روانشاسان معتقدند مغز روش‌های فراموشی متفاوتی دارد که براساس شدت و مدت این زمانها به طبقه بندی‌های مختلف تقسیم کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ روانشاسان معتقدند مغز روش‌های فراموشی متفاوتی دارد که براساس شدت و مدت این زمانها به طبقه بندی‌های مختلف تقسیم کرده‌اند. 
 
این طبقه بندی روانشناسان براساس مکانیسم‌های فراموشی در سطح سلولی مورد مطالعه قرار گرفته و آنها دریافته اند که فراموشی حالتی عادی و در واقع حیاتی برای چگونگی عملکرد مغز محسوب می‌شود.  
 
به گفته‌ی محققان ورود و یا خروج از در به عنوان یک "مرز رویداد" در ذهن عمل می‌کند که قسمت‌های فعالیت را جداسازی و فایل بندی می‌کند. در همین راستا، یادآوری تصمیم و یا فعالیتی که در اتاقی دیگر رخ داده دشوار است زیرا به بخش‌های مختلفی تقسیم بندی شده‌اند. با این وجود، مرزهای رویداد سودمند هستند زیرا به ما در سازماندهی جدول‌های زمانی ذهنی و یادآوری این که رویدادی خاص کجا و کی رخ داده، کمک می‌کنند. 
 
به گفته‌ی محققان فعالیت‌هایی مشخص می‌توانند به فراموشی موقت و گیج شدن مغز که فراموشی گذرای جهانی نام دارد، منجر شوند. افرادی که دچار این حالت می‌شوند با عوارض جانبی مواجه نبوده و مشکلات حافظه به طور معمول طی چند ساعت از بین می‌روند. چگونگی پدید آمدن این حالت روشن نیست و اسکن مغزی افرادی که دچار این نوع فراموشی شده اند نیز هیچ نشانه‌ای از آسیب مغز و یا نشانه‌های سکته ارائه نکرده است. 
 
محققان می‌گویند به واسطه آسیب‌هایی در ساختارهای مغز که در شکل گیری، نگهداری و بازیابی خاطرات نقش دارند، امکان از دست دادن آنها پیش از آن که حتی ذخیره شوند، وجود دارد. آسیب دیدگی این نواحی می‌تواند به اشکال عجیب فراموشی منجر شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار