هر ملتی که با "کتاب" خو بگیرد می‌تواند بر مشکلات خود فائق آید.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور رییس جمهور، علی جنتی، دکتر صالحی، سفیران، ناشران و فرهیختگان صبح امروز برگزار شد.

بنابراین گزارش؛ علی جنتی وزیر ارشاد در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت مقدم ناشران، فرهیختگان و نویسندگان و رییس جمهور به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: از اینکه امروز دعوت مرا پذیرفتید و به این مراسم آمدید از شما متشکرم.

"نمایشگاه کتاب" که بیست و هفتمین دوره خود را می‌گذراند، یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور است و هر ساله با صدها ناشر، نویسنده، فرهیخته و غیره مخاطبان فراوانی را به خود جذب می‌کند.

وی افزود: به طور کلی آرزوهای یک کشور و نبوغ فرهنگی یک جامعه را باید در کتاب جستجو کرد ملتی که با کتاب خو بگیرد می‌تواند به مشکلات فائق آید.

وی ادامه داد: هر چند این روزها فضای مجازی مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده اما با توجه به اینکه ما با کتاب خو گرفتیم کتاب اصالت و جایگاه بالایی دارد و کتاب زبان نویسندگان و پدیدآورندگانی که اسرار هستی را در دل خود دارد.

وزیر ارشاد عنوان کرد: کتاب از چنان منزلتی برخوردار است که نمی‌توان هیچ ملتی را صاحب تمدن دانست، مگر اینکه شمارگان چاپ و ... در آن کشور بالا باشد و به طور کلی نقش کتاب را در مانایی نمی‌توان کتمان کرد.

جنتی ادامه داد: در دو دهه گذشته محافل پژوهشی و اعضای هیئت علمی دانشجویان پژوهشگران افزایش یافته و موجب شده که جهش بزرگی در تولیدات علمی ما به وجود آید و این موضوع به گونه‌ای بود که تعداد عناوین کتاب‌ها رشد زیادی داشت.

وزیر ارشاد بیان کرد: سال گذشته 66 هزار کتاب به چاپ رسید که نیمی از این کتاب‌ها چاپ اولی بودند و می‌توانم بگویم که پدید آورندگان فرهیخته ناشران و غیره همه  و همه سهمی در این تحول دارند.

حوزه نشر نیازمند حمایت جدی است

جنتی عنوان کرد: حوزه نشر نیازمند حمایت جدی، از زمان‌سنجی گرفته تا مخاطب شناسی است که باید این کار صورت گیرد و باید امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای این امر فراهم آید، قدم نهادن در کتاب رویه بالایی می‌طلبد و تدوین راهبردهای نوین و زیرمجموعه‌های آن از طرح‌های اساسی دولت یازدهم در این راستا است.

جنتی افزود: "صنعت نشر" در حال تحول است و به وسیله فناوری‌های نوین این امر میسر شده و دست اندر کاران نشر از بسیاری تجهیزات استفاده کردند.

وزیر ارشاد ادامه داد: با آنکه شرایط مطالعه مفید در کشور ما در مقایسه با همسایه‌ها به نسبت قابل قبول است، اما با اهداف آرمانی ما فاصله دارد زیرا جمهوری اسلامی ایران خود را وارث ایران و اسلام می‌داند تا ایرانیان به جایگاه واقعی خود در فرهنگ جهان دست یابند.

وی افزود: در این میان تحقق مطالبات مقام معظم رهبری نیازمند عزم ملی و کمک روشنفکران، فرهیختگان انتشار دهندگان دانش و غیره است و در این راه تقدیر از ناشران می‌تواند به این هدف سرعت دهد.

جنتی بیان کرد: دست شما را می‌فشارم و از اینکه چراغ علم را روشن نگه می‌دارید از شما متشکرم، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخی اهداف را در اولویت قرار داد که تقویت اقتصاد نشر یکی از این اهداف است .

جنتی عنوان کرد: تقویت برنامه‌های فرهنگ عمومی و نخبه‌گزینی نمایشگاه با شعرا و فرهیختگان یکی دیگر از این اولویت‌هااست و در این میان، خانواده محوری از اولویت دیگر این نمایشگاه است و نیل به اهداف ایجاب می‌کند برخی از تسهیلات رفاهی را برای ناشران و اقدامات علمی غنی‌تری پیش بینی شود و البته اقداماتی را نیز انجام داده‌ایم.

وزیر ارشاد بیان کرد: به منظور توفیق در انتخاب ناشران و غرفه‌های برگزیده دو کمیته جداگانه تشکیل شده و کمیته‌ای برای ارزیابی دقیق نمایشگاه تشکیل شده است.

جنتی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب امسال نشست‌های مختلفی برگزار می‌شود که البته کیفیت بهتری خواهند داشت، کمیته تشکل‌های نشر با وزارت ارشاد اقدام به ثبت نام ناشران و انجام امور گمرکی به ناشران خارجی کرده و کتب علمی سال با هدف جنبه‌ نمایشگاهی به نمایشگاه گذاشته می‌شود.

جنتی در پایان خاطرنشان کرد: بار دیگر از حضور رییس جمهور هم‌اندیشان ناشران اصحاب رسانه سفیران و مهمانان خارجی صمیمانه تشکر می‌کنم.

گفتنی است: در این مراسم از ناشران برگزیده سال 92  از سوی رییس جمهور، دکتر جنتی و دکتر صالحی تقدیر شد.

برخی از این ناشران به این شرح هستند:

"انتشارات سخن"، مدیر مسئول علی اصغر علمی


"جامعه نشر"، مرتضی زینلی


 "افق"، رضا هاشمی‌نژاد


 "محراب قلم"، عبدالعظیم فریدون


" کانون پرورش فکری کودک و نوجوان"، علیرضا حاجیان‌زاده


 "بوستان کتاب" اسماعیل اسماعیلی


 "جهاد دانشگاهی"، محمد سلگی


"آموت"، آقای علیخانی


"علوم رایانه"، عین‌الله جعفرنژاد قمی


"سفیر اردهال"، سید حسین عابدینی


"تضامنی حتمی"، رضا حتمی


"موسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری متن"، علیرضا اسماعیلی


"میزان"، عباس شیری


"مینوی خرد"، پروانه شعبانی صمغ آبادی


"عصر داستان"، محمد حسنی


"فرهنگ معاصر"، داود موسایی


شایان ذکر است: در این مراسم به مناسبت روز "ملی خلیج فارس" بیست و دو جوان از بندرعباس سرود خلیج فارس را اجرا کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۳:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
کتاب دوست بی ازار وارزشمندی می باشد از همه ملت ایران خواهشمندم در سبد خریدتان کتاب فراموش نشه از دولت مردان نیز خواهانم به جای سبد کالا سبد کتاب در نظر بگیرند چون فرهنگ وتفکر بسی با ارزشتراز شکم انسانهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
یعنی ملت کتاب بخورند
کتاب بپوشند
با کتاب خرید کنند و......
United States of America
meysam
۱۲:۱۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
با کتاب!!!!!!!!!!!!!!
پس پول چی؟
آخرین اخبار