سازمان عفو بین الملل در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد از اتحادیه اروپا خواست روندی قضایی را علیه مقامات یونانی که به شکلی فراگیر و در روندی شتابزده مهاجران را به ترکیه باز می‌گردانند، آغاز کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد از اتحادیه اروپا خواست روندی قضایی را علیه مقامات یونانی که به شکلی فراگیر و در روندی شتابزده مهاجران را به ترکیه باز می‌گردانند، آغاز کند. 

براساس گزارش این سازمان این اعمال مشابه اخراج اجباری گروهی از افراد بدون آنکه ویژگی‌های هر مورد در نظر گرفته شود و بدون آنکه این افراد بتوانند درخواست پناهندگی تشکیل دهند است. براساس قانون یونان و اتحادیه اروپا و همچنین قوانین بین المللی بازگرداندن شتابزده مهاجران ممنوع است.

یونان یکی از درهای اصلی ورود مهاجران غیرقانونی به اتحادیه اروپاست. پس از ایجاد حصار و تقویت کنترل‌ها در طول مرز زمینی در شمال شرقی یونان، جزایر دریای اژه، بین یونان و ترکیه، در سال 2013 به جاده ترجیحی قاچاقچیان انسان تبدیل شد.
 
عفو بین الملل بین سپتامبر 2012 و آوریل 2014 با 148 مهاجر و آواره که قصد نفوذ در خاک یونان را داشتند گفتگو کرده است.

 جان دالهیزن مدیر بخش اروپا و آسیای مرکزی این سازمان در گزارش خود اعلام کرد: طرز رفتار با این پناهندگان و مهاجران در مرزهای یونان تأسف بار است. اغلب موارد در حالی که آنها برای یافتن سرپناهی تلاش می‌کنند با خشونت و ارعاب مواجه می‌شوند. 

ژانویه گذشته، 12 افغان و سوری که اکثر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند براثر واژگون شدن قایقی که 28 نفر سرنشین آن بودند در حاشیه سواحل جزیره فارماکونیسی در جنوب شرقی دریای اژه جان خود را از دست دادند. 

عفو بین الملل ابراز تأسف کرد اتحادیه اروپا به جای پذیرش مهاجران اهمیت بیشتری به بسته شدن مرزهای خود می‌دهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار