کرباسیان با بیان اینکه هنوز مصوبات مشخص دولت در رابطه با معدن و صنایع معدنی ابلاغ نشده است گفت: بیش از 20 هزار میلیارد تومان به نام خصوصی‌سازی انجام شد که این مسئله ایمیدرو را از منابعی که بتوانند سرمایه‌گذاری کنند تهی کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت و رییس هیئت عامل ایمیدرو امروز در نشست خبری اظهار داشت: به دلیل کمبود منابع مالی و تصمیم‌گیری‌های نابه‌جا زمان اجرای طرح‌ها بسیار طولانی شد.
 
وی افزود: بیش از 20 هزار میلیارد تومان به نام خصوصی‌سازی به نهادهای مختلف واگذار شد که این مسئله منابع ایمیدرو را برای سرمایه‌گذاری تهی کرد ولی ما باید این سرمایه‌گذاری‌ها را به فرجام برسانیم.
 
به گفته کرباسیان طرح‌های نیمه‌تمام با مشارکت بخش خصوصی به اتمام خواهد رسید.
 
معاون وزیر صنعت به 7 طرح فولادی نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال  برای فولاد شادگان هفته گذشته با شرکت فولاد سازی خوزستان، برای فولاد سپید دشت با فولاد مبارکه قرار داد منعقد کردیم و در آینده‌ای نزدیک طرح‌های باقیمانده را به اتمام خواهیم رساند.
 
وی با بیان اینکه هنوز مصوبات مشخص دولت در رابطه با معدن و صنایع معدنی ابلاغ نشده است افزود: به دلیل گران شدن گاز، برق صنایع معدنی به خصوص حوزه آلومینیم با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
 
وی ادامه داد: جلسات مکرری در دولت و وزارت صنعت در این رابطه برگزار شده است که طرح‌های مختلفی نیز ارائه شد ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.
 
رییس ایمیدرو ادامه داد: در کشورهای همسایه آلومینیم با یک چهارم مصرف انرژی تولید می‌شود. از این رو طرح افزایش کیفیت و کاهش مصرف انرژی که سال‌ها پیش ابلاغ شده بود جزء الویت‌های ما قرار گرفته است.
 
وی اضافه کرد: ‌به عنوان مثال بازسازی ماشین‌آلات، استفاده از تجربه سایر کشورها و اصلاح خطوط تولید لازمه رسیدن به این طرح است.
 
**لغو تحریم زمانی است که بتوان جابه‌جایی پول انجام داد
 
معاون وزیر صنعت در ادامه به تحریم‌های برق علیه کشور اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها هنوز پابرجاست چرا که در صورتی می‌توان از لغو تحریم سخن گفت که امکان جابه‌جایی پول، صادرات، واردات، استفاده از تکنولوژی‌های برتر و ماشین‌آلات با فناوری بالا وجود داشته باشد.
 
وی اظهار امیدواری کرد: با کاسته شدن تحریم‌ها ارتباط با دنیا افزایش یابد چرا که ایجاد اشتغال و توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد.
 
کرباسیان با بیان اینکه بودجه ایمیدرو برای سال جاری کافی نیست گفت: ولی می‌توان بعضی از طرح‌های نیمه‌تمام را همچون کوک‌سازی و ذغال شویی سوادکوه و سایر مناطق را به اتمام رساند.
 
به گفته وی، در آینده‌ای نزدیک شاهد راه‌اندازی شرکتی برای کمک به فولاد کشور (13 درصد سهم ایمیدرو و مابقی سهم فولاد سازان) خواهیم بود که سال‌ها به دلیل تحریم و نقدینگی توان تأسیس این بخش را نداشتیم.
 
رییس هیئت عامل ایمیدرو به وضعیت قیمت سنگ آهن اشاره و تصریح کرد: پیشنهاداتی را برای عوارض صادرات و قیمت سنگ آهن مطرح کرده‌ایم که در دستور کار شورای اقتصاد قرار گرفته است.
 
وی همچنین در خصوص واگذاری شرکت تهیه و تولید گفت: ما خواستار خروج این شرکت از لیست واگذاری هستیم چرا که این شرکت در واقع بازی دولت در توسعه معدن و صنایع معدنی است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایمیدرو ، معدن ، مصوبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار