌شوند.

رئیس جدید سازمان زندان‌های کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: بنده مدعی نیستم که توانایی حل تمام مشکلات سازمان زندان‌ها را دارم چراکه حل مشکلات نیازمند عزم ملی و اجتماعی است اما تمام تلاش خود را خواهم کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سازمان ، زندان ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار