یک کارشناس اقتصادی گفت: واقعیت این است که یکی از دلایل رشد نرخ اجاره، کاهش قدرت خرید مردم است؛ معمولا قیمت مسکن و اجاره مقابل هم قرار می‌گیرند یعنی زمانی که امکان خرید وجود دارد توانایی خرید برای مردم وجود ندارد به همین دلیل مردم بیشتر به سمت اجاره‌نشینی سوق پیدا می‌کنند.

محمدحسین فاتحی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص رشد 30 درصدی اجاره‌ها در تهران اظهار داشت: مردم با منابع مالی خود امکان سرمایه‌گذاری ندارند به همین دلیل بیشتر به سمت اجاره‌نشینی سوق پیدا می‌کنند و این نمودی از شرایط نامساعد خرید منزل و هم شرایط بازار برای سرمایه‌گذاری است.
 
فاتحی با بیان اینکه رشد 30 درصدی قیمت اجاره هیچ ارتباطی با شروع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ندارد، تصریح کرد: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تازه شروع به کار کرده و اگر هم تأثیری داشته باشد در چهار ماه آتی مشخص خواهد شد مگر اینکه برخی از گروه‌ها به خاطر منافع صنفی این موضوع را به هم ارتباط دهند هیچ ارتباط منطقی و اقتصادی حداقل در همان 30 درصد وجود ندارد.
 
کارشناس اقتصادی ادامه داد: متوسط هزینه خانوار در تهران یک میلیون و 800 هزار تومان بوده و متوسط درآمد یک میلیون و 740 هزار تومان که از این مبلغ نزدیک به دوسوم را خوراک و مسکن که 45 تا 50 درصد آن را مسکن تشکیل می‌دهد که این افزایش 30درصد باعث فقر بیشتر و پایین آمدن قدرت خرید مردم مخصوصا مستأجرها خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: بیشترین ضرر شامل حال قشر کم‌درآمد و مستاجرها می‌شود و وزن اجار‌ه‌ در بودجه خانوار بسیار بالاست و همین دلیل از هر تغییری تأثیر مطلوب یا نامطلوبی در بودجه خانوار شهری می‌گذارد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: خرید ، اجاره ، کم درآمدها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۶:۵۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
فقط اجاره مسكن كلى فقرمياره قيمت ديگركالاهاكه سربه فلك ميكشندراهم حساب ميكرديدحداقل قبول كنيدنقدينگى لازم زيستن است وهرچه بيشتراستفاده صحيح كنيم كارراه اندازه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۰۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
دولت وقتی همه چیزراگران می کند مسلما مسکن هم ازآن تبعیت می کند وبه نسبت تورم واقعی( که درنظر نمی گیرند)که درجامعه ملموس است افزایش می یابد.این هم شیب ملایم افزایش قیمت ها که تورم جزعی به دنبال دارد!!!.
آخرین اخبار